English

بطحایی:

نباید با نیازها و علایق زمان نوجوانی خودمان برای نوجوان امروز برنامه ریزی کنیم

وزیر آموزش و پرورش خطاب به مربیان تربیتی تاکید کرد: اجازه نداریم با نیازها و علایق زمان نوجوانی خودمان برای نوجوان امروز برنامه ریزی کنیم.

نباید با نیازها و علایق زمان نوجوانی خودمان برای نوجوان امروز برنامه ریزی کنیم

به گزارش خبرگزاری موج، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورشدر همایش بزرگ باغبانان بوستان تربیت و گرامیداشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی اظهار کرد: شاید آن ایامی که شهید رجایی با همفکری شهید باهنر این نهاد را تاسیس کرد، عمق این تصمیم پیدا نبود و مورد توجه قرار نگرفت، اما اثربخشی و ضرورت وجود این نهاد به وضوح آشکار شد.

وی افزود: به تعبیر رهبری، وجود نهاد تربیت خون و رمق تازه‌ای در روح انقلاب دمید. مربیان تربیتی در اوایل انقلاب همچون پرچمداران انقلاب عمل کردند. بسیاری مدیران کشور کار خود را از آموزش و پرورش و عمدتا در سمت امور تربیتی شروع کرده بودند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در آن زمان بسیاری مربیان امور تربیتی مسوولیت مدیریت مدارس را برعهده گرفتند و بتدریج هدایت و تربیت اسلامی و انقلابی دانش آموزان با تزریق نیروهای جدید توزیع شد گفت: هرچند به دلیل پیچیدگی مسایل تعلیم و تربیتی بار هدایت دانش آموزان کماکان بر دوش مربیان تربیتی است. در ساختار سازمانی مدارس امروز این نقیصه وجود دارد و کماکان راهبری جریان تربیت در مدارس بر عهده مربیان است. به عبارتی نخ تسبیح در فعالیت های تربیتی بر عهده مربیان تربیتی است.

بطحایی ادامه داد: امروز مربی تربیتی نباید محدود به اجرای برنامه و مراسم مدرسه باشد. محدود کردن دامنه فعالیت مربی تربیتی، ظلم و جفا به جریان تربیت در مدرسه است. باید فضای تربیتی مدرسه دائما رصد شود.

وی با اشاره به اهداف سند تحول بنیادین گفت: آیا حرکت به سمت دستیابی حیات طیبه انجام می‌شود"؟ مربی تربیتی باید مرتب این جریان را رصد کند و حسگر هوشمندی باشد که جریان تربیتی در مدرسه را تحلیل و این تحلیل را به اطلاع همکارانش برسد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید فضای فعالیت در مدرسه بر محور تربیت باشد گفت: ماموریت مربیان تربیتی نیازمند یک بازتنظیم است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به شناسایی موانع و مشکلات تربیت در مدارس که از جمله ماموریت های مربی تربیتی است گفت: وی باید بتواند دو متر جلوتر این مسیر را نگاه کند و موانع موجود را شناسایی و برای رفع آن اقدام کند.

وی افزود: مربی تربیتی باید عوامل مخل جریان تربیت را شناسایی کند. ما آنقدر گرفتار مشغله های روزمره ایم که از عوامل محیطی تاثیرگذار بر تربیت غافل شده‌ایم. به واقع روزمرگی ما را از ماموریت اصلی که بر عهده داریم غافل کرده است.

وی با اشاره به آسیب های اجتماعی عنوان کرد: ما باید به سهم خودمان دائما مراقب باشیم. ویروس های خطرناکی که آینده آینده سازان ما را مورد تهدید قرار داده با ذره بین و تخصص شما مربیان امور تربیتی است که هویدا می‌شود. ما داریم از نیازها، علایق و تمایلات بچه ها غافل می‌شویم.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به مربیان تربیتی تاکید کرد: اجازه نداریم با نیازها و علایق زمان نوجوانی خودمان، برای نوجوان امروز برنامه ریزی کنیم.

نیازهای بچه های امروز با نیازهای ما متفاوت است

امروز نیازهای آنها با نیازهای ما متفاوت است. اگر به این نیازها توجهی نکنیم برنامه های کلیشه ای، نچسب، سرد و کسالت آوری می‌شود که مجبوریم دانش آموزان را به زور در آنها مشارکت دهیم که اثربخشی نخواهد داشت.

بطحایی ادامه داد: یکی از مهمترین مولفه ها که موجب کاهش اثربخشی برنامه های ما شده و تحقق اهداف را با اختلال مواجه کرده همین موضوع است که رغبت‌ها و نیازهای بچه های امروز را کمتر در برنامه ریزی هایمان مورد توجه قرار داده ایم و همچنان در تبیین عملیاتی مفهوم تربیت با مشکل مواجهیم.

به گفته وی وقتی معلمان دیگر چون ریاضی و فیزیک خود را چندان در تربیت دخیل نمی‌دانند و معتقدند ترببت کار مربی و معاون تربیتی است یعنی هنوز نتوانستیم آنطور که باید در پیاده سازی مفهوم تربیت در برنامه های آموزشی و پرورشی موفق باشیم.

دانش آموزان ما نیازمند تمرین مهارت های زندگی‌اند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز سیطره دانش بویژه حافظه محوری و تکیه محض بر سطح دانش در کلاس ها، کار مربیان تربیتی را با مشکل مواجه کرده است گفت: حذف آزمون ها در دوره ابتدایی یکی از گام هایی است که برداشته ایم تا هرچند اندک این مسیر را باز کنیم. دانش آموزان ما نیازمند تمرین مهارت های زندگی‌اند.

وی ادامه داد: هرچند باید خیلی زودتر این تصمیمات را می‌گرفتیم، هرچند عملیاتی کردن این تصمیمات برای ما در آموزش و پرورش هنوز بسیار دشوار است.

بطحایی افزود: یک بخش از مسیر تعلیم و تربیت منحرف شده است. بچه ها به جز آماده شدن برای دانشگاه به مهارت های دیگری نیز نیاز دارند. هنر ما این است علیرغم همه فشارها سرزندگی و نشاط داشته باشیم و برای رسیدن به افق های روشن امیدوار باشیم. آموزش و پرورش ما سرشار از نعمت هاست که از جمله آنها آموزه‌های دینی و دیگری دانش آموزان است و نباید این امید را فراموش کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی