English

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد

آزمون سمپاد و نمونه دولتی ادغام می شوند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره آزمون ورودی دوره دوم متوسطه مدارس سمپاد در پایه نهم گفت: اردیبهشت ماه هرسال آزمون تیزهوشان و اواخر خرداد آزمون مدارس نمونه دولتی برگزار می‌شود که توافق کردیم برای کاهش استرس و تنش در این دوره نیز برگزاری این دو آزمون یک بار و به صورت مشترک برگزار شود.

آزمون سمپاد و نمونه دولتی ادغام می شوند

به گزارش خبرگزاری موج، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه تلوزیونی پرسشگر درباره اقدامات برای کاهش استرس دانش آموزان مدارس ابتدایی اعلام کرد: توافق شده آزمون سمپاد و نمونه دولتی با یکدیگر ادغام شده و هم زمان به صورت مشترک برگزار شود.

علی زرافشان با بیان اینکه موضوع آسیب زا بودن آزمون‌های مدارس خاص در دوره ابتدایی دائما در دولت یازدهم مطرح بوده است، تصریح کرد: مطالبه جدی سند تحول بنیادین، فراهم کردن زمینه تربیت همه جانبه در دوره آموزش عمومی بویژه دوره ابتدایی است.

از 350 هزار داوطلب آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی تنها 50 هزار نفر پذیرفته می‌شدند

وی افزود: از 350 هزار داوطلب آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی تنها 50 هزار نفر پذیرفته می‌شدند که نشان دهنده رقابت بسیار دشواری بود. همچنین 220 تا 250 هزار نفر در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان شرکت می‌کردند که 15 هزار نفر پذیرفته می‌شدند،  یعنی از هر 15 نفر یک نفر قبول می‌شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وجود چنین فضای رقابتی و تک بعدی، حافظه محور و همراه با جهت گیری آموزشی در مدارس ابتدایی محیطی پراسترس را رقم زده بود، عنوان کرد: ما همزمان دو سیاست کاهش جمعیت مدارس خاص و حذف آزمون‌های ورودی را از چهار سال گذشته در دست بررسی داشتیم که در نهایت منجر به این مصوبه شد. در بند اول مصوبه اخیر بر دیگر روش‌های شناسایی و هدایت استعدادها تاکید می شود. بر این اساس آموزش و پرورش باید با استفاده از ظرفیت‌های طرح شهاب و با روش‌های درون مدرسه ای و برون مدرسه‌ای زمینه شناسایی و استعداد دانش آموزان را فراهم کند.

آزمون سمپاد و نمونه دولتی

حذف آزمون‌ها در پایه ششم

زرافشان افزود: در بند دوم این مصوبه نیز حذف آزمون‌ها در پایه ششم برای مدارس نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و سایر مدارس که آزمون ورودی دارند مورد تاکید قرار گرفته است. برخی مدارس هیات امنایی، مدارس ماندگار و برخی مدارس غیردولتی نیز از این جمله هستند. در بند سوم مصوبه نیز به ممنوعیت بکارگیری جزوات کمک آموزشی در دوره ابتدایی اشاره می‌کند.

به جای ترحیم مدارس سمپاد به دنبال تعمیم و عمومیت بخشی و تنوع بخشی به سمپاد هستیم

وی با تاکید بر اینکه « ما به جای ترحیم مدارس سمپاد به دنبال تعمیم و عمومیت بخشی و تنوع بخشی به سمپاد هستیم» اظهار کرد: بر اساس پژوهش‌هایی، در حوزه توجه به استعدادها تک حوزه‌ای شده‌ایم و با تک روش آزمون، غربالگری می‌کنیم در حالی که ما باید به همه استعدادها توجه و از تنوع روش‌ها برای شناسایی آنها استفاده کنیم. بیش از 16 روش در دنیا در این زمینه وجود دارد که ما برخی از آنها نظیر برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات و جهش تحصیلی را انجام می‌دهیم و روش های دیگر را بررسی می‌کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شناسایی و بررسی روش‌های متنوع شناسایی استعدادها و پیشنهاد احیای سازمان ملی استعدادهای درخشان عنوان کرد: در سال‌های اخیر بخش عمده‌ای از جوایز در جشنواره جوان خوارزمی نصیب دانش آموزان فنی و حرفه ای می شود در حالی که آنها را تیزهوش تلقی نمی‌کنند.

زرافشان از برگزاری جلساتی با مدیران برخی مدارس غیردولتی خاص در پی ممنوعیت برگزاری آزمون ورودی برای انتخاب روش‌های جایگزین آزمون خبر داد و درباره وضعیت دانش آموزان فعلی دوره اول متوسطه سمپاد گفت:  در یک فرآیند سه ساله دانش آموزانی که فعلا در این مدارس اند ادامه تحصیل می‌دهند تا دوره تحصیلی‌شان به پایان برسد.

وی که برنامه تلویزیونی پرسشگر سخن می‌گفت، افزود: درباره نحوه ادامه فعالیت این مدارس پس از این دوره سه ساله نیز  جلساتی خواهیم داشت. سه روش پیشنهاد شده است، یکی از آنها این است که این مدارس تا دو سال دیگر فعال هستند و بعد از دو سال تبدیل به مدرسه عادی دولتی می‌شوند. یک پیشنهاد دیگر این است که هر دو مدرسه سمپاد ادغام شوند تا یک فضا خالی شده و تبدیل به مدرسه دولتی شود. یک پیشنهاد دیگر هم هیات امنایی شدن این مدارس است.

زرافشان درباره آزمون ورودی دوره دوم متوسطه مدارس سمپاد در پایه نهم نیز گفت: اردیبهشت ماه هرسال آزمون تیزهوشان و اواخر خرداد آزمون مدارس نمونه دولتی برگزار می‌شود و توافق کردیم برای کاهش استرس و تنش در این دوره نیز برگزاری این دو آزمون یک بار و به صورت مشترک برگزار شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه