English

رییس سازمان بهزیستی کشور در گفت و گو با موج:

راهکارهای جدید برای اشتغال معلولان را بررسی می کنیم/ تلاش داریم تا دوسال دیگر خانوار های دومعلوله را صاحب خانه کنیم

رییس سازمان بهزیستی کشور با ارائه مسکن هایی که به خانواده های دو ملعوله واگذار شده ،خاطر نشان کرد: سعی داریم تا دو سال دیگر تمام خانواده های دو معلوله را صاحب خانه کنیم. وی با بررسی راهکارهای با هدف اشتغال معلولان در کارگروه اشتغال سازمان بهزیستی خبر داد.

راهکارهای جدید برای اشتغال معلولان را بررسی می کنیم/ تلاش داریم تا دوسال دیگر خانوار های دومعلوله را صاحب خانه کنیم

وحید قبادی دانا در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج ، به سوالات این خبرگزاری که چرایی توقف قانون جامع استخدام معلولان و عدم تحقق وعده علی ربیعی وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با ساخت و  واگذاری مسکن معلولان را جویا شد، گفت: این طرح ها مقداری با کندی و مشکل اجرا شد.

وی در ارتباط با واگذاری مسکن معلولان، با بیان اینکه در ابتدا خانواده های دومعلوله در اولویت قرار گرفتند، خاطر نشان کرد: خانواده های دو معلوله ای که در سال 1394 شناسایی شدند، حدود 14هزار خانوار برآورد شدند. از میان 14هزار خانواده دارای دو معلول در کشور، 7هزار و500 خانوار شهری و6 هزار و 600 خانوار  روستایی بودند.

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر از میان خانواده های دو معلوله 5 هزار مسکن به خانوارهای دارای اولویت واگذار شده و 6 هزار و 800 مسکن دیگر با پیشرفت فیزیکی 30 تا 60 درصد در حال احداث است. که جدای از اینها 2 هزار و 200 خانوار هم در پشت نوبت قرار دارند که تلاش می کنیم در دوسال آینده کل مسکن مربوط به خانوارهای دارای دو معلول آماده و واگذار شود.

قبادی دانا با طرح موضوعی در ارتباط با بحث مسکن سایر مدد جویان معلول تحت نظر سازمان بهزیستی که یک معلول دارند، گفت: باید بگویم که در مورد سایر افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، تا سال 1385 تنها 800 مسکن واگذار شده بود. اما از سال 1385 تا امروز که من در خدمت شما هستم، تعداد 103 هزار مسکن به خانوارهای یک معلول که عموما فرد معلول سرپرست خانواده بوده، واگذار شده وحدود 113 هزار خانوار پشت نوبت قرار دارند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سازمان بهزیستی در خصوص برنامه های پیش روی این سازمان که مرتبط با  مسکن معلولان است، گفت: چند روز پیش با دوستان بسیج سازندگی جلسه ای داشتیم با  هدف کمک به ساخت مسکن برای معلولان به این امید که بتوانیم از توان و تخصص آنها هم استفاده کنیم. برنامه های آتی ما در سازمان بهزیستی هم این است که به مرور از کمک و مساعدت سایر ارگان ها و سازمان ها هم در ساخت مسکن برای مددجویان استفاده کنیم.

برای همین در حال برنامه ریزی هستیم که در دوسال آینده بتوانیم بخش قابل توجهی از عزیزان معلول را دارای مسکن کنیم.

اشتغال

تشکیل کارگروه اشتغال در سازمان بهزیستی

رییس سازمان بهزیستی در بخش دیگری از اظهاراتش به بحث اشتغال پرداخت و گفت: در ارتباط با معضل اشتغال معلولان عزیز هم باید عرض کنم که کارگروه اشتغال سازمان بهزیستی با حضور معاون کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، مدیران عامل بانک توسعه تعاون ، بانک رفاه کارگران ، صندوق امید ، صندوق ضمانت و بیمه روستایی و عشایری کشور تشکیل شده و با کمک این عزیزان داریم راهکار های جدید را مورد بررسی قرار می دهیم تا در مورد معضل اشتغال معلولان و افراد توانخواه و مددجوی تحت پوشش بهزیستی هم کارهایی انجام دهیم.

پیشگیری از معلولیت با امکانات موجود

رییس سازمان بهزیستی در پایان به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی توصیه کرد: به خانوارهای تحت پوشش بهزیستی، به ویژه خانواده هایی که سابقه معلولیت در آنها وجود دارد توصیه می کنم، چنانچه فرزندان شان در آستانه ازدواج هستند، حتما از امکانات سازمان استفاده کنند و با انجام آزمایش های تخصصی رایگان از به دنیا آوردن کودک معلول جلوگیری کنند. چرا که امروز با آگاهی و پیشگیری از معلولیت مردم میتوان سطح معلولیت ها را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیماری‌های ژنتیکی یکی از مهمترین عوامل معلولیت است، توضیح داد: با انجام غربالگری ژنتیک گروه‌های پرخطر مشخص می‌شوند و وقتی یک زوج قبل از ازدواج متوجه شوند که حاصل تزویج آنان فرزند یا فرزندان معلول خواهد بود، بی شک در مورد این ازدواج تجدید نظر می کنند و همین امر می‌تواند در کاهش آمار معلولان نقش مهمی ایفا کند.

قبادی‌دانا در ادامه خاطر نشان کرد: ما به این نکته واقفیم که انجام این دسته از آزمایشات ژنتیک پر هزینه است و برای افرادی که تحت پوشش سازمان هایی چون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی قرار دارند، مشکل و شاید غیر ممکن باشد. برای همین تلاش کردیم که با توجه به قیمت بالای آزمایشات ژنتیکی انجام آنها برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی رایگان انجام شود. بنابراین خانواده های تحت پوشش می توانند با خیال راحت در مورد انجام  آزمایشات ژنتیک اقدام کنند و خیال شان از بابت فرزندانی که قرار است به دنیا بیاید، راحت باشد.

عالی ترین مقام سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه دو سوم معلولیت‌ها بر اثر سوانح رانندگی به وقوع می پیوندد گفت: در این زمینه هم قوای مختلف با تدوین قوانین پیشگیرانه و رانندگان و شرکت های خودرو سازی و سایر نهادهای مرتبط هم با رعایت این قوانین و همراهی با دولت و مجلس میتوانند تدابیری اتخاذ کنند تا از معلولیت های حاصل از حوادث رانندگی تا حدممکن جلوگیری شود.

امیدواریم این امر با همراهی و تجمیع مردم و سازمان های مرتبط محقق شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: با این احوال امیدواریم در آینده نه چندان دور خبرهای خوشی را به جامعه مددجویان بهزیستی ابلاغ کنیم تا کمی از بار مشکلات شان کمتر شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • بهرام

    باسلام-بنده معلول و بیکار بخاطر اختلاف نظر که خدمات انجمنی مدرسه بودم و با 6 سال سابقه استخدام نشدم و هرچند دارای امتیازات زیادی در اینباره هستیم که اگر بهزیستی کمکم لازم رو انجام بده و بارها تقاظا کردم و متاسفانه هیچ عملی صورت نگرفت و اصل مطلب دارای یک کودک با معلولیت جسمی و حرکتی شدید هستم که موجبات رو فراهم و علتش باید همیشه نداشتن حرکت در کنارش باشم و متاسفانه اداره بهزیستی با بارها مراجعه حق سرپرستی و دیگر واریزهای مربوطه رو انجام نداده و نمیدن!!!!موارد مربوط و مشکلات ضعف مالی بس بخصوصی در زندگی دارم که بچه هام رو با سوءتغذیه و فشار روحی و جسمانی و انواع مریضی مبتلا میشن که اصلا قادر به پرداخت هزینه هاشون نیستم و فقط کمک اطرافیان هستش و قرض گرفتنها!بعدش واریزی مراحل بهداشتی در این روزها است که اداره هیچ عملی درباره لش مثل دادن هزینه های بیمارستانی و غیره است-خواهشا در این مورد کمک ها و پیگیری های لازم رو مبذول بفرمایید-با تشکر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه