English

جلوگیری از یک فاجعه انسانی با حذف محصولات تراریخته/فاجعه بزرگ هنوز دیده نشده است

متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و پدافند غیر عامل گفت: ما به دولت و مجلس پیشنهاد می کنیم که فقط 5 سال از کشت و واردات محصولات تراریخته فاصله بگیرند و از تولیدات بومی حمایت شود تا دانشمندان ما با مطالعات بیشتر از یک فاجعه انسانی جلوگیری کنند.

جلوگیری از یک فاجعه انسانی با حذف محصولات تراریخته/فاجعه بزرگ هنوز دیده نشده است

علی کرمی متخصص بیوتکنولوزی پزشکی و پدافند غیر عامل در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در مورد تهدیدات محصولات تراریخته گفت: بیوتکنولوژی، کاربردهای گسترده ای در حوزه های مختلف دارد و بخش کوچکی از این علم نیز در حوزه کشاورزی و دستکاری های ژنتیکی این محصولات به کار گیری شده است.

وی درباره محصولات تراریخته گفت: فرهنگستان علوم، تراریخته را به نام تراژن نامیده است و مردم نیز آن را به عنوان محصولات دستکاری شده ژنتیکی می شناسند. در کشاورزی سه نوع محصول وجود دارد:محصولات عادی (convercinal) که در آن از سم و کود شیمیایی استفاده می شود و تقریبا همه آن را مصرف می کنند، محصولات سالم یا ارگانیک که در پرورش آنها بجای سم از کارهای طبیعی و روش های بیولوژیک استفاده می شود و محصولات سالم هستند و محصولاتی که حدود ۳۰ سال است به جهان معرفی شده و دارای دستکاری های ژنتیکی هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ادامه داد: اشتباه بزرگی که در بین همه مردم و رسانه ها انجام شده این است که فرق بین محصولات اصلاح شده کشاورزی را با محصولات تراریخته به درستی نمی دانند. در حال حاضر اصلاح محصولات در چرخه کشاورزی بگونه ای است که با سلامت مردم ارتباط مستقیم داشته و همین محصولات وارد سفره مردم شده است به همین دلیل ما به مردم می گوییم مواظب سلامتیتان باشید‌.

کرمی افزود: در تولید محصولات اصلاح شده تلاش می شود تا حجم تولید افزایش و با کیفیت بالاتر به بازار عرضه شود اما نباید تصور شود هر محصولی که دارای پسوند فرنگی است تراریخته است. حدود 30 سال پیش در آمریکا و کانادا برای اصلاح نباتات از روش تراریخته استفاده شد و موافقان این روش معتقد بودند همانطور که واکسن در بدن انسان برای مبارزه با میکروب ها خارجی عمل کرده و با بالا بردن ایمنی بدن انسان را در مقابل بیماری ها مقاوم کرده و تهاجم ویروسی را نابود می کند وارد کردن مستقیم سم به گیاه نیز همین عملکرد را ایجاد می کند و متعاقبا به این فکر افتادند که گیاه را طوری به آفات مقاوم کنند که نیاز به سم پاشی نداشته باشد به این روش " انقلاب سبز" گفتند.

وی گفت:در اصلاح عادی گیاهان یا حیوانات از ژن موجود بیگانه ای استفاده نمی شود درحالیکه در( gmo یا دستکاری ژنتیکی) ژن از موجود بیگانه ای با روش های مهندسی ژنتیک وارد ژنوم گیاه شده و باعث تغییراتی بنیادی در سیستم موجود زنده می شود.

سیستم کنترل بیولوژی خداوند

این استاد دانشگاه در ارتباط با منشا دستکاری ژنتیکی در گیاهان گفت: از بدو خلقت خداوند در طبیعت و برکه ها باکتری هایی را به نام سیلوس آفریده است ژنوم موجود در این باکتری پس از سنتز، سم لازم را برای مقابه به حشرات به وجود می آورد .این باکتری حشرات موجود در برکه ها را از بین برده و به عنوان سمی طبیعی در کائنات عمل می کند دانشمندان با شناخت این باکتری تصمیم گرفتند به جای سم پاشی کشاورزی این ژن را وارد گیاه کنند و از آن پس 4 هزار نوع دستکاری ژنتیکی انجام شد و به این ترتیب گیاهانی به وجود آمدند که در درون خودشان باکتری بیگانه ای را داشتند که با رشد گیاه از شاخه به شاخه و از ساقه به برگ منتقل می شد حالا در صورت تهاجم هر نوع آفت گیاه با سم (bt) موجود در ژن خود می توانست با آن مقابله کرده و آن را از بین ببرد.

وی ادامه داد:کشاورزان از اینکه از مرحله سم پاشی در زراعت راحت شده اند خوشحال بودند و مردم بدون آگاهی شروع به مصرف این محصولات کردند و اولین محصولات تراریخته 25 سال پیش به بازارهای جهانی وارد شد پس از گذشت چندین سال کشاورزان در تولیدات خود با چند اتفاق مواجه شدند که مهمترین آنها مقاوم شدن آفت ها در برابر سم "بی تی" بود و کشاورزان ناچار بودند مجددا سم پاشی را شروع کنند از سوی دیگر به وجود آمدن بیماری های عجیب و غریب در انسان ها توجه دانشمندان را به این محصولات بیشتر کرد. اکنون گیاه جهش یافته با ژن اضافه بیگانه خیلی بزرگتر شده و آفت نیز با خوردن شیره گیاه جهش فیزیکی پیدا کرده است پزشکان دریافتند در مناطقی که محصولات تراریخته بیشتر مصرف می شود بیماری هایی آرام آرام در حال شکل گیری است.

کرمی افزود:مدافعان تراریخته معتقد بودند افزایش این محصولات می تواند با افزایش جمعیت هم سویی داشته و غذای جهانی را تامین کند اما مشکلات در حال بروز بود آزمایش ها شروع شد و دانشمندان با خوراندن محصولات تراریخته به موش های آزمایشی متوجه سندرم هایی در دستگاه گوارش، کلیه، سرطان های مختلف اندام های و حتی اختلال در زاد و ولد انسانی شدند اگرچه در اوایل استفاده از این سم، گیاه در برابر آفت مقاوم شد اما طولی نکشید که آفت نیز بر گیاه مسلط شد. رشد علف های هرز نیز در کنار گیاه از غافلگیری های این روش بود اما مصیبت و فاجعه بزرگ هنوز دیده نشده بود.

کمپانی مون سانتو "   Monsanto " 

این مهندس ایمنی زیستی گفت: کمپانی مون سانتو که در طول جنگ های آمریکا با ویتنام تولید سلاح های شیمیایی با نام ماده نام "ای جنت اورنج" را بر عهده داشت وارد حوزه تولید محصولات کشاورزی شد تا به تولید سم های کشاورزی بپردازد این شرکت سمی را به نام "رانداپ" تولید کرد که متاسفانه ایران یکی از مصرف کنندگان آن است؛ ماده موثر این سم به نام فلای پوساید(پلای فوساید) ماده ای بود که قبلا برای باز کردن لوله های نفتی مورد استفاده قرار می گرفت پس از اینکه کارشناسان این کمپانی دریافتند سم پلای فوساید ممکن است علاوه بر علف های هرز گیاه را نیز از بین ببرد پیشنهاد دادند این سم به جای پاشیدن به گیاه تزریق شود و به این ترتیب به گیاه جهش یافته سم هم تزریق شد و الان پس از سال ها فاجعه بر ملاشده است. کمپانی فوق با درآمد های میلیاردی با هرگونه نقد و گفتگو با عوارض های استفاده از این محصولات برخورد کرده و مانع از گفتن حقیقت می شود.

کرمی ادامه داد:گزارش ها مشخص کرد این سم در شیر بسیاری از مادران کانادایی وجود دارد که با تغذیه نوزاد به او نیز منتقل می شود و علت بسیاری از تولد های نوزادان عجیب الخلقه همین است. هدف این کمپانی با فروش رقم بالایی از این سم در دست گرفتن غذای مردم دنیا است به قول هنری کسینجر":اگر می خواهید دولت ها را کنترل کنید قیمت نفت را کاهش دهید اما اگر قصد تسلط بر ملتی را دارید غذایشان را تامین کنید" این کمپانی با توجیه اینکه محصولات عادی نمی تواند غذای مورد نیاز مردم جهان را تامین کند صحه ای بر تولیدات  mgo می گذارد و با جمعیت 10 میلیاردی فعلی 14 میلیارد نفر غذا در دست تولید دارد. فقر و گرسنگی به دلیل نبودن غذا نیست بلکه کشورهای سلطه گر و کمپانی های مافیایی اجازه غذا دادن به گرسنگان را نمی دهند.

استاد دانشگاه بقیه الله با اشاره به اینکه هلند و آمریکا پیشتاز تولیدات مواد غذایی در جهان هستند افزود:سیاست های آنها ایجاب می کند حتی اگر مجبور باشند غذاهای اضافی را در دریا بریزند اما به گرسنگان آفریقا ندهند 99% مردم دنیا تحت کنترل و 1% سرمایه گذار و حاکم بر تغذیه مردم دنیا هستند در یک جاچاقی اما با سو تغذیه وجود دارد و در جای دیگر فقر غذایی.

چرا به مردم حقیقت را نمی گوییم؟ 

کرمی با تاکید بر اینکه مخالف تراریخته نیست بلکه منتقد آن است و باید به مردم غذای سالم داد گفت: اگر از وزیر بهداشت و کشاورزی سوال شود که کدام محصولات در ایران تراریخته هستند هر دو اظهارمی کنند ما محصول تراریخته در ایران نداریم در حالیکه اگر به سوپرمارکت سر خیابان برویم و روغن نباتی را برداریم می بینیم نوشته تراریخته(mgo)مردم ایران حق دارند غذای خود را انتخاب کنند درحالیکه بدون آگاهی از محصولات کشاورزی استفاده می کنند چطور حق انتخاب پیدا خواهند کرد؟ در ایران علاوه بر آلودگی هوا، استرس، آلودگی آب محصولات تراریخته نیز عامل بسیاری از مرگ و میرها و بیماری های ناشناخته است قبلا مردم از بیماری های عفونی می مردند اما الان از سرطان هایی که منشا آن نامعلوم است.کمپانی نستله در ایران نفوذ پیدا کرده است و مثلا در قزوین کارخانه  تولید آب معدنی زده است این چه معنایی دارد؟ چشمه ما را خریده بسته بندی می کند و به ما می فروشد؟ این کمپانی از مدافعان تراریخته است و شیر خشک هایی را که به ما می فروشد جای سوال دارد.

تجارت سلامت

وی با اشاره به اینکه استعمارگران در پی سلطه بر کشاورزی ایران هستند، گفت: بعد از هوا و آب برای 80 میلیون ایرانی غذا مهم است و استعمارگران در پی سلطه بر کشاورزی ایران هستند خاک ما طلا و زر خیز است اگر مدیریت در کشور ما سیستماتیک شود و محتوا در وزارت علوم مد نظر قرار گیرد همه علوم باید منجر به سلامت، سعادت و آرامش ما شوند در سوپرمارکت های اروپایی اجناس با سه لیبل دیده می شوند: متداول که سم و کود دارد، تراریخته با قیمت ارزان که خواهان ندارد و سوم ارگانیک که گران است ولی طرفدار دارد. تراریخته برای محیط زیست بسیار خطرناک است زیرا اگر مزرعه ای 5 سال از تراریخته استفاده کند این فرایند به مزارع جانبی هم منتقل می شود و طولی نخواهد کشید که مزرعه کشاورزی هم که از این محصولات استفاده نکرده درگیر آن می شود.

کرمی در پایان خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما به دولت و مجلس این است که فقط 5 سال از کشت و واردات محصولات تراریخته فاصله بگیرند (کاری که روسیه انجام داد) و از تولیدات بومی حمایت شود تا دانشمندان ما با مطالعات بیشتر از یک فاجعه انسانی جلوگیری کنند این که فقط به مزایای محصولات تراریخته بپردازیم و از عیب ها و عوارض احتمالی آن غافل بمانیم کار عاقلانه ای نیست و در بهترین حالت اگر مجبور به وارد کردن محصولی بودیم با مردم صادق باشیم یا با برچسب گذاری آنها را مطلع کنیم تا انتخابی آزاد و درست داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه