English

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان محیط زیست ایران در گفت و گو با موج:

احتمال هجوم سفید بالک ها به تهران از اواخر مرداد ماه/کاشت گونه جدیدی از درختان برای مقابله با مگس سفید

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان محیط زیست ایران زمان هجوم سفید بالک ها به شهر را اواخر مرداد یا اوایل شهریور اعلام کرد و گفت: میزانِ هجوم این سفید بالک ها قابل پیش بینی نیست اما خشک بودن هوا باعث کم شدن این حشرات می شود.

احتمال هجوم سفید بالک ها به تهران از اواخر مرداد ماه/کاشت گونه جدیدی از درختان برای مقابله با مگس سفید

لعبت تقوی کارشناس محیط زیست و عضو هیات مدیره انجمن متخصصان محیط زیست ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، در پاسخ به این سوال که تابستانِ سال گذشته شاهد هجومِ سفید بالک ها به سطح شهر بودیم، در حالی که امسال با وجود فرارسیدن فصل تابستان از این حشرات خبری نیست، گفت: اقدام شهرداری تهران در راستای نابودی این حشرات تاکنون موثر بوده است؛ به طوری که شاهد هستیم، شب ها درختان به خصوص درختانِ توت را با مواد شوینده مثل آب و ریکا می شویند و این اقدام باعث لیز شدن سطح برگِ درختان شده و در نهایت سفید بالک ها نمی توانند بر روی آن بشینند و تکثیر شوند. 

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: اقدام دیگر شهرداری، کاشت "درخت پائولونیا" ست که در واقع گونه ای وارداتی از کشور چین است و چوب خوبی برای مصارف صنعتی دارد. پشت برگ های این نوع درخت، مثل چسب عمل می کند و اجازه تکثیر را به سفید بالک ها نمی دهد. البته مشکل کاشت این درخت، نیازِ فراوان آن به آب برای رشد است که با توجه به اقلیم و کمبود آب در کشور، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

تقوی ضمن تاکید بر این موضوع که هنوز برای ورود سفید بالک‌ها زود است، زمان حضور این حشرات را اواخر مرداد یا اوایل شهریور عنوان کرد و افزود: وجود درختان توتِ متعدد در سطح شهر، دریاچه چیتگر و رطوبت هوا از جمله علل هجوم این سفید بالک ها و تکثیر آن و در مقابل نیز بارندگی، سرما و خشک بودن هوا باعث کم شدن سفید بالک ها می شود.

وی با بیان این مطلب که میزانِ هجوم این سفید بالک ها قابل پیش بینی نیست، خاطرنشان کرد: کفش دوزک ها و شبگزهای گل دشمن طبیعی سفید بالک ها به حساب می آیند و نبودِ این نوع حشرات، که به دلایل متعدد از جمله عدم استفاده از روش های صحیح دفع آفات گیاهی در مزارع و کشتزارها از بین رفته یا کاهش یافته اند، چرخه اکوسیستم را بهم زده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه