English

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان:

رتبه امسال المپیاد شیمی ایران ۶ و سال گذشته ۱۹ بود

رئیس مرکز استعدادهای درخشان با بیان اینکه امسال 3 هزار نفر در سمپاد پذیرش می شوند گفت: ایران در المپیاد شیمی امسال رتبه ششم جهان را کسب کرد در حالی که این رتبه در سال گذشته ۱۹ بود.

رتبه امسال المپیاد شیمی ایران 6 و سال گذشته 19 بود

به گزارش خبرنگار آموزش خبرگزاری موج، فاطمه مهاجرانی در نشست خبری پیش از ظهر امروز ( سه شنبه 8 مرداد ماه 98 ) با محور باز طراحی برنامه ‌های مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در اجرای  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت : با توجه به اینکه سیاست‌ های کلان کشور مبتنی بر سیاست ‌های نخبگانی است، باید توجه کرد که نمی‌توان این موضوع را تنها در حوزه‌ های دانشگاه دنبال کرد. لذا متولی امور نخبگانی در حوزه دانش‌آموزی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است.

تبیین برنامه‌های ۹۸را در راستای اجرای سند تحول بنیادین

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه با بیان اینکه هدف از این جلسه این است که برنامه‌های ۹۸ را در راستای اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش  تبیین کنیم، ادامه داد: در مجموع ۹ برنامه داریم که به طور مشخص مجری آنان مرکز ملی استعدادهای درخشان است و در قالب ۴ دسته فعالیت کلی یعنی "مدارس استعدادهای درخشان"، "طرح ملی شهاب"، " المپیادها " و "جشنواره خوارزمی" دسته‌بندی می‌شوند که طراحی برنامه‌های منعطف و سیال در حوزه پرورشی در دسته اول فعالیت‌ها برای تربیت چندبعدی دانش آموزان انجام می‌شود.

طراحی الگو و برنامه‌های پرورشی برای تربیت افراد چند بعدی

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برنامه اول طراحی الگو و برنامه‌های پرورشی است که در زیرنظام راهبری و مدیریت قرار می‌گیرد تا افراد چند بعدی تربیت شوند. ضمن آنکه تقویت برنامه‌های علمی معلمان و دانش‌آموزان برای حل مسایل ملی و محلی با برگزاری جشنواره خوارزمی و کارسوق علمی محقق می‌شود. بطور مثال کنگره قرآنی سمپاد برنامه‌ای است که هدف ما را محقق می‌کند و برنامه بعدی که باشگاه دانش‌پژوهان جوان متولی آن است، تدوین برنامه برای افراد مرجع و کارشناسان در مجامع و رقابت‌های بین المللی است که المپیاد علمی را شامل می‌شود.

رتبه امسال ایران در المپیاد شیمی 6 و رتبه سال گذشته 19 بود

وی در ادامه با اعلام خبر کسب رتبه ششم جهان توسط تیم المپیاد شیمی کشورمان گفت : تا کنون چهار بار بصورت متفاوت در جهان درخشیده ایم. امسال هم ایران خوش درخشیده و باید این خبر خوش را در این نشست اعلام کنم که تیم المپیاد شیمی کشورمان در المپیاد شیمی فرانسه رتبه ششم جهان را کسب کرد. این در حالی است که رتبه ایران در سال گذشته 19 بود.

طرح شهاب استعدادیابی دانش آموز را به خوبی هدایت می کند

مهاجرانی در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: تدوین برنامه جامع استعدادیابی در دوره های تحصیلی در ساحت های تربیتی برای کشف استعدادها یکی دیگر از برنامه های ماست که برنامه ملی شهاب آن را محقق می‌کند. امسال این برنامه به پوشش 100 درصدی در پایه چهارم می‌رسد. ضمن آنکه هیچ مدرسه‌ای نیست که طرح ملی شهاب در آن اجرا نشود. چرا که اتصال طرح شهاب با هدایت تحصیلی می‌تواند ثابت کند این طرح برای دانش‌آموزان 32 منطقه اجرا می‌شود و توانسته دانش‌آموزان را در راستای استعدادیابی به خوبی هدایت کند.

کتب تکمیلی برای بچه‌ها تولید می‌کنیم

رییس سمپاد در تشریح برنامه ای دیگر که در این سازمان پی گرفته می شود افزود: تولید محتوای یادگیری تکمیلی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از برنامه‌های دیگر ما است. کتب تکمیلی را برای بچه‌ها تولید می‌کنیم که محتوای مورد نیاز به دانش‌آموزان داده می‌شود.

سمپاد مهارتی امسال ۲۶۰ دانش‌آموز را می پذیرد

وی در ادامه متذکر شد: یکی دیگر از برنامه های ما در سمپاد طراحی ساز وکارهای رشته‌های برتر علوم انسانی است که در هدایت دانش‌آموزان به سوی علوم انسانی چند سالی است که در دستور کار قرار گرفته است و برای نمونه امسال سمپاد مهارتی برای اولین بار 260 دانش‌آموز را در مدارس استعداد درخشان پذیرا است و برنامه دیگر تثبیت و اجرای آزمون‌های پیشرفت تحصیلی ویژه مدارس استعدادهای درخشان است. در این برنامه از درصدی از دانش‌آموزان که به عنوان سرآمد معرفی می‌شوند تست و آزمون‌های تخصصی گرفته شود.

یکی از برنامه‌های مهم ما توجه به گروه‌های آموزشی است

مهاجرانی اضافه کرد: در سمپاد گروه‌های آموزشی وجود نداشت که با تلاش همکاران یکی از برنامه‌های مهم ما توجه به گروه‌های آموزشی است که در سال گذشته هر استان متولی یک استان به صورت الکترونیکی شد. لذا تقویت جایگاه گروه‌های آموزشی از دیگر برنامه‌هایی است که کمک می‌‌کند آموزش با کیفیت بهتر و بیشتری صورت بگیرد.

رییس سازمان ملی استعدادهای درخشاندر ادامه اظهار داشت: برنامه نهم توانمندسازی مدیران و معلمان و شناسایی ظرفیت‌هاست. چرا که کار کردن با افراد تیزهوش نیاز به آموزش‌های خاص دارد لازم است همانند دانش‌آموزان استثنایی آموزش‌های لازم برای تیزهوشان هم باشد و در این زمینه دبیران متخصص داشته باشیم. لذا با توجه به وضعیت غیرمطلوب این موضوع، آموزش و پرورش باید نقش موثری ایفا کند. در متوسطه اول می‌توان در علوم پایه ایجاد انگیزه کرد. با گسترش روابط دانش‌آموزان استعداد درخشان با سایر دانش‌آموزان و توجه به افزایش تعاملات آنان می‌توان این برنامه را عملیاتی کرد که استان خوزستان پایلوت این برنامه است.

کار سوق‌ ها و طرح کلاس تیر هوش

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص سمپاد مهارتی یادآور شد : کارسوق‌ها به عنوان پودمان معرفی شده و در اتصال با هم افراد بامهارت را تربیت می‌کنند. طرح کلاس تیز هوش یا فرد تیز هوش به این صورت است که در این طرح شورای دبیران مدرسه افراد سرآمد در متوسطه اول و دوم را معرفی کرده و بعد از آزمون هوش با کسب حدنصاب می‌توانند همراه مدارس سمپاد حرکت کنند.

آموزش سند تحول در 10 استان

رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در رابطه با اجرای سند تحول بنیادین در سازمان تحت مدیریت خود گفت: در پیاده‌سازی سند تحول بنیادین برخی استان‌ها باید پیشگام باشند، مدارس استعدادهای درخشان در 10 استان سند را آموزش دیده‌اند و در دو سوم مدارس پیشتاز هستند که قرار است سند را آموزش دهند.

وی در مورد دیپلماسی علمی تصریح کرد: بعد از هر میزبانی برای المپیادها تعدادی از کشورهای علاقه ‌مند از دانش‌ آموزان و مدال ‌آوران ما در دوره‌های آموزشی خود استفاده می‌کنند. امسال برای اولین بار میزبان 3 دوره آمادگی المپیادها بودیم که گامی در راستای اهداف ایران 1404 است.

برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت پایه 7 و 8 شهریور

رییس سمپاد عنوان کرد: آزمون تکمیل ظرفیت پایه هفتم و هشتم سمپاد در تاریخ 8 شهریور برگزار می‌شود و از 12 مرداد تا 17 مرداد سامانه‌ برای ثبت‌نام دانش‌آموزان باز است. ضمن آنکه در آزمون پایه هفتم که نتایج آن بزودی اعلام می شود 10 نفر اول برای شهرستان های استان تهران هستند این نشان نی دهد استعدادها در تهران جمع نشده اند.

اعلام نتایج آزمون پایه‌های هفتم و دهم سمپاد تا نیمه مرداد

مهاجرانی در خاتمه سخنانش اعلام کرد: اعلام نتایج آزمون پایه‌های هفتم و دهم سمپاد تا نیمه مرداد خبر داد و گفت: تعداد ورودی دانش آموزان علوم انسانی 260 نفر در سال 93 بوده که در سال 98 این تعداد بالغ بر 3 هزار نفر رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه