English

بیماری های دیابت و لزوم توجه به سلامت فردی در پیاده روی اربعین/لزوم مراقبت‌های ویژه از اطفال

یک متخصص طب اورژانس از یزد که این روزها در معیت کاروان پزشکی حج و زیارت هلال احمر به عتبات آمده است نیز با اشاره به اینکه برای دومین بار تیم پزشکی حج را در این سفر همراهی میکند خواستار مراقبت ویژه از زائران خردسال در زیارت اربعین شد.

بیماری های دیابت و لزوم توجه به سلامت فردی در پیاده روی اربعین/لزوم مراقبت‌های ویژه از اطفال

کیاندخت خورشیدی در این رابطه به خبرگزاری موج، گفت: سال گذشته و امسال ازدحام جمعیت خیلی بوده و هست، زیرا در ایامی هستیم که بیشترین حجم زائرین را مشاهده می کنیم، اما در این دوسال با توجه به اینکه پزشکان متخصص از ایران اعزام می شوند و خدمات درمانی مطلوبی به بیماران ارائه می‌شود نیازمند پیش‌بینی امکانات تخصصی بیشتری هستیم.

وی افزود: این روزها در بسیاری از پایگاه‌های درمانی عتبات در هر شیفت پزشک متخصص هم وجود دارد که در کنار پزشکان عمومی، برای بسیاری از بیماری ها نجات‌بخش هستند.

این پزشک متخصص طب اورژانس درباره تخصص خودش گفت: مواردی مانند تشدید آسم، تشدید بیماری دیابت، بیماری های ریه و قلب، و اورژانس رشته های مختلف مرتبط با رشته من است.

وی افزود: طب اورژانس با تمامی اورژانس های پزشکی در ارتباط است از قبیل چشم پزشکی، ارتوپدی، داخلی، جراحی، عفونی، آسم، قلب، ام آی و بسیاری بیماری‌های دیگر که به نوعی نزدیک است.

دکتر خورشیدی ادامه داد: چند شب پیش آقای مسنی برای اولین بار دچار تنگی نفس شده بود و بدون هیچ‌گونه سابقه قلبی، در ریه‌هایش آب جمع شد و ما اقدامات اورژانسی را برای این مریض انجام دادیم و ایشان را به بیمارستان های عراق منتقل کردیم.

وی با اشاره به مراجعه برخی بیماران دیابتی در اربعین امسال اظهار تاسف کرد: بعضی بیماران انسولین خودشان را نیاورده اند و از وضعیت قلبی شان نیز بی اطلاع هستند و جالب اینکه گاهی این افراد پای پیاده از نجف تا کربلا می آیند و به اینجا که می رسند مشکلات شان آغاز می شود.

وی افزود: در میان بیماران که بسیاری از زنان هم هستند شاهد وجود قندهای 400 به بالا هستیم یا بسیاری از مراجعان به‌خصوص افراد مسن با بیماری‌های عدیده دارای فشارخون و قند بالا، دردهای زانو، دردهای کمر و سابقه جراحی دیسک کمر هستند اما پیاده این مسیر را طی می‌کنند درحالیکه پیاده روی برای آنها مضر است.

این پزشک متخصص مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر یادآوری کرد: شایسته است زائران پیش از سفر زیارت پیاده از سلامتی خودشان مطمئن شوند و با اجازه پزشک راهی کربلا شوند، زیرا این اتفاق برای سلامتی‌شان مضر است و بار اقتصادی نیز به همراه دارد، زیرا داروهایی که اینجا استفاده می‌شود هزینه‌بر است.

وی افزود: در این دوسال که توفیق خدمت در اربعین حسینی را دارم اتفاقی که من را ناراحت می کند حضور خانواده هایی است که با فرزندان زیر یک سال در پیاده‌روی شرکت می‌کنند، در شرایطی که نه آب و هوا مساعد است و نه شرایط غذایی مناسب بچه های زیر یک سال است، این بچه ها دچار تب های بالا و اسهال و استفراغ می شوند و به‌علت عدم استفاده از آب جوشیده و همچنین گرمازدگی و نبودن شرایط مساعد برای خواب، من به این خانواده ها توصیه می‌کنم یا از آوردن اطفال خودداری کنند یا مراقبت‌های بیشتری داشته باشند.

زیبایی‌های اربعین از منظر زینب کبری

عاشورا نه یک روز که یک جریان تاریخی است و اربعین در امتداد آن تا ابد گسترده شده و سرشار از صحنه‌های بدیع و زیباست از زائران زلال این مسیر سبز گرفته تا خادمان ایثارگر سرخ و سپیدپوش آنان و به یقین بزرگ بانوی کربلا عظمت امروز حضور حماسی زنان و مردان زینب‌سیرت را در اربعین و رهروی ولایت می‌دید؛ آن زمان که نهیب حیدریش کاخ یزید را لرزاند که "وما رایت الا جمیلا"

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه