English

وزیر آموزش و پرورش:

زیرساخت‌های استقرار سند تحول را در سال جدید تکمیل کردیم/ مدیران مدارس، گواهینامه صلاحیت می گیرند

وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبرنگاران به تشریح اقدامات صورت گرفته و آخرین تحولات وزارت آموزش و پرورش پرداخت.

 زیرساخت‌های استقرار سند تحول را در سال جدید تکمیل کردیم/ مدیران مدارس، گواهینامه صلاحیت می گیرند

به گزارش خبرنگار آموزش خبرگزاری موج، سید محمد بطحائی با حضور در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت روز معلم که در سالن غدیر مجموعه حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، به ارائه توضیح در رابطه با آخرین تحولات صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر آموزش و پرورش در آغاز نشست یاد شده با تبریک روز معلم به خانواده بزرگ فرهنگیان عنوان کرد: کم‌کم به پایان سال تحصیلی نزدیک می‌شویم. سال تحصیلی 98-97 علیرغم مشکلات زیادی که در حوزه اعتباری و مالی داشتیم، اما این سال، سال مفیدی برای نظام آموزشی بود که این توفیق مدیون زحمات همکارانم است.

مهمترین زیر نظام سند تحول، درس ملی است

وی با متذکر شده این نکته که در سال ۹۷ سند تحول بنیادین را مورد بازنگری قرار دادیم و برای استقرار و فراهم کردن زیرساخت‌های عملیاتی آن اقدام کردیم، افزود:در نهایت حلقه آخر برای اجرای سند تحول با تصویب ۶ زیر نظام مهیا شد و برنامه‌های مبتنی بر سند را در دستور کار قرار دادیم. بر این اساس برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول در محتوا و تغییر ساختار آموزش و پرورش تغییراتی ایجاد کرد که مهمترین زیر نظام سند تحول، درس ملی است که می‌گوید چه چرخشی در محتوا باید رخ بدهد که به یادگیری محتوای مطلوب ختم شود.

برنامه ویژه مدرسه (بوم)، فوق برنامه نیست!

 بطحایی در ادامه یاد آور شد: در سال تحصیلی که به پایان آن رسیده ایم برنامه ویژه مدرسه (بوم) را اجرایی کردیم تا انعطاف لازم را در اختیار مدرسه قرار دهد. برخی می پندارند برنامه بوم، فوق برنامه است! در حالی که این تصور اشتباه است و بوم برنامه رسمی مدارس است که با افتخار می گویم که بوم را در ۵ هزار مدرسه متوسطه اول مهارت آموزی پایه اجرا کردیم.

گواهینامه صلاحیت به مدیران اعطاء می‌شود

وی در رابطه با اعطای گواهینامه صلاحیت به مدیران اظهار داشت: رویکرد ما از حیث مدیریتی، مدرسه محوری است که در این رابطه نخست به صورت آزمایشی در سه و سپس هفت استان، برنامه ارتقای سنجش صلاحیت‌های مدیران انجام و گواهینامه صلاحیت به آنها اعطاء می‌شود. کسی می‌تواند مدیر مدرسه باشد که این گواهینامه را دارا باشد.

بررسی نظام کنترل کیفیت، در مدارس دولتی

وزیر آموزش پرورش در خلال سخنانش به طرح دیگری اشاره کرد و در این رابطه اظهار کرد: نظام کنترل کیفیت دومین برنامه ای است که در مدارس دولتی مورد بررسی قرار خواهند گرفت و رتبه بندی خواهند شد تا مشخص شود کجا پیشرفت و کجا پس رفت داشته‌اند. تفویض اختیار به مدارس نیز سومین برنامه ماست.طوری که نیاز نباشد مدام بخشنامه هایی از بالا صادر و به پایین ابلاغ شود.

سال گذشته 10 هزار کلاس درس جدید در اختیار دانش آموزان قرار گرفت

وی در بخش دیگری از سخنانش با تصریح بر این نکته که در سال 98 غیر از سند تحول هیچ برنامه دیگری در دستورکار نداریم، اعلام کرد: در سال 97 حدود 10 هزار کلاس درس جدید در اختیار دانش آموزان قرار گرفت که نیمی از این کلاس‌ها توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شد که باید از آنها قدردانی کنیم. امیدواریم در سال 98 به همین تعداد کلاس درس به مجموعه مدارس اضافه کنیم.

اقدامات آموزش و پرورش در مناطق سیل زده

سید محمد بطحایی در رابطه با اقدامات آموزش و پرورش در قبال مدارس سیل زده با بیان اینکه ما در مناطق سیل زده، سه نوع کار را در دست اقدام داریم، توضیح داد: یکی بازسازی ۱۵۰۰ مدرسه در این مناطق است که ۲۰۰ مدرسه از این تعداد کامل تخریب شده است. اما ۱۳۰۰ مدرسه دیگر که نیاز به بازسازی دارند، تلاش می کنیم تابستان بازسازی آنها انجام شود. در مورد ۲۰۰ مدرسه تخریبی باید کمی صبر کنیم و تعداد جمعیت روستاها مشخص شود و مدارسی که نیاز به تخریب و بازسازی دارد به سرعت در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.ضمن آنکه تشکیل کلاس‌های جبرانی خصوصاً برای دانش آموزان به ویژه دانش آموزان پایه ۱۲ نیز این روزها در دستور کار است و تلاش می کنیم تا فرزندانمان در این مناطق با مشکل مواجه نشوند. در بخش سوم هم تلاشمان این است که همکاران فرهنگی آسیب دیده در این مناطق را حمایت کنیم.

اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش باید متوقف شود

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با بحث پر حاشیه سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش که چندی پیش رهبری در دیداری که با فرهنگیان داشتند، مراتب اعتراض خود را به این سند اعلام کردند، گفت: حساسیت روی سند ۲۰۳۰ فقط حساسیت روی محتوا نیست و به خاطر هویت ملی ماست که روی آن حساس هستیم. اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش باید متوقف شود. یک جاهایی سند ۲۰۳۰ مانع پیشرفت آموزش و پرورش می‌شود .چون انگ اجرای سند ۲۰۳۰ به ما نخورد، ما از اجرای برخی برنامه‌ها باز می‌مانیم. ما بسیار مترقی تر از حرف‌هایی که در سند ۲۰۳۰ زده شده را در سند تحول بنیادین داریم. مثلاً درباره عدالت آموزشی ما خودمان پیش قدم هستیم که این عدالت برای دختران و پسرانمان‌مهیا نشود. بسیاری از تئوری‌های تعلیم و تربیت در دنیا ریشه اش تعلیم و تربیت اسلامی است.اما اگر جایی اشتراک مفهوم است نمی‌توانیم اصول خود را کنار بگذاریم، چون ۲۰۳۰ هم آن را گفته است. من به همکارانم گفته ام که مبادا برای آنکه انگ نخوریم اصولی را کنار می‌گذاریم. مبادا به خاطر انگ ۲۰۳۰، خودمان را منزوی کنیم و حرف‌هایمان را به جامعه بین المللی نزنیم.

با اجرای طرح رتبه بندی معلمان حقوق آنان دوبرابر نمی شود

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با طرح رتبه بندی معلمان در سال 98 گفت: ما پیشنهاد را به دولت فرستادیم. اصلاحاتی صورت گرفت و بهمن ماه بحث‌های بودجه‌ای مطرح شد و مجال طرح این موضوع در دستور کار دولت قرار نگرفت و بنا شد مفصل هیأت دولت روی آن بحث کند و بعد بحث سیل آن را تحت الشعاع قرار داد.ضمن آنکه شرایط اقتصادی که سال 98 بر کشور حاکم می‌شود و صادرات نفتی و غیرنفتی و درآمد ارزی و مالیاتی ما تأثیر گذار بر اجرای رتبه بندی خواهد بود.اما با این حال با مبلغی که الان در بودجه هست هم می‌شود شروع کنیم. همه اصرار من برای شروع آن است که نظام پرداخت‌های ما متناسب با شایستگی‌های نیروی انسانی قرار بگیرد. چون بعد از اجرای این طرح معنایش این نیست که حقوق‌ها دو برابر می‌شود. این تصوری است که در اذهان برخی فرهنگیان شکل گرفته است.

برای استخدام ۵۵ هزار معلم در حال رایزنی هستیم

بطحایی در پایان در رابطه با زمان برگزاری آزمون استخدامی سال 98 گفت: برای دریافت 55 هزار مجوز استخدام معلم از طریق ماده 28 و دوره های چهارساله در حال رایزنی هستیم اما اینکه روی چند مجوز به توافق برسیم را نمی‌دانیم، اما جلسات شروع شده و نتیجه به‌زودی اعلام می‌شود.

به گفته وزیر آموزش و پرورش مکانی برای اعتراض های صنفی معلمان  تعیین شده بود که معلمان با توجه نکردن به توصیه ها و انتقال مراتب اعتراض خود در اماکن معین شده، مشکلاتی را رقم زدند که با این حال وی در کسوت وزیر آموزش و پرورش بصورت جدی پیگیر وضعیت دستگیر شدگان است و تا روز گذشته شمار زیادی از معلمان بازداشت شده که در روز پنجشنبه گذشته در شهرهای مختلف اقدام به تحصن کرده بودند، آزاده شده اند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه