English

کارشناسان محلی محیط زیست اهواز در گفت وگو با موج مطرح کردند

ساختن کافی شاپ در رود کارون با فشار استانداری / سد گتوند بمب ساعتی در استان خوزستان

کارشناسان محیط زیست معتقدند خطر آبگرفتگی و سیل در اهواز بیش از آنکه محصول خشم طبیعت باشد، دستاورد بی تدبیری و عدم توجه به مدیریت محیط زیست تلقی می‌شود. کارشناسان محیط زیست معتقدند خطر سیل اهواز ناشی از سد سازی های بی رویه و تجاوز به حریم رود کارون است که توسط استانداری و مدیریت شهری در سال های متمادی به وجود آمده است.

ساختن کافی شاپ در رود کارون با فشار استانداری / سد گتوند بمب ساعتی در استان خوزستان

مرتضی حزباوی رئیس هیات مدیره انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج با اشاره به نقش ارگان‌ها و نهادهایی که در سیل خوزستان تاثیرگذار بوده‌اند  گفت: استانداری خوزستان، سازمان آب و فاضلاب،  به همراه مدیریت شهری شهرهایی که رودخانه‌های دز و کرخه و کارون از آن می‌گذرد در این سیل ساختگی موثر هستند. حقیقتا جای طرح این پرسش از مسئولان وجود دارد که در زمانی که دبی رودخانه کارون در سال 1384، 3400  متر معکب بود و هیچ سیلی استان را تهدید نمی کرد چرا در سال 1398 و در زمانی که دبی رودخانه 2700 است خطر سیل پر رنگ شد؟ مسلما نقش عوامل انسانی و سو مدیریت شرایط بحران و خطر وقوع سیل را افزایش داده است و این امر قابل انکار نیست.

وی با ذکر مثالی درباره ساخت و سازهای مکرر و غیر اصولی در حریم کارون گفت : ساخت و ساز در حریم رودخانه ها عادی شده است .حتی کتابخانه مرکزی اهواز در حریم رودخانه ساخته شده است. سد سازی غیر اصولی حق آبه تالاب هور و شادگان را  پشت سدها ذخیره کرد. این فعالیت ها سبب شد عرض  رودخانه کم شود و بستر روانه شدن سیلاب مهیا شود. 

به گفته این فعال محیط زیست اهواز  اگر چه باپیگیری فعالان محیط زیست پروژه هایی مانند پل طبیعت در کارون اجرا نشدند اما کافی شاپ هایی که در رودخانه‌های خوزستان شکل گرفته و با فشار استانداری ساخته شده است همچنان پا برجا هستند.

مردم به پرداخت خسارات دولتی اطمینان ندارند

رئیس هیت مدیره انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان ضمن تاکید بر اینکه برنامه های پیشگیرانه در این استان به فراموشی سپرده شده است افزود: این نکته ناگفته نماند که در این سال‌ها هیچ  لایروبی برای رودخانه‌های اهواز انجام شده است.  متاسفانه سالهاست دستگاه لایروبی رودخانه بین پل پنجم و پل کابلی اهواز از جای خودش تکان نخورده است.  این رفتارها به معنی بی توجهی به خطر سیل در این مناطق است.

وی با انتقاد از گفته استاندار خوزستان مبنی بر عدم همکاری مردم در تخلیه روستاها گفت: روستاییان عبدالخان شوش و شعیبیه در سال  95 سیل را در محدوده کرخه تجربه کردند اما دولت بعد دو سال هیچ کمکی در جهت جبران خسارت به مردم نکرد. این اقدامات سبب شد مردم درباره تخلیه مقاومت کنند.

این فعال محیط زیست با انتقاد از سکوت رسانه های رسمی درباره سد گتوند گفت : ما در استان خوزستان با بمب ساعتی به نام سد گتوند رو به رو هستیم که در رسانه‌های رسمی از خطرات آن صحبت نمی شود. این سد در دل کوه‌های نمک ساخته شده است و حالا که دریچه‌های آن باز شدند؛ زمین‌های کشاورزی به شوره زار تبدیل خواهند شد.

به گفته این فعال محیط زیست خوزستان دولت‌ها بعد از جنگ به دلیل سد سازی های بی رویه، انتقال آب‌های بین حوزه و خشک کردن رودخانه‌ها به کارون ضربه زدند و این روند همچنان ادامه دارد.

سد گتوند زمین های کشاورزی را از بین می برد

سمیه اردو از فعالان محیط زیست شهر اهواز با اشاره به ضعف مدیریت شهری اهواز در تشدید بحران به خبرنگار موج گفت : به جای سد سازی هایی افراطی باید باید توسعه پایدار شهری در دستور کار قرار می گرفت.

وی افزود :توسعه پایدار شهری به معنی اقداماتی نظیر لایروبی کامل رودخانه‌ها و کشیدن کنال و بند در کنار رودخانه‌ها است  تا احتمال وقوع سیلاب کاهش پیدا کند. همچنین عدم ساخت وساز درحریم رودخانه و مدیریت تالاب‌ها و توسعه هوشمندانه فضای سبز بخشی از این فعالیت‌های توسعه پایدار شهری است که در اهواز به آن توجهی نشده است.

به گفته این استاد دانشگاه خوزستان از مدیریت بحران رنج می برد که حتی از سیل نیز خطرناک تر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه