English

عیسی کلانتری:

باعث خشک شدن تمامی سد‌ها خودمان بودیم/ پاسداری از محیط زیست، وظیفه هر شهروند است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پاسداری از محیط زیست، وظیفه هر شهروند است، گفت: حفاظت از محیط زیست، حفاظت از یک سازمان دولتی نیست. اگر ۸۰ میلیون نفر نخواهند به تعهدات زیست محیطی خود عمل کنند، انتظاری از مسئولان نیز نداشته باشند.

باعث خشک شدن تمامی سد‌ها خودمان بودیم/  پاسداری از محیط زیست، وظیفه هر شهروند است

به گزارش خبرگزاری موج، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش نقش آموزش محیط زیست در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه در واحد تبریز گفت: ما انسان‌ها معمولا بعد از اینکه تخریب می‌کنیم، مجددا به فکر احیا هستیم؛ ابتدا ویران می‌کنیم، سپس با هزینه‌های چند هزار برابری به فکر احیا هستیم.

وی افزود: زمانی که ارتفاع دریاچه ارومیه در سال ۱۳۸۱ نزدیک به یک هزار و ۲۷۵ مترمکعب بود، تذکراتی در رابطه با خشکی دریاچه ارومیه به گوش رسید، اما سازمان محیط زیست وقت با انکار از بروز چنین رخداد محیط زیستی چشم پوشی کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ۱۸ درصد از تغییرات اقلیمی تاثیرگذار بر روند خشکی دریاچه ارومیه بود، خاطرنشان کرد و گفت: نباید فراموش کنیم که عامل اصلی خشکی دریاچه ارمیه خودمان بودیم و نباید دیگران را مقصر بدانیم. محیط زیست مسئله کل کشور با ۸۰ میلیون نفر جمعیت است؛ زمانی که حفظ محیط زیست وابسته به سازمانی با پنج هزار پرسنل خلاصه شود، توانایی مدیریت محیط زیست با ۸۰ میلیون جمعیت با مشکل مواجه خواهد شد؛ لذا علاوه بر تبخیر بالای دریاچه ارومیه، آب‌هایی که قرار بود مصرف شود و وارد دریاچه ارومیه نشود، ازجمله تذکرات مهم به شمار می‌رفت.

کلانتری یادآور شد: آب ورودی به هامون کمتر از ۵ میلیون متر مکعب در ۸ ماه گذشته بود، در حالی که باید بیش از یک میلیارد متر مکعب باشد.

وی افزود: ما انسان‌های فرصت طلب، باوجود دسترسی به تکنولوژی، انسان‌های بسیار خودخواهی به علت دانش کم و بینش کوتاه هستیم که همه چیز را برای نسل حاضر می‌خواهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طی سال‌های اخیر ایجاد سد‌های سیوند و ملاصدرا منجر به خشک شدن و از بین رفتن سد بختگان شد، اذعان کرد: باعث خشک شدن تمامی سد‌هایی که خشک شدند، خودمان بودیم. در حال حاضر دریاچه ارومیه نیمه جان است و امیدواریم با اقداماتی که در راستای احیای آن توسط مردم و دانشگاهیان صورت می‌گیرد، بتوانیم آن را حفظ کنیم.

وی گفت: واقع شدن همه تالاب‌ها و دریاچه‌ها در انتهای حوضه‌های آبریز یکی از اساسی‌ترین مشکل در کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور به رعایت و پیگیری چهار مسئله در حوزه پسماند، گرد و غبار و هوای کلانشهر و احیای تالاب‌ها گفت: متاسفانه احیای تالاب‌ها کار بسیار دشواری است و امیدواری ما برای احیای تالاب‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها و افزایش بهره برداری‌ها خیلی محدودتر شده است.

کلانتری تصریح کرد: باتوجه به اینکه روز‌های گذشته میزان بارندگی نسبت به میانگین سالیانه، ۳۶ درصد کاهش یافته است، این در حالی است که در حوضه دریاچه ارومیه با افزایش ۲۳ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته برخوردار بودیم. به این معنی که آب ورودی به دریاچه ارومیه ۴۰۰ میلیون متر مکعب کمتر از پارسال است که یکی از دلایل آن حبس کردن آب‌ها پشت سد‌ها است که لازم است وزارت نیرو به تعهدات خود در راستای رهاسازی آب‌ها عمل کند.

وی با بیان اینکه پاسداری از محیط زیست، وظیفه هر شهروند است، افزود: حفاظت از محیط زیست، حفاظت از یک سازمان دولتی نیست. اگر ۸۰ میلیون نفر نخواهند به تعهدات زیست محیطی خود عمل کنند، انتظاری از مسئولان نیز نداشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اولین آموزش باید به مدیران رده بالای کشور باشد، چرا که دانش و آگاهی محیط زیستی این افراد در خیلی موارد پایین‌تر از متوسط جامعه است و نباید فکر کنند هرآنچه در حال حاضر به اختیار دارند را مصرف کنند.

وی تاکید کرد: سیاست‌ها و وضعیت اقتصادی کشور تابع ایدئولوژی انقلابی کشور است، در حالی که یکی از چهار اصل توسعه پایدار، حفظ حقوق نسل‌های بعدی است؛ متاسفانه در سیاست هایمان هیچ جایگاهی برای نسل‌های بعدی نداریم و فکر می‌کنیم هرچه که داریم خودمان باید مصرف کنیم.

وی با بیان اینکه برای خودکفا و مستقل بودن، با دنیا قطع ارتباط می‌کنیم و به جای آن بر منابع موجود در کشور فشار می‌آوریم، گفت: متوسط مصرف آب شیرین برای هر شهروند یک هزار و ۱۰۰ لیتر مکعب در سال است، این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد مردم سالانه زیر ۷۰۰ لیتر مکعب آب شیرین مصرف می‌کنند، این به معنی خیانت به نسل‌های بعدی محسوب می‌شود. شاید یکی از دلایل آن بیگانه بودن دانشگاهیان با برنامه ریزی بلند مدت و مزدوری برخی از کارشناسان امر بوده که تابع رئیس و مدیران رده بالا بودند.

وی اذعان کرد: محیط زیست تنها سازمانی است که پاسدار حق و حقوق نسل‌های بعد است. وقتی علم از جامعه جدا شود و وقتی دستگاه‌های دولتی به فکر وظایفشان نباشند، اولین جایی که باید فریاد کشید، سازمان محیط زیست است؛ چرا که مالکیت دریاچه ارومیه برای سازمان محیط زیست است. متاسفانه ما تازه می‌خواهیم در قرن ۲۱ ام بحث محیط زیست را توسعه بدهیم.

وی تصریح کرد: چیزی که در کشور حائز اهمیت نیست، نبود برنامه ریزی بلند مدت است؛ در حال حاضر هیچ کدام از تالاب‌ها از بین ۵۰ تالاب زنده نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه فرهنگ سازی به معنی آگاه کردن مردم و حد و حدودشان است، اظهار کرد: مردم باید نان دربیاورند، اما برای نان درآوردن ابتدا به تنفس نیاز دارند.

کلانتری ادامه داد: فرهنگ سازی بی ضابطه هیچ ارزشی ندارد؛ ما باید حق و حقوق شهروندی را آموزش بدهیم. ما حق اعتراض داریم، اما حق اعتراض تنها در مسائل نهی از منکر خلاصه نمی‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه