English

سید یاسر رایگانی:

حکم فروشگاه شهروند برای برنج های تقلبی هفته آینده صادر خواهد شد

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: برای ما محرز است که برنج های فروشگاه شهروند تقلبی بوده است و حکم فروشگاه شهروند هفته آینده صادر خواهد شد.

حکم فروشگاه شهروند برای برنج های تقلبی هفته آینده صادر خواهد شد

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری موج، سید یاسر رایگانی، در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود، در تشریح اقدامات صورت گرفته سازمان تعزیرات حکومتی طی 83 روز گذشته تا امروز (22 خردادماه) ، گفت: در این مدت 120 هزار و 641 پرونده شکایت به سازمان تعزیرات حکومتی کشوری داشته ایم که107 هزار و 82 پرونده مختومه شده است و کل پرونده‌هایی که در این سازمان منتظر رسیدگی هستند 56 هزار و455 فقره است.

وی با بیان اینکه متخلفان در این 83 روز 7 هزار میلیارد و 703 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده‌اند، ادامه داد: بیشترین پرونده‌ها مربوط به حوزه کالا و خدمات می باشد و بیشترین ارزش ریالی تخلفات مربوط به حوزه قاچاق است که مقایسه تعداد پرونده‌های قاچاق و میزان ارزش ریالی نشان دهنده برخورد با قاچاقچیان در سطح کلان است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به طرح ضیافت و اقداماتی که انجام شده اظهارداشت: 3 هزار و 502 تیم گشت مشترک تعداد 16 هزار و 472 مورد بازرسی انجام داده اند و در این بازرسی ها 5 هزار و 822 واحد دارای تخلف، 5 هزار و 824 واحد بدون تخلف، 4 هزار و 826 واحد تذکر گرفته اند و برای 6 هزار و 363 متخلف پرونده تشکیل شده و متخلفان جمعاً به پرداخت 196 میلیارد و 494 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده اند.

تخلفات خودروسازان و اقدامات تعزیرات

رایگانی در تشریح پرونده های شکایت مردمی از گروه های مختلف خودرو سازی که عموما مشتمل بر بد عهدی در تحویل خودرو ها در قبال واریز وجه قیمت خودرو به حساب خودروسازان بوده است، گفت: گروه خودروسازی بهمن 150 دستگاه خودروی بِستِر تعهد داده بودند که با حضور مدیرعامل این شرکت هر 150 خودروی بِستِر به قیمت مصوب سازمان حمایت یعنی قیمت 103 میلیون تومان تحویل مشتری شد ذکر این مطلب که این تحویل غیر حکمی بوده و حکم مجازاتی صادر نکردیم مهم است.

وی در ادامه عنوان کرد: خودوری هاوال 100 دستگاه مانده بود که به قیمت سازمان حمایت تحویل مشتریان داده شد.در این پرونده 1400 تعهد باقیمانده بود که مشتریان این خودرو مطمئن باشند که تعزیرات در حال پیگیری است. از گمرک آخرین اطلاعات قطعه این خودرو را استعلام گرفتیم، از پلیس راهور تعداد پلاکی که برای این خودرو صادر شده جواب داده، اسامی این پلاک‌ها که به نامشان صادر شده را در خواست کردیم و حقوق کسانی که ثبت نام کردند ضایع نمی‌شود.

رایگانی اضافه کرد: شرکت سایپا 2 هزار دستگاه تعهد تحویل خودروی سیتروئن C3 داشتند که 1300 تحویل دادند و 700 شاکی از سوی سازمان حمایت ارجاع داده شده که مهلت یک ماهه به شرکت سایپا سیتروئن دادیم و مدیرعامل این شرکت در تعزیرات تعهد دادند که هر 700 خودروی باقیمانده طی یک ماه تحویل مشتریانی که ثبت نام کردند زیر قیمت سازمان حمایت تحویل داده شود.

وی در خصوص تخلفات شرکت کرمان موتور گفت: این شرکت 45 دستگاه خودرو را باید تحویل می داده که تحویل داده شده و در حال حاضر 40 نفر جدیداً مراجعه کرده اند که باز هم در حال رایزنی با این شرکت خودروساز هستیم و هنوز به نتیجه ای روشن نرسیده ایم.

سخنگوی تعزیرات با اشاره به اینکه پرونده مهمی با 1700 شاکی از شرکت هُوو تشکیل شد، ادامه داد: بعد از مدت‌ها جلساتی که برگزار کردیم فقط 30 خودرو از تعداد خودروهایی مانده که قرار به تحویل آنها بوده که این تعداد هم طی یکی دو هفته آینده بدون انجام کار رسیدگی تحویل خواهد شد.

وی با اشاره به پرونده شرکت رامک خودو گفت: این شرکت 1000 خودرو در گمرک دارد که طبق توافقاتی که کردیم در آینده نزدیک خودروها تحویل خو اهند شد.

رایگانی در بخش دیگری از توضیحات خود عنوان کرد: شرکت ایران خودرو دیزل پرونده بسیار سنگینی داشت که باز هم توافق کردیم که حساب‌ها آزاد شود به شرط تحویل خودروها. اما در مراجعه یکی از شهروندان به تعزیرات در مورد سایپا گفته خودروی من کراس 300 برلیانس فول اتوماتیک بوده که در پیش فروش باید همان موقع مبلغ خودرو را واریز می‌کردیم.می‌گویند تاریخ صدور دعوتنامه در ماه‌های تیر مرداد و شهریور است و در هر ماهی که صادر شود حداقل 60 روز بازه زمانی تحویل خودرو طوری می‌کشد که این تماماً به نفع شرکت است. از طرف دیگر پرسیدم اگر بخواهیم پول را پس بگیریم چه؟ گفتند که واریز پول شما با سودش 3 ماه زمان می برد یعنی اگر پولمان‌را هم بخواهیم باید 3 ماه صبر کنیم.

وی در خاتمه توضیحاتی که پیرامون تخلفات خودروسازان داشت، تصریح کرد، فقط در حوزه اداره کل تهران ما 12 هزار پرونده خودرو را مختومه کردیم و این آمار پر افتخاری است و در یک سال 12 هزار شاکی را رضایتشان را جلب کردیم با همکاری سازمان‌های مختلف علیرغم همه محدودیت‌ها.

اقدامات تعزیرات در استان ها

وی با تشریح اقدامات سازمان تعزیرات در عرصه استان ها اظهار داشت: در استان تهران یک شرکت بین المللی به دلیل گرانفروشی بیش از 90 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به پرداخت 97 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده که رای صادره در شعبه تجدیدنظر قطعی شده است.

استان سیستان و بلوچستان

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در استان سیستان و بلوچستان ماموران پلیس آگاهی شهرستان ایرانشهر مقدار 160 کیسه شیر خشک جمعا 4 تن شیر خشک قاچاق  را کشف کردند و با توجه به تائید دانشگاه علوم پزشکی در مورد مصرف قابل انسانی این محموله، حکم به ضبط محموله صادر و متهم به پرداخت یک میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

وی اضافه کرد: محموله 25 تنی شیر خشک نیز توسط پلیس آگاهی کشف و پس از استعلام مصرف انسانی از دانشگاه علوم پزشکی حکم به ضبط محموله صادر و متهم به پرداخت 5 میلیارد و 600 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

رایگانی در توضیحی ضمنی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 5 فقره پرونده شیرخشک به میزان 121 تن تشکیل شده که 3 فقره مختومه شده و 2 پرونده با مقدار 107 تن در حال رسیدگی است.

استان های یزد و کردستان

وی در رابطه با پرونده‌ای در استان یزد عنوان کرد: محموله لوازم پزشکی و باطری تلفن همراه قاچاق در گلوگاه شهید مدنی شهر مهریز به ارزش 6 میلیارد ریال کشف و پرونده در حال رسیدگی و صدور رای می باشد.

رایگانی در ادامه اظهار داشت: در استان کردستان بیش از 11 کیلو طلای قاچاق کشف شد. پس از کشف این محموله که 11 کیلو و 235 گرم و 310 سوت زیورآلات سفید و زرد است، رسیدگی به پرونده آغاز و با احراز تخلف متهم به ضبط محموله و پرداخت 12 میلیارد و 729 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

استان فارس

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه گفت: با کشف محموله قاچاق پارچه از یک کامیون در حال تردد در دشت ارژن استان فارس، پرونده تخلف تشکیل و استعلام های لازم انجام و  محموله توقیف و به سازمان اموال تملیکی ارسال شد. ارزش این محموله 27 میلیارد ریال است و حکم متهم نیز به زوی صادر می شود. در پرونده ای دیگر یک محموله پارچه قاچاق به ارزش 32 میلیارد ریال از کامیونی دیگر کشف شده و شعبه در حال دریافت اظهارات متهم است.

وی بی بیان اینکه محموله قاچاق لوازم یدکی به ارزش 6 میلیارد ریال کشف و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است، ادامه داد: مامورین اجرای احکام تعزیرات فارس پس از محکومیت 15 میلیارد ریال قاچاقچی ارز، موفق شدند مقدار 3 میلیارد ریال از این جریمه را وصل و به حساب خزانه دولت واریز کنند. همچنین در پرونده قاچاق ارز دیگری نیز که متهم 15 میلیارد ریال جریمه شده بود، ماموران اجرای احکام مقدار دو میلیارد و 400 میلیون ریال از جریمه مذکور را وصول کردند.

استان های ایلام و خراسان جنوبی

رایگانی در ادامه به تخلفقات صورت گرفته و کشفیات دو استان دیگر پرداخت و عنوان کرد: در استان ایلام پرونده عدم ایفای تعهدات ارزی یک شرکت به ارزش 16 میلیارد ریال در تعزیرات ایلام تشکیل شده و در حال رسیدگی است. همچنین در استان خراسان جنوبی 5 پرونده قاچاق دام (گوسفند و شتر) به ارزش 9 میلیارد ریال تشکیل و در حال رسیدگی است.

استان گلستان

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره پرونده‌ای در استان گلستان گفت: یک شرکت به اتهام کسری گندم و عرضه خارج از شبکه گندم به پرداخت 175 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد. همچنین شرکت دیگری نیز به اتهام عرضه خارج از شبکه گندم به پرداخت 66 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

استان هرمزگان

وی افزود: در استان هرمزگان نیز در 4 پرونده قاچاق سوخت 12 نفر متهم جمعا به پرداخت 34 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده اند.

پرونده احتکار میوه توسط فردی به ارزش 18 میلیارد ریال و پرونده قاچاق پتو توسط 2 نفر به ارزش 200 میلیارد ریال و همچنین پرونده قاچاق تن ماهی به ارزش 120 میلیارد ریال مهم ترین پرونده های در دست رسیدگی می‌باشد.

استان آذربایجان غربی

رایگانی در ادامه خاطر نشان کرد: برای مدیرعامل یک شرکت وارداتی به دلیل گرانفروشی یک هزار و 322 دستگاه کولر گازی در استان آذربایجان غربی جریمه 21 میلیارد ریال صادر شده است.

در یک پرونده ارزی دیگر، حواله ارزی خارج از ضوابط تعیینی از سوی یک شرکت به میزان 80 هزار یورو وصول شده و حکم جریمه 78 میلیارد ریالی متهم نیز در شعبه تجدیدنظر قطعی شده است.

ضمن آنکه در این استان یک شرکت صادراتی به دلیل قاچاق 44 هزار و 800 کیلوگرم بشکه رزین حاوی 85 درصد مواد سوبسید دار از نوع نفت سفید، به پرداخت 88 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده است.

استان خراسان شمالی

وی با اشاره به پرونده تخلفی دیگر اظهار داشت: با گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در مورد گرانفروشی 71 هزار و 400 کیلوگرم برنج توسط یک شرکت بومی در استان خراسان شمالی، تخلف بررسی و پس از احراز متهم به پرداخت 3 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده است که این حکم در مرحله اجرا است.

استان مرکزی

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: پرونده قاچاق سیگار در استان مرکزی به ارزش 18 میلیارد ریال در تعزیرات حکومتی به ضبط محموله به نفع ستاد اجرایی حضرت امام (ره) و پرداخت 18 میلیارد و 483 میلیون ریال جزای نقدی و همچنین ضبط خودرو حامل محموله محکوم شد.

ضمن آنکه در این استان دو پرونده احتکار فویل آلومینیومی به ارزش 82 میلیارد ریال در حال رسیدگی است.

استان های کرمان و سمنان 

وی در رابطه با پرونده قاچاق پارچه در استان کرمان گفت: با متوقف کردن یک کانتینر توسط مامورین نیروی انتظامی مشخص شد بارنامه این کانتینر مربوط به پارچه است اما با توجه به مشکوک بودن رفتارهای راننده، ماموران اقدام به فک پلمپ کانتینر و کشف یک میلیون و 700 هزار نخ سیگار کردند و بلافاصله پرونده به تعزیرات ارجاع و مورد رسیدگی قرار گرفت. نهایتا متهم پرونده به پرداخت 19 میلیارد ریال جریمه نقدی و ارزش خودروی حامل محموله محکوم شد و همچنین حکم به ضبط سیگارهای مکشوفه نیز صادر شد.

رایگانی گفت: در استان سمنان مدیرعامل کشتارگاهی به دلیل گرانفروشی 143 هزار و 192 کیلوگرم گوشت مرغ در تعزیرات به پرداخت 12 میلیارد و 96 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و ممهور نمودن پروانه به مهر تخلف مرتبه اول محکوم شد.

استان لرستان

وی با اشاره به پرونده های  استان لرستان خاطر نشان کرد: در استان لرستان نیز با هماهنگی انجام شده از سوی معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مقرر شده بود که سازمان همیاری شهرداری این استان سهمیه گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازار را برای توزیع میان مصرف کنندگان بر اساس فرم زمانبندی و سهمیه شهرستان خرم آباد، تحویل فروشگاه های منتخب کند.

رایگانی اضافه کرد: حسب گزارش های دریافتی سازمان مذکور برخلاف ضوابط توزیع، کالای مورد نظر را تحویل واحدهای صنفی مربوطه نکرده و بر همین اساس پرونده تخلف تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفت و در بررسی های شعبه سوم ویژه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی خرم آباد موضوع عرضه خارج شبکه مقدار یک هزار کیلوگرم گوشت گوسفندی محرز و مشخص شد و نهایتا متهم (سازمان همیاری شهرداری) به پرداخت یک میلیارد و 820 میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

استان آذربایجان شرقی

وی عنوان کرد: یک شرکت وارد کننده مواد اولیه صنایع تولید کفش در استان آذربایجان شرقی به دلیل گرانفروشی و عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری به پرداخت 59 میلیارد ریال جریمه محکوم شد. این شرکت مواد اولیه صنایع کفش را فرآوری می‌کرده یعنی کاتالیزور را به صورت خام وارد کرده و پس از فرآوری آن را به 20 گرید مختلف تغییر داده و با قیمت جدید به فروش می رسانده اما از نظر کارشناسان عمل فرآوری دلیل بر افزایش قیمت اینم کالا نیست و تخلف است.

استان خراسان رضوی

سخنگوی تعزیرات بیان کرد: پس از کشف 6 میلیون و 700 هزار درهم ارز قاچاق در استان خراسان رضوی توسط مامورین مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، بلافاصله برای فرد متخلف پرونده تعزیراتی تشکیل که در نهایت پس از رسیدگی و أخذ دفاعیات متهم به پرداخت 54 میلیارد و 976 میلیون و 501 هزار ریال  جزای نقدی ، معادل یک برابر بهای ارز قاچاق و ایضا پرداخت مبلغ 54 میلیارد و 976 میلیون و 501 هزار ریال معادل ارزش ارز از بین رفته محکوم گردید که فرد متخلف در مجموع به پرداخت 109 میلیارد و 953 میلیون و 2 هزار ریال محکوم شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد

وی گفت: یک شرکت تولیدی بطری آب معدنی در استان کهگیلویه و بویراحمد که با کد بورسی سهمیه ماهانه مواد پتروشیمی را خریداری می‌کرد تا بطری آب معدنی تولید کند. این سهمیه را به صورت آزاد و غیرمجاز در شمال و کردستان به فروش رسانده که به همین دلیل به پرداخت 34 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

رایگانی در بخش دیگری از اظهارتش با هشدار به واردکنندگان پوشاک برند به کشور گفت: پوشاکی 79 لیر قیمت داشته که به قیمت روز 176 هزار تومان باید به مشتری عرضه می‌کرده اما به قیمت 459 هزار تومان به مشتری فروخته است در صورتیکه به قیمت امروز لیر قیمت 176 هزار و 500 تومان می‌شود که این اختلاف فاحش 3 برابری با تمام عوارض گمرکی و ... در مورد یک پیرهن بچه‌گانه این اختلاف قیمت خیلی فاحش است.

وی افزود: ما دوست نداریم به سمت تعطیلی و برخورد قضایی با واحدهای تولیدی حرکت کنیم، اما این حمایت نباید منجر به تضییع حقوق مصرف کننده شود و قطعاً در دستور گشت‌هایی مشترک ما است و هفته‌آینده از این برند و دیگر برندهای پوشاک بازدید خواهیم داشت و بهتر است که قبل از ورود گشت‌های ما اصلاح قیمت داشته باشند.

شهاب سنگ یک میلیارد تومانی(!) و لزوم نظارت بر فضای مجازی

وی با ابراز گلایه از دام هایی که در فضای مجازی برای مشترکان پهن می شود عنوان کرد: امروز آگهی یک شهاب سنگ را در سایت دیوار به قیمت 1 میلیارد تومان آگهی کرده بودند. ما خواهش می‌کنیم از پلیس فتا و وزارت ارتباطات و دادستانی که بر این سایت‌ها نظارت کنند.

واقعیت برنج های فروشگاه شهروند

سخنگوی سازمان تعزیرات در پاسخ به سوال خبرنگار موج که نظر وی را در رابطه با اظهار نظر یکی از اعضای شورای شهر تهران در مورد برنج‌های تقلبی فروشگاه شهروند جویا شد، گفت: ما دوست نداریم وارد جریانی شویم که منتج به جنجال رسانه ای شود. وظیفه ماست که در مورد پرونده هایی که در تعزیرات در حال رسیدگی هستند، اطلاع رسانی کنیم و مردم را در جریان این پرونده ها قرار دهیم و نباید اطلاع رسانی ما منجر به تقابل رسانه ای شود.

وی اضافه کرد: مثلا ما تا زمانی که مدیر عامل فروشگاه شهروند نشست خبری برگزار کرد و در مورد برنج های خود اطلاع داد، نام این فروشگاه را رسانه ای نکردیم و بعد از نشست خبری مدیر عامل این سازمان که ابهام روشن شد مردم و رسانه ها  فهمیدند که منظور کدام فروشگاه است.

رایگانی تصریح کرد: همین حالا پرونده فروش برنج تقلبی یکی از فروشگاه های زنجیره ای دیگر با شکایت دادستانی در حال رسیدگی است. به این صورت که مدیریت کل پشتیبانی دادستان کل کشور از این فروشگاه خرید کرده بود که با نظریه کارشناسی که ضمیمه شکایت شان شده به سازمان تعزیرات پرونده را  ارسال کرده‌اند که برنج خریداری شده با عنوان برنج دانه بلند ایرانی هاشمی فروخته شده است. در حالی که بعد از پروسه رسیدگی معلوم می شود که این برنج هم 70 درصد پاکستانی بوده و 30 درصد ایرانی؛ بنابراین ما هم تا زمانی که حکم این پرونده و فروشگاه صادر نشود نامی از آن نخواهیم برد مگر اینکه خود این فروشگاه زنجیره ای به نحوی نام خود را فاش کند.

وی با رجوع به موضوع شهروند افزود: اما در مورد فروشگاه شهروند باید بگویم که ما یک روند رسیدگی در تمام پرونده هایمان داریم. بر این اساس هم پرونده فروشگاه شهروند در دست رسیدگی است که قطعا هفته آینده حکم این فروشگاه صادر خواهد شد. اما حجت ما برای تقلبی بودن برنج های شهروند این است که تامین کننده برنج های این شرکت در شعبه تعزیرات ما به تقلبی بودن این محصول اعتراف کرده و بصورت مکتوب نوشته که برنج هایی که من تامین کرده ام قاطی است. طبق اعلام مکتوب سازمان حمایت امکان کارشناسی این برنج‌ها وجود ندارد و کارشناسان اتحادیه‌ها فقط می‌توانند نظر کارشناسی دهند.

رایگانی در ادامه خاطر نشان کرد: دوستان ما در فروشگاه شهروند از وزارت جهاد کشاورزی تقاضا کرده اند که برنج ها را کارشناسی کنند. در این مورد باید بگویم که اولاً مرجع درخواست کارشناسی شعبه رسیدگی کننده است، نه شاکیان و نه متشاکی! برای همین آنها می توانستند از کانال شعبه درخواست رسیدگی و کارشناسی را مطرح کنند و ما دنبال کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: ضمن اینکه ما با سازمان حمایت از مصرف کنندگان که از زیر مجموعه های سازمان ملی استاندارد است در مورد برنج های شهروند مکاتبه ای داشتیم که دیروز پاسخ آن به دست ما رسید و طبق نظریه این شرکت که دوستان اعلام کرده اند، به هیچ عنوان امکان این تفکیک در آزمایشگاه وجود ندارد و آن چیزی که برای ما حجت است نظریه ای است که کارشناسان مرجع انجام داده اند و درباره این موضوع اظهار نظر کرده اند. ولی برای ما محرز است که برنج های فروشگاه شهروند تقلبی بوده چرا که تامین کننده برنج های این فروشگاه این تقلب را انجام داده و به این اقدام خود اعتراف هم کرده که اعتراف مکتوب او هم اکنون در اختیار ما قرار دارد.  

وی ادامه داد در استان تهران تعداد 30 فقره احتکار کاغذ تشکیل شده که یک فقره به دلیل عدم صلاحیت به مراجع ذیصلاح ارسال، 2 پرونده منع تعقیب صادر شده و 3 پرونده نیز با ارائه مدارک برائت گرفته اند. 15 پرونده در حال رسیدگی و دریافت استعلام است و 9 پرونده نیز مهلت یک هفته ای برای اجرای ضوابط قیمت گذاری دریافت کرده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه