English

سعید نمکی:

ما وارد مرحله جدیدی از تحول در نظام سلامت شدیم

وزیر بهداشت گفت: ما وارد مرحله جدیدی از تحول در نظام سلامت شده‌ایم و اولویت های ما پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی بر درمان بستری، است.

ما وارد مرحله جدیدی از تحول در نظام سلامت شدیم

به گزارش خبرگزاری موج،  سعید نمکی ، وزیر بهداشت در دیدار با نماینده یونیسف در ایران اظهار کرد: همکاری ایران و یونیسف، همکاری بسیار ارزشمند و تاریخی است، بنده حدود ۳۰ سال قبل معاون بهداشتی وزارت بهداشت بودم و از همان زمان نیز همکاری های ارزنده‌ای با یونیسف داشتیم.

وی افزود: کشور ما در رسیدگی به گروه‌های آسیب‌پذیر به خصوص کودکان در مقابل بیماری های مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، دستاوردهای ارزشمندی داشته است؛ همچنین در زمینه غربالگری بیماری ها در سطح ملی، درمان بیماریهای های عفونی در کودکان و ترویج تغذیه با شیر مادر نیز به موفقیت های مهمی دست پیدا کردیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: همچنین، در زمینه ریشه کنی فلج اطفال علاوه بر اینکه در کشور خودمان موفق عمل کردیم، با همکاری یونیسف و سازمان های مردم نهاد به کشور افغانستان نیز کمک کردیم.

وی ادامه داد: در زمینه کاهش سوءتغذیه چه با آموزش هایی که به مادران دادیم و چه در مورد حمایت هایی که در مورد کودکانی که با تغذیه با شیر مادر مشکل داشته و با دریافت غذای کمکی سوبسیددار این خلا را برطرف کردند، سعی کردیم سوء تغذیه را در کودکان به حداقل برسانیم.

نمکی گفت: نمونه موفق این همکاری بین بخشی در سیلاب های اخیر در ایران بود که ما اجازه ندادیم هیچ کودکی بدون مواد غذایی و هیچ مادر بارداری بدون مراقبت های قبل از زایمان باقی بماند؛ لذا با قایق، بالگرد و تمام امکاناتی که در اختیار داشتیم، موادغذایی، شیرخشک و دارو واکسن را به کودکان و مادران باردار و شیرده رساندیم.

نمکی درخصوص توسعه شبکه واکسیناسیون در کشور تصریح کرد: تولید واکسن پنوموکوک و روتاویروس را در دستور کار داریم و به زودی این واکسن ها به پروتکل واکسیناسیون کشور افزوده خواهد شد، ساخت این واکسن ها در موسسه پاستور با کمک دو شرکت خارجی آغاز شده و از سال آینده مصرف همگانی آن آغاز خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: امروز انتظاری که از یونیسف داریم توجه به آموزش همگانی از مدارس است و باید آموزش همگانی را در مدارس آغاز کنیم چراکه اعتقاد داریم مدرسه اولین جایگاهی است که می‌توانیم برای پیشگیری از بیماری ها روی آن حساب کنیم.

وی درخصوص سلامت دهان و دندان در کودکان افزود: درمورد سلامت دهان و دندان در مدارس برنامه‌هایی را آغاز کردیم و طرح «مدارس عاری از پوسیدگی» را تا پایان سال به اتمام خواهیم رساند.

* قصد داریم سلامت را جامعه محور کنیم

نمکی با اشاره به اجرای «طرح هر خانه یک پایگاه سلامت»، عنوان کرد: در طرح «هرخانه یک پایگاه سلامت» زنان و کودکان را به عنوان دو گروه آسیب پذیر تحت آموزش های گسترده قرار خواهیم داد. چراکه قصد داریم سلامت را جامعه محور کنیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: کمک یونیسف به ما در زمینه آموزش‌ها بسیار موثر است، مثلا در زمینه تامین هزینه های آموزش از راه دور و تهیه پوستر ها و بروشور ها و همچنین کمک های تکنیکال قطعا موثر خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر تعداد زیادی کودک مهاجر در کشورمان داریم که بیشتر از کشور افغانستان هستند و بسیاری از آنها به دلیل نداشتن شناسنامه و شرایط اقامت، کارت سلامت هم ندارند، اما به تمام آنها سرویس های بهداشتی و درمانی ارائه می دهیم و دریافت گواهینامه حذف سرخک نیز با پوشش این گروه انجام شد. خواهش ما از یونیسف این است که در کمک رسانی به این گروه به ما کمک کند.

نمکی اظهار کرد: ما وارد مرحله جدیدی از تحول در نظام سلامت شده‌ایم و اولویت های ما پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی بر درمان بستری، است. در این مرحله، تخت های بستری بیشتری را در مناطق مختلف کشور اضافه نخواهیم کرد و به جای دستگاه های گران قیمت تشخیصی به دنبال توسعه زیرساخت‌های ارزان قیمت و مفید تر خواهیم بود.

وزیر بهداشت گفت: در این دوره، علاوه بر رسیدگی به بیماران و سالمندان، بیشترین تمرکز خود را بر کودکان گذاشته ایم، چراکه معتقدیم کودکان برای آینده مملکت، سرمایه محسوب می شوند، همچنین، به جای افزایش تعداد تخت ها در مناطقی که ممکن است ضریب اشغالی نداشته باشند، می‌توانیم با منابع مالی ۱۰ تخت بستری، ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری ایجاد کنیم تا کودکان، زنان باردار و مادران شیرده در عشایر کوچ رو نیز از خدمات بهداشتی و درمانی ما بی بهره نمانند. در این طرح، افرادی را از خود عشایر انتخاب می کنیم تا به عشایر خدمات رسانی بهداشتی و درمانی کنند.

وی بیان کرد: در این دوره همچنین، به سراغ مدرسه می رویم و معتقد هستیم چنانچه بخواهیم سبک زندگی را اصلاح کرده و چاقی و آمار فشار خون را کاهش دهیم، باید به سراغ مدارس و کودکان در سنین پایین تر برویم، تا با تغییر سبک زندگی و اصلاح سبک تغذیه در دانش آموزان، بار نظام سلامت را در آینده کاهش دهیم.

نمکی اظهار کرد: در حدود ۳۰ سال قبل که فقط ۲۵۰ فرد HIV مثب در کشور داشتیم، کار گسترده ای را در زمینه غربالگری HIV آغاز کرده بودم، درحال حاضر نیز این کار را در قالب پروژه ملی دنبال می کنیم و امیدوارم یونیسف در زمینه تکنیکال و روش های آموزش عمومی مبتنی با فرهنگ و اقلیم و اقتصاد کشورمان به ما کمک کند.

وزیر بهداشت کشورمان در پایان تصریح کرد: امیدوارم در طول مدت حضورم در وزارت بهداشت بتوانیم اقدامات ارزشمندی را در زمینه توسعه و ارتقای خدمات بهداشتی در منطقه با همکاری یونیسف انجام دهیم.

تد چایبان - نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران (یونیسف) در نشست با وزیر بهداشت کشورمان در حاشیه شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی نیز گفت: کشور ایران به دلیل موفقیت هایی که در مراقبت‌های اولیه بهداشتی و سیستم سلامت داشته در سطح جهانی شناخته شده است و مایلم در فرصت دیگری به طور مبسوط ساختار مراقبت‌های اولیه بهداشتی در کشور ایران را بررسی کنیم و دستاوردهای شما را به دیگر کشورهای منطقه اعلام کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: کشورهایی مثل مراکش و تونس برای بهره گیری از تجربیات شما در زمینه ساختار مراقبت‌های اولیه بهداشتی تمایل دارند.

تد چایبان  گفت: بسیار جای خرسندی است که در سیستم بهداشتی و درمانی کشورتان بیماری های غیرواگیر را به صورت یکپارچه وارد برنامه های سلامت کرده اید به نحوی که هر خانواده دسترسی به خدمات بهداشتی داشته باشد و در این زمینه می توانید روی کمک های یونیسف حساب کنید.

نماینده یونیسف در ایران خاطرنشان کرد: آموزش موضوعات بهداشتی و پیشگیرانه در مدارس موضوعاتی هستند که می توانیم همکاری های مطلوبی در این زمینه داشته باشیم.

تد چایبان  افزود: اینکه دولت شما رویکرد خوبی نسبت به موضوع سلامت دارد و نگاه  همه جانبه به مسئله بهداشت مردم دارد، جای تبریک دارد.

نماینده یونیسف در ایران در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص محدودیت‌های مبادلات مالی به دلیل تحریم ها به دنبال راهکار هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه