English

کیفر خواست متهمان بانک سرمایه اعلام شد

در بیستمین جلسه از دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه، نماینده دادستان بخش باقی مانده از کیفرخواست متهمان این پرونده را قرائت کرد.

کیفر خواست متهمان بانک سرمایه اعلام شد

به گزارش خبرگزاری موج، بیستمین جلسه از دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه امروز (29 تیر) به ریاست قاضی مسعودی‌ مقام در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به صورت علنی برگزار شد.

قاضی مسعودی مقام در ابتدای این جلسه ضمن تفهیم مفاد مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری، اظهار کرد: در جلسه گذشته بخشی از کیفرخواست متهمان توسط نماینده دادستان قرائت شد و بخش باقی مانده هم امروز قرائت می شود.

نماینده دادستان پس از حضور در جایگاه با اشاره به مقدمات و توضیحات گفته شده در جلسه گذشته، کیفرخواست ۱۰ نفر باقی مانده از ۲۱ متهم دیگر این پرونده را به شرح زیر قرائت کرد.

متهم ردیف دوازدهم، محمود لطف الله پور، فرزند علی اکبر، متاهل، فاقد سابقه کیفری، آزاد با تودیع وثیقه به اتهام مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی از طریق امضای ناظر بر اعطای تسهیلات غیرقانونی به مبلغ ۳۷۷ میلیارد تومان به شرکت‌های زیر مجموعه پایدار قشم که حیات خلوت گروه ریخته گران در زمان ریاست خانی بوده است.

متهم ردیف سیزدهم، علی نامچیان، فرزند محمد، متاهل، فاقد سابقه کیفری، آزاد با تودیع وثیقه، رییس اداره امور شعب تهران به اتهام مشارکت در اخلال از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی از طریق امضای ناظر بر اعطای تسهیلات غیرقانونی به 7 فقره شرکت به مبلغ 344 میلیارد و 913 میلیون و 500 هزار تومان به شرکت های جهان گستر پژواک، سیمان چوب، هدایتی و شرکت های کارتن خواب بوده است و طبق اظهارات مطلعین توسط دلاویز، امامی و هادی رضوی ساپورت مالی شده است.

متهم ردیف سیزدهم، پیمان پویان مهر، فرزند محمود، متاهل، آزاد با تودیع وثیقه رییس شعبه اسکان بانک سرمایه، به اتهام مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی از طریق امضای ناظر بر اعطای تسهیلات غیرقانونی به 3 فقره شرکت به مبلغ 246 میلیارد و 654 میلیون و 500 هزار تومان و تحصیل مال نامشروع به مبلغ 15 عدد سکه و 21 هزار دلار آمریکا بوده است.

متهم ردیف پانزدهم، علیرضا کلهر، فرزند غلامرضا، دکتری، فاقد سابقه کیفری، آزاد با تودیع وثیقه، به اتهام مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی از طریق امضای ناظر بر اعطای تسهیلات غیرقانونی به 3 فقره شرکت به مبلغ 214 میلیارد و 570 میلیون و 200هزار تومان بدهی مشکوک الوصول از طریق امضای شرکت های امامی و حاجی محمدجواد بوده است.

متهم ردیف شانزدهم، نصرت الله فرخی، فرزند غلامحسین، آزاد با تودیع وثیقه به اتهام مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی از طریق امضای ناظر بر اعطای تسهیلات غیرقانونی به 3 فقره شرکت هدایتی به مبلغ 260 میلیارد تومان بوده است.

متهم ردیف هفدهم، عباس عبدی، فرزند محمد یوسف، فاقد سابقه کیفری، آزاد با تودیع وثیقه به اتهام مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی از طریق امضای ناظر بر اعطای تسهیلات غیرقانونی به 2 فقره شرگت به مبلغ 166 میلیارد و 654 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.

متهم ردیف هجدهم،محمد سرخیل، فرزند اسد الله، فاقد سابقه کیفری، آزاد با تودیع وثیقه به اتهام مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی از طریق امضای ناظر بر اعطای تسهیلات غیرقانونی به 2 فقره شرکت به مبلغ 162 میلیارد و 551 میلیون و 900 هزار تومان و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ 230 میلیون تومان و یک خودروی تویوتا از موحدی بوده است.

متهم ردیف نوزدهم، سعید حسن زاده، فرزند عزیز، فاقد سابقه کیفری، آزاد با تودیع وثیقه به اتهام اخلال عمده از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی از طریق امضای ناظر بر اعطای تسهیلات غیرقانونی به 4فقره شرکت به مبلغ 57 میلیارد و 572 میلیون و 800 هزار تومان بوده است.

متهم ردیف بیستم، علی پور منزه، فرزند موسی، متاهل، فاقد سابقه کیفری، آزاد با تودیع وثیقه به اتهام اخلال عمده از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی از طریق امضای ناظر بر اعطای تسهیلات غیرقانونی به مبلغ 50 میلیارد تومان به شرکت جاوید گشت آرکا بوده است.

متهم ردیف بیست و یکم، محمدرضا خایانی، لیسانس، متاهل، فاقد سابقه کیفری آزاد با تودیع وثیقه، به اتهام مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی از طریق امضای مصوبات ناظر بر اعطای تسهیلات غیرقانونی به شرکت جاوید گشت آرکا به مبلغ 50 میلیارد تومان و امضای تسهیلات به شرکت های هدایتی، امامی، شاملویی و سامان مدلل بوده است.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام از مجید زاهدی خواست تا با حضور در جایگاه از خود دفاع کند.

زاهدی به با عنوان اینکه مدارکی را برای ارائه در دسترس ندارد مهلتی دیگر خواست که قاضی مسعودی مقام با این درخواست مخالفت کرد.

زاهدی که متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق هفت فقره خیانت در امانت به مبلغ ۴۹۰ میلیارد تومان و دریافت دو خودروی بی ام و سراتو است، در دفاع از خود گفت: من برای دفاع از خودم به مدارک و اسنادی نیاز دارم که می‌خواهم در جلسه بعدی ارائه کنم.

قاضی مسعودی‌مقام گفت: شما در جلسات قبلی حاضر بودید و مدت مدیدی است که در دادگاه و دادسرا حاضر می‌شوید.

 متهم پاسخ داد: مدارک مورد نیاز را به ضابطین قضایی داده‌ام.

قاضی مسعودی مقام اظهار کرد: شما درباره روابطی که با خیرالله بیرانوند سرپرست وقت بانک سرمایه داشتید توضیح دهید و بعدا مدارک خود را به دادگاه ارائه دهید. شما در جلسه بیرانوند دائما می گفتید که مستندات را ارائه می‌کنم ولی حالا می‌گویید اسناد به دست من نرسیده است. از اطاله دادرسی خبری نیست.

وی افزود: کسانی که از بیرون مطالبی را قید می‌کنند باید بدانند که تاثیری در مجازات شما نخواهد داشت. جلسه بعدی نداریم. باید الان از خود دفاع کنید و اگر دفاعی ندارید بنشینید تا وکیل‌تان از شما دفاع کند. شما به دلیل هماهنگی بیرونی و اسامی اشخاصی که باید کتمان کنید مطالبی دیگر را بیان می کنید ولی باید بدانید دفاع موثر به نفع شماست.

زاهدی گفت: من در زندان بودم و فقط هفته گذشته روز چهارشنبه توانستم به مدت ۲۰ دقیقه با وکیلم صحبت کنم.

این متهم در بخشی از دفاعیات خود خطاب به بیرانوند عنوان کرد: آقای بیرانوند شما تحت فشار نبودید. معاون شما در کمال تعجب از جانب شما روئسای درون جلسه را بیرون انداختند و این دقیقا خواست شما بود که دلیل آن برای ما معلوم نشد. لابد باز هم میگویید تحت فشار دیگران بودید.

 

وی افزود: گفته اید من در جلسه‌ای با غندالی، امامی و شاهرودی حضور داشتم. آقای بیرانوند یا شما دروغگوی بزرگی هستید یا حالتان مساعد نبوده است. من در هیچ جلسه‌ای شرکت نکردم. یا مستندات این حضور را ارئه کنید یا از شما شکایت خواهم کرد. شما یکی از مشتریان خود به نام حاج میری که تولید کنند موتور سیکلت است را جهت جابجایی تسهیلات همراهی می‌کردید.

 

زاهدی با اشاره به کیفرخواست خود گفت: آقای صانعی در کیفرخواست گفته بودند که من در بانک سرمایه رکن اصلی بوده‌ام. جای آقای صانعی در داگاه خالی است. ایشان در زمان مدیرعاملی آقای بخشایش عضو اصلی کمیته اعتبارات بودند و قطعا در آنجا مواردی را امضا کردند. اگر حکمی در رابطه با مدیر ویژه بودن من دارند ارائه دهند. آیا سمت من از مدیر بانک و مدیرعامل صندوق بالاتر بوده است که برای همه آقایان تعیین تکلیف کنم؟ فکر می کنم این حرف خارج از انصاف باشد.

وی خطاب به صانعی گفت: آقای صانعی با توجه به اینکه شما ریاست بازرسی بانک را داشتید به چه عنوان هیچ گزارشی از شما در اواخر سال 93 به عنوان بازرس به مراجع قضایی اعلام نشده است. همه افرادی که گفتید مقصر هستند و جنابعالی پاک و مطهر هستید؟

زاهدی با اشاره به اظهارات فردی به نام عبدی مبنی بر عضویت زاهدی در شرکت‌های مرین، سون و قشم گفت: اگر حکمی در این راستا دارید که من  در این شرکت‌ها حضور داشتم ارائه دهید. آقای عبدی در وصول مطالبات موفق و فعال بودند. قرار بود مدارکی به من برسد که متاسفانه نرسید و از دادگاه می‌خواهم تا فرصتی به من بدهند تا مستند از خود دفاع کنم.

این متهم در رابطه با اظهارات پرویز احمدی، عنوان کرد: زمانی که وارد بانک سرمایه شدند مدیر اعتبارات را تعویض کردند. ایشان از عناوینی مانند اخراج در دادگاه برای من استفاده کردند که با توجه به سبقه علمی و دانشگاهی ایشان استفاده از این کلمات را شایسته دادگاه نمی‌دانم. ایشان در مورد موجی بودن من در دادگاه علنی صحبت کردند که متاسف شدم. من مدت زیادی در جبهه حضور داشتم و با سرداران بزرگی همرزم بودم. هر مدیری وارد بانک می شود نفرات خود را با خود می آورد. آقایان ضیایی و احمدی اعلام کردند که با توجه به وجود من اعتبارات ضمانت نامه‌ها شکل گرفته است در حالی که اینها قبل و بعد از حضور من وجود داشته است.

زاهدی اضافه کرد: از دیگر مواردی که علیه من گفته شده است. خروج پرونده ها از اعتبارات بوده است. بانک دوربین دارد و من مدعی هستم ایشان باید این موضوع را با ذکر سند اثبات کنند. گفته شده که من تسهیلات هدایتی، امامی و جهانبانی را پرداخت کردم در حالی که من آن زمان اصلا در بانک سرمایه نبودم. در پاسخ به اخراجم از بانک سرمایه باید بگویم من در دو تاریخ 8 آذر ماه 94 و 14 آذر ماه 94 از ناحیه پرویز احمدی به عنوان مدیریت امور بین الملل منصوب شدم.

وی اسناد مورد ادعای خود را به دادگاه نشان داد.

زاهدی افزود: در تاریخ 28 آذر ماه 94 حکمی را امضا کردند و من را به عنوان عضو کمیته اعتبارات معرفی کردند. این خیلی برای من عجیب است که مدیران بانک برای فرار از مسئولیت خود را تحت فشار عنوان می‌کنند. ما هیچ کدام تحت فشار جایی نبودیم. بانکی‌ها همه با دوستان و آشنایان خود ارتباطاتی دارند. من هم از این مستثنی نبودم و قبل از ورودم به بانک سرمایه آقای امامی را می‌شناختم. سایر آقایان هم همین بودند. ایشان آن زمان متهم نبودند و ما در جایگاه قضاوت نیستیم. اینکه این شناخت را انکار می‌کنند بی انصافی است.

وی عنوان کرد: در خصوص ادعای آقای حسامی مبنی بر اینکه در مورد تهاترها و گرانی‌ها رکن اصلی غندالی بودم باید بگویم من جایگاه آقای حسامی به عنوان مدیر دفتر مدیرعامل اشغال کرده بودم و ایشان دبیری هیئت مدیره را داشتند. ایشان عنوان کردند مصوبات هیئت مدیره برای بدهکاران بانکی صورت می‌گرفت در صورتی که مصوبات از طریق اداره اعتبارات صورت می گرفت و دبیرخانه مصوبات را بدون کم و کاست ابلاغ می‌کرد. تمامی تسهیلات و وام‌هایی که رقم خورده است به واسطه آشنایی آقای علایی با مشتریانی مانند هدایتی، جهان بانی، مدلل و حاج میری جهت جذب منابع بوده است.

این متهم در خصوص مصوبات سیمای زیبای کیش و صنایع چوب زاگرس گفت: آقای کاظمی و علایی پیگیر بودند. در مورد شخصی به نام حاجی میری که تولیدات موتور سیکلت داشت و پرونده تسهیلات را پیگیری می کرد آقای علایی چندبار ایشان را به عنوان مشتری خوب بانک معرفی کرده بود.

در ادامه این جلسه قاضی از متهم پرسید: آیا مطلب دیگری برای دفاع دارد؟

متهم مجددا از دادگاه درخواست وقت مجدد برای ارائه مستندات و دفاع خود کرد.

قاضی در ادامه از نماینده دادستان خواست تا با حضور در جایگاه مطالب خود را بیان کند.

قهرمانی عنوان کرد: اجازه بدهید ایشان در جلسات بعدی از خود دفاع کند. از ما مدارکی خواستند که پیگیری می‌کنم به ایشان داده شود. آقای زاهدی دو مرحله پرونده دارند. یک مرحله انکار می‌کردند و طفره می‌رفتند. اما بعد ایشان همکاری خوبی کردند اما موثر نبود و نمی‌توانیم برای ایشان تخفیف بخواهیم. اگر از ابتدا این همکاری‌ها بود شاید این امکان وجود داشت.

قهرمانی اظهار کرد: براساس تحقیقات و بررسی هایی که انجام داده‌ایم زاهدی پاشنه آشیل محمد امامی است. او در ابتدای این پرونده خیال می‌کرد که ضیایی او را لو داده است زیرا ضیایی اولین بازداشتی این پرونده بود.

نماینده دادستان در دادگاه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه با بیان اینکه می‌دانستیم زاهدی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، افزود: زاهدی قبل از آمدن به بانک سرمایه عضو و رئیس هیئت مدیره شرکت پارسا تجارت قشم بود و عضو دیگر و مدیرعامل این شرکت حمیدرضا شیرخان بوده است. شیرخان بسیاری از قراردادهایی که امامی درصندوق ذخیره داشت امضا می‌کرده و از بستگان داماد امامی است.

وی ادامه داد: متوجه شدیم که شیرخان و زاهدی قبل از آمدن به بانک سرمایه در یک شرکت حضور داشتند و از طرف دیگر متوجه شدیم زاهدی قبل از آمدن به بانک سرمایه به عنوان نماینده شرکت های امامی به بانک سرمایه می‌آمده تا درباره بدهی‌ها چانه‌زنی کند.

قهرمانی گفت: بعد از این درخشنده مدیرعامل اسبق بانک سرمایه توسط تیم صندوق ذخیره فرهنگیان با محوریت غندالی و امامی برکنار می‌شود. غندالی به مدت 4 ماه به صورت غیرقانونی سرپرست بانک سرمایه می‌شود و نهایتا نیز بانک مرکزی با اخطار و دستورالعمل غندالی را از بانک سرمایه بیرون می‌کند.

نماینده دادستان افزود: در این مدت غندالی اقداماتی انجام می‌دهد که یکی از محوری‌تـرین اقدامات در آن زمان آوردن زاهدی به عنوان قائم مقام مدیرعامل در امور اعتبارات است و بعد از آن مهره‌های غندالی و امامی در بانک سرمایه مستقر می‌شوند.

وی با تاکید بر مزاح بودن این گفته خود، بیان کرد: بعد از انتصاب بیرانوند به عنوان مدیرعامل بانک سرمایه با او شرط ثمن عقد می‌کنند که زاهدی، کلهر، پویان مهر، نانچیان و فاروقی در بانک حضور داشته باشند. بنابر این زاهدی مهره محوری امانی در بانک سرمایه شده است و حتی محوریت وی بیشتر از نان چیان و سایرین بوده است. زیرا تعاملات گسترده‌ای در دفتر امامی داشته و حتی امامی هزینه تحصیل وی برای مقطع دکترا را فراهم می‌کند.

قهرمانی ادامه داد: براساس اظهارات زاهدی قرار بوده او را وارد شورای شهر اصفهان کنند و به او گفته بودند با توجه به اینکه آینده سیاسی کشور در اختیار آقایان "ش" خواهد بود دست او را می‌گیرند و پس از آن در شورای شهر اصفهان به مراحل بالاتر می‌کشند.

وی تاکید کرد: طبق تحقیقات مفصلی که انجام دادیم 4 حلقه را در بانک سرمایه شناسایی کردیم که هیچ کدام از حلقه‌های بالاتر از حلقه قبلی اطلاع نداشت یعنی حلقه 4 از 3، و حلقه 3 از حلقه 2 و اقداماتش بی‌اطلاع بودند. زاهدی در حلقه دو قرار داشته از اقدامات حلقه یک و جلسات فرزان‌راد و امامی بی‌خبر بوده است. البته زاهدی در همان حلقه 2 کارهای بسیار خطرناک و بزرگی انجام داده که در جلسه بعد توضیح می‌دهم.

در ادامه این جلسه وکیل مدافع زاهدی و مانی رهبری دفاعیات و مطالب خود را بیان کردند.

قاضی مسعودی مقام در این لحظه ختم بیستمین جلسه این دادگاه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی 31 تیر ماه برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه