English

در پنجمین جلسه شورای هماهنگی کارگروه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مطرح شد:

نیمی از اعضای سمن‌های کل کشور در اختیار زنان است/فقدان اطلاعات مانع ارائه بسته حمایتی به زنان مطلقه و زندانی شد!

محمد شریعتمداری در پنجمین جلسه شورای هماهنگی کارگروه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با ابراز نگرانی از نداشتن سازمانی مستقل برای زنان و خانواده گفت: یکی از ضعف‌هایی است که دچار آن هستیم و مشکل ساختاری برای پیگیری امور زنان در کشور وجود دارد که باید در شورای عالی اداری پیگیری شود و به صورت قانونی در مجلس به تصویب برسد که این موضوع نیاز به پیگیری جدی دارد.

نیمی از اعضای سمن‌های کل کشور در اختیار زنان است/فقدان اطلاعات مانع ارائه بسته حمایتی به زنان مطلقه و زندانی شد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج"، عصر امروز (23بهمن) پنجمین جلسه شورای هماهنگی کارگروه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با حضور  معصومه ابتکار (معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده) ، سهیلا جلودارزاده و طیبه سیاوشی (نمایندگان  مجلس شورای اسلامی ) و معاونان شریعتمداری در وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی و معاونان ابتکار در معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، وحید قبادی دانا(رییس سازمان بهزیستی کشور ) و جمعی از خبرنگاران رسانه های رسمی کشور در سالن کنفرانس وزارت کار برگزار شد که پس از تشریح و ارائه گزارش های مربوطه، تفاهمنامه همکاری مابین وزیر کار و معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به امضا رسید.

مشکل ساختاری برای پیگیری امور زنان در کشور وجود دارد

 در آغاز این نشست محمد شریعتمداری با اظهار خرسندی از مصوباتی که تاکنون در مورد زنان ‌‎انجام شده، اظهار داشت: مصوباتی که تاکنون در مورد زنان ‌‎انجام شده،خوب و قابل قبول بوده اما لازم است که کارگروهی در این خصوص تشکیل و تقسیم کار ملی صورت گیرد تا شاهد حل مشکلات جامعه زنان باشیم.چرا که نداشتن سازمانی مستقل برای زنان و خانواده، یکی از ضعف‌هایی است که دچار آن هستیم و مشکل ساختاری برای پیگیری امور زنان در کشور وجود دارد که باید در شورای عالی اداری پیگیری شود و به صورت قانون در مجلس به تصویب برسد که این موضوع نیاز به پیگیری جدی دارد.

‌‎وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تصریح بر لزوم تهیه و تدوین اطلس جامع  امور زنان ، خاطر نشان کرد: تهیه اطلس جامع از وضعیت زنان در بخش‌های گوناگون الزامی است. چرا که بیش از3میلیون زن سرپرست خانوار در کشور زندگی می‌کنند که نداشتن یک سازمان مناسب برای پیگیری وضعیت آنها و جلوگیری از آسیب‌های آنها، نیازی ضروری است که باید با جدیت دنبال شود و اگر نتوانیم به صورت فیزیکی و قانونمند این سازمان را پیگیری کنیم، ناچاریم به صورت مجازی، آن را ایجاد کنیم.

‌‎تدوین اطلس زنان با توجه به وضعیت اقلیمی و فرهنگی هر استان

شریعتمداری با اشاره به نمونه اطلسی عینی سخنانش را ادامه داد: مثلا ما اطلس آسیب‌های اجتماعی داریم که مسئولیت آن با وزارت کشور است و نیازمند این هستیم که در حوزه زنان نیز چنین اطلسی ایجاد شود که البته باید با توجه به وضعیت اقلیمی، فرهنگی و شرایط هر استان، این اطلس تدوین شود تا بتوانیم به صورت متمرکز، اطلاعات جامع از وضعیت زنان استان‌های مختلف کشور داشته باشیم و نمی‌توانیم نسخه واحدی را برای تمامی استان‌ها داشته باشیم .

‌‎ بیش از ۵۵ درصد زنان ما تحصیلات عالیه دارند

شریعتمداری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت تحصیلی زنان مورد بحث اضافه کرد: بیش از ۵۵ درصد زنان تحصیلات عالیه دارند و نیازمند این هستیم که شرایطی برای اشتغال، توانمندسازی و حرفه‌آموزی زنان در جامعه ایجاد کنیم.لذادر حال حاضر سامانه‌ اطلاعات زنان سرپرست خانوار و نحوه استفاده آنها توسط خدمات سازمان‌های حمایتی در حال طراحی است که امیدواریم با این سامانه بخشی از مشکلات مربوط به این قشر جامعه حل و فصل شود.

سمن‌های موفق کشور توسط زنان اداره می‌شود

در ادامه این مراسم معصومه ابتکار با اشاره به فعالیت چشمگیر زنان در سازمان های مردم نهاد خاطر نشان کرد: در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بیش از 2700 سازمان مردم نهاد فعالیت می کنند که  محور مهم فعالیت این سازمان‌ها زنان هستند و عمده سمن‌های موفق توسط زنان اداره می‌شود.

وی ادامه داد: حضورزنان در سازمان‌های مردم نهاد خیلی زیاد است و بیش از نیمی از اعضای سمن‌های کل کشور در اختیار زنان است. این سازمان‌های مردم نهاد یا توسط زنان اداره می‌شوند یا نیروهای مؤثر آنها زنان هستند.تحلیل‌ها نشان می‌دهد زنان در بخش‌های غیر دولتی، خیریه‌ها و نهادهای مدنی بسیار مؤثر فعال و الهام بخش هستند و بسیج اجتماعی ایجاد می‌کنند. جالب است بدانید که یکی از ۹ عضو هیئت رئیسه سازمان‌های مردم نهاد جوانان زن است. این دوره اولین دوره برگزاری این انتخابات بود و امیدواریم در انتخابات آتی مجمع جوانان تعداد زنان هم اضافه شود.

 

پنجمین-جلسه-شورای-هماهنگی-کارگروه-توانمند-سازی-زنان-سرپرست-خانوار-با-حضور-شریعتمداری-23-بهمن-97-18

 

ایجاد ۷ کمیته تخصصی مربوط به زنان سرپرست خانوار

سخنران دیگر جلسه پنجم شورای هماهنگی کارگروه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، سوسن باستانی بود که در آغاز سخنانش گفت: ۷ کمیته تخصصی برای ساماندهی و پیگیری موضوعات مربوط به زنان سرپرست خانوار انتخاب شده است که یکی از آن‌ها به بحث تشکیل بانک اطلاعاتی زنان می‌پردازد.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان در ادامه افزود: در برنامه اقدام و عمل در کمیسیون فرعی مجلس وظایف 7 کمیته یاد شده مطرح و تقسیم کار ملی انجام شده و قرار است تا سال ۱۴۰۰ وظایف دستگاه‌ها مشخص شود.

وی با بیان اینکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار داریم خاطر نشان کرد: از این تعداد ۷۰ درصد بر اثر فوت همسر، ۱۰ درصد بر اثر طلاق، ۱۰ درصد به دلیل بدسرپرستی و ۸ درصد به دلیل تجرد قطعی، زن سرپرست خانوار محسوب می‌شوند.

باستانی در خاتمه اظهاراتش خاطر نشان کرد: در شورای اجتماعی کشور برنامه اقدام و عمل را اعلام و مصوبه آن را گرفته‌ایم و تشکیل بانک اطلاعاتی این زنان به تصویب رسیده است.

احصای فضای کسب و کار اختصاصی برای خانم ها

پنجمین-جلسه-شورای-هماهنگی-کارگروه-توانمند-سازی-زنان-سرپرست-خانوار-با-حضور-شریعتمداری-23-بهمن-97-15

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این نشست با بیان اینکه در مشاغل خرد و خانگی زنان سرپرست خانوار جزو گروه های هدف برای تخصیص تسهیلات هستند،متذکر شد: 400 میلیون تومان از اعتبار 1.5 میلیارد دلاری مشاغل روستایی به ایجاد مشاغل خرد و خانگی اختصاص پیدا کرده است.

عیسی منصوری در ادامه با تصریح بر این نکته که تلاش کردیم فضای کسب و کار اختصاصی برای خانم ها لحاظ شود، افزود: برای تامین شغل مناسب بانوان سرپرست خانوار فعالیت هایی را که فرصت شغلی مناسب در اختیار آنان قرار می دهد احصا شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مشکل تامین ضمانت های لازم برای بانوان سرپرست خانوار گفت: برای حل این مشکل تسهیلات دریافتی از سوی زنان سرپرست خانوار تا سقف 300 میلیون تومان از سوی صندوق ضمانت تعاونی ها با دریافت سفته ضمانت می شود.

وی در ادامه افزود: حدود 2 میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در جامعه حضور دارند که با اعضای خانواده خود به حدود پنج میلیون نفر می رسند.

فقدان اطلاعات مانع ارائه بسته حمایتی به زنان مطلقه و زندانی شد

در ادامه این مراسم  معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 40هزار نفر برای قرار گرفتن زیر پوشش طرح مقابله با فقر خوراکی زنان باردار و شیرده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شده اند، افزود: اما به دلیل منابع مالی ناکافی فقط پنج هزار نفر از این بانوان مشمول این طرح شده اند که برای حمایت از زنان باردار و شیرده و مقابله با فقر خوراکی آنان ماهانه به هر فرد 200 هزار تا 500 هزار تومان یارانه نقدی پرداخت می شود که از محل تامین یارانه ها پرداخت می شود.

احمد میدری با تصریح بر ایجاد پنجره واحد برای توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار گفت: باید پنجره واحدی برای توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار ایجاد شود که استخراج شناسنامه و کدسازی برای 45 خدمتی است که از سوی نهادهای حمایتی به آنان ارائه می شود.پیش از این هم پنجره ای واحد را برای بیماران خاص ایجاد کردیم که تا پیش از نوسان ارزی، ماهانه 2 میلیون تومان به آنها یارانه پرداخت می شد.

میدری با اشاره به این نکته که فقدان اطلاعات درباره زنان مطلقه و زندانی موجب شد نتوانیم به آنها بسته حمایتی بدهیم، افزود: برای حمایت و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید اطلاعات بانوان زندانی و مطلقه نیز در اختیار وزارتخانه قرار بگیرد.

شایان ذکر است که در پنجمین نشست شورای هماهنگی کارگروه توانمند سازی زنان سرپرست خانوار گزارش هایی از روند پیشرفت طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در 10 استان مبتنی بر تفاهمنامه سه جانبه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت کشور و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ارایه شد که در پایان مراسم تفاهمنامه یاد شده به امضای محمد شریعتمداری و معصومه ابتکار رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه