English

رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای کشور:

تشدید تحریم‌ها، دانشگاه فنی وحرفه ای را هدفمند و مأموریت مدار کرد

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با بیان اینکه با تشدید تحریم ها، دانشگاه فنی وحرفه ای به دانشگاهی هدفمند و مأموریت مدار تبدیل شده که هدف این دانشگاه تربیت نیروهای متخصص و مهارتی است که باید پنجه‌های کارآمدی را در کشور شکل دهند و در عرصه تولید، خدمت کنند و موجب رشد اقتصادی جامعه شوند.

تشدید تحریم‌ها، دانشگاه فنی وحرفه ای را هدفمند و مأموریت مدار  کرد

به گزارش خبرنگار آموزش خبرگزاری موج، نشست خبری دکتر ابراهیم صالحی عمران ، پیش از ظهر امروز در ساختمان سازمان مرکزی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برگزار شد.وی، با تصریح بر این نکته که در این بازه زمانی که کشور با تشدید تحریم های سنگینی که کشور ما با آن مواجه است، دانشگاه فنی وحرفه ای به دانشگاهی هدفمند و مأموریت مدار تبدیل شده است، افزود: دانشگاه فنی ‌وحرفه‌ای برنامه‌های خود را در سال جاری متناسب با شعار رهبری که به تولید اشاره دارند، همگام می‌کند.

ما احساس تکلیف بیشتری نسبت به جامعه داریم

صالحی عمران اضافه کرد: این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه عملی و مهارتی الزامات خاص خود را دارد و تلاش میکند برنامه‌های خود برای سال جاری که به عنوان " سال رونق تولید " نامگذاری شده است را تدوین نماید. چرا که ما احساس تکلیف بیشتری نسبت به جامعه داریم و باید با توجه به میزان تولید موجب رشد ارکان اقتصادی در جامعه شویم.

وی در ادامه عنوان کرد: دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای یک دانشگاه هدفمند و مأموریت مدار است. یکی از اهداف اصلی این دانشگاه تربیت تکنیسین، نیروهای متخصص و مهارتی در جامعه است که این نیروها باید پنجه‌های کارآمدی را در کشور شکل بدهند. در واقع نیروهای متخصص هستند که می‌توانند در عرصه تولید، خدمت کنند و موجب رشد اقتصادی جامعه شوند.

سرفصل‌های آموزشی دروس بازنگری و اصلاح می شوند

رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای توضیح داد : یکی از برنامه‌های مهمی که در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای شروع شده، این است که سرفصل‌ها و رشته‌های موجود در این دانشگاه در راستای رفع نیازهای جامعه مورد بازدید و اصلاح قرار بگیرند تا بتوانیم رشته‌ها و سرفصل‌هایی که نیاز جامعه را رفع می‌کنند تدوین و ارائه کنیم. در واقع آنچه که هدف این دانشگاه است، بحث مهارت آموزی می‌باشد. بر این اساس تلاش می‌کنیم فارغ التحصیلان ما در عرصه کسب و کار و تولید موفق باشند. از این رو سرفصل‌های دروس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت مرتب و در جلسات هر دو هفته یک‌بار مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این زمینه کمیته‌هایی نیز در سراسر کشور تشکیل داده‌ایم و این کمیته‌ها وظیفه بازنگری سرفصل‌ها و انطباق سرفصل‌های جدید با نیاز جامعه را بر عهده دارند.

توانمندسازی کادر آموزشی دانشگاه شروع شده است

صالحی عمران با اشاره به این امر که با شروع توانمندسازی کادر آموزشی امکان تولید ، کارآفرینی و تجاری سازی محصولات این دانشگاه فراهم خواهد کرد، افزود: براین اساس توانمندسازی کادر آموزشی دانشگاه در حال حاضر شروع شده و ما بر این اساس اساتید خود را به منظور کارآموزی به صنایع اعزام خواهیم کرد و اساتید در قالب فرصت‌های کوتاه مدت در صنایع مشغول می‌شوند.

در حال راه اندازی ۱۶ مرکز نوآوری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای هستیم

وی در ادامه خاطر نشان کرد:در راستای اهدافی که در پیش گرفته ایم ۱۳۰۰ کارگاه و آزمایشگاه دانشگاه ارتقا یافته و تجهیز شده اند و این ارتقا به منظور رونق تولید و ایجاد محیط‌های عملی به منظور ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشجویان ارتقا خواهد یافت. در واقع سیاست ما این است که کارگاه‌هایی در نمونه‌های کوچک و متوسط شکل بگیرند تا به آموزش‌های مهارت آموزی بپردازند. مضاف بر آن در حال راه اندازی ۱۶ مرکز نوآوری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای هستیم و مجوز راه اندازی این مراکز دریافت شده و با معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که بتوانیم در این مراکز به فعالیت‌های کسب و کارانه کمک کنیم.

صالحی عمران در رابطه با تحصیل دوره‌های مشترک خارجی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز گفت: در حوزه توانمندسازی کادر آموزشی تفاهم‌نامه‌ای با برخی کشورها از جمله آلمان و لبنان امضا کردیم که بر این اساس گروهی از کادر آموزشی به منظور آموزش دوره‌های مهارتی تابستان امسال به آلمان و همچنین لبنان اعزام خواهند شد.

اولویت جذب دانشجو با هنرجویان هنرستانی است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به اولویت جذب دانشجو خاطر نشان کرد: همواره اولویت دانشگاه در پذیرش دانشجو، جذب هنرجویان کار و دانش و فنی و حرفه‌ای و به اصطلاح هنرستانی است. اما اگر ظرفیت خالی در رشته‌های مشخص داشته باشیم، با اجازه نهادهای قانونی آمادگی پذیرش دانشجو از دوره نظری نیز خواهیم داشت. در واقع امسال ۷۰ درصد داوطلبان کنکور در رشته علوم تجربی ثبت نام کردند و با توجه به استقبال کم از رشته‌های مهارتی امیدواریم، فرهنگ‌سازی کافی در وزارت  آموزش و پرورش به منظور حرکت به سمت این رشته‌ها فراهم شود.

وی دراسخ به سوالی در خصوص تربیت دبیر فنی و کاردانش برای هنرستان‌ها گفت: اگر قرار باشد ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسط وارد رشته‌های مهارتی شوند، این دانشگاه می‌تواند با ارائه آموزش‌های لازم در جهت تربیت دبیر فنی و کاردانش زمینه خروج به سمت رشته‌های مهارتی را فراهم کند.ضمن آنکه در حال حاضر دانشگاه تربیت رجایی تنها دانشگاهی است که می‌تواند دبیر فنی و کاردانش در هنرستان‌ها تربیت کند که البته این کافی نیست و دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که دارد می‌تواند در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کند. در واقع این دانشگاه ۵۲ آموزشکده مختص خانم‌ها دارد و این آمادگی را داریم که در هر استان نیز یک آموزشکده پسرانه و یک آموزشکده دخترانه را به منظور تربیت نیروی فنی در اختیار آموزش و پرورش قرار بدهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه