English

نوربخش:

تامین اجتماعی در جهت حل مشکل فقر مطلق حرکت می کند

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به عزم این سازمان برای ریشه کنی فقر مطلق درباره تسهیلات بیمه ای و برنامه های آتی این سازمان توضیح داد.

تامین اجتماعی در جهت حل مشکل فقر مطلق حرکت می کند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از صدا و سیما سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دربرنامه تلویزیونی تیتر امشب ضمن پاسخ به سئوالات بینندگان گفت: تامین اجتماعی با مشارکت کارفرمایان، کارگران و بیمه شدگان اداره می شود و یک روحیه سه جانبه گرایی دارد که در جهت حل مشکل فقر مطلق حرکت می کند.

نوربخش گفت: خدمات درمانی سازمان از دو طریق انجام می شود. افراد بیمه شده به همراه افراد تحت تکفل تحت پوشش بیمه هستند که می توانند با فرانشیز های مشخص شده از خدمات بیمه ای استفاده کنند. مراکز ملکی سازمان کاملا رایگان هستند اما مراکز درمانی فرانشیز می دهند. تنها بیمارستانی که به صورت هیئت مدیره ای اداره می شود بیمارستان میلاد است که هزینه های درمان و دارو رایگان است. 71 بیمارستان در سطح کشور هستند که در این بیمارستان های تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هیچ مبلغی نباید دریافت کنند و کاملا رایگان هستند؛ 1640 قلم دارو بر اساس مصوبه هیئت وزیران تحت پوشش بیمه هستند البته در همین موارد هم اگر هزینه های مازاد باشد نیز کمک می شود.

او در ادامه گفت: درباره آنژیو اگر مسئله اورژانسی باشد فورا بیمار پذیرش می شود و پوشش تحت سازمان های بیمه گر قرار دارد اما مواردی که الکتیو است و فقط درد قفسه سینه وجود دارد و غیر اورژانس باشد آنژیو انجام می شود و بعد از معاینات بالینی ممکن است بیمار در لیست انتظار قرار گیرد.

نوربخش در ادامه گفت: ما در بیمارستان های تحت پوشش سعی کرده ایم لیست انتظار را کاهش دهیم . در درمانگاه های بیمارستان میلاد در شبانه روز 6000 هزار نفر و در بخش های درمانی روزانه 10 هزار نفر مراجعه کننده داریم. در موارد اورژانس بیمار قطعا باید تحت درمان قرار گیرد و در غیر اینصورت تخلف است.

نوربخش در ادامه درباره آزاد حساب کردن داروها گفت: برخی داروها مکمل هستند که ممکن است تجویز شوند و تحت پوشش بیمه نباشند اما داروهایی که تحت پوشش بیمه باشند حتما بر اساس بیمه قیمت محاسبه می شوند. ما در تامین اجتماعی سعی کرده ایم که خدمات را روز به روز ارتقا دهیم اما نقصان هایی هم داریم که از مردم پوزش می خواهیم.

او افزود: بیمارستانی همانند بیمارستان میلاد در جنوبی ترین نقطه شهر در شهر ری ساخته خواهد شد که تا 4 سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. در آبادان و شیراز و تبریز و در دورافتاده ترین نقطه کشور نیز بیمارستان های تحت پوشش تامین اجتماعی به بهره برداری خواهند رسید و سعی ما بر این بوده که مراکز درمانی و امکانات درمانی را به نقاط کمتر برخوردار ببریم.

او در ادامه گفت: کلیه خدمات هتلینگ در 80 بیمارستان تحت پوشش تامین اجتماعی را ارتقا داده ایم. شماره 1420 و شماره پیامک 10001420 سازمان تامین اجتماعی برای پاسخگویی به مردم در زمینه مشکلات است.

او درباره تناسب بین بیمارستان ها و بیمه شدگان گفت: سه دانشگاه پزشکی در تهران قرار دارد که بیماران تامین اجتماعی را نیز ویزیت می کنند ولی امکان اینکه برای 6 میلیون و 500 هزار نفر که در تهران تحت پوشش بیمه باشند امکانات فراهم کنیم نداریم. در تهران 9 بیمارستان در سطح استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که برخی از این بیمارستان ها مجددا تجهیز شده اند.

نوربخش درباره خدمات دندانپزشکی نیز گفت: خدمات دندانپزشکی سطوح اولیه مثل کشیدن، پرکردن وجرم گیری تحت خدمات درمانی بیمه هستند اما خدمات تخصصی مثل روت کانال و جراحی ها تحت پوشش بیمه نیستند که این نقص مهمی است که اهتمام ما این است برخی خدمات دیگر مثل درمان ریشه دندان را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: خدماتی مثل ارائه حق بیمه را اینترنتی کرده ایم اما صدور دفترچه منوط به حضور بیمه شونده است. کارگزاری های بیمه را از 80 تا به 160 کارگزاری ارتقا داده ایم اما مشکل خدمات رسانی به خاطر مشکل اینترنت است و مشکل دیگر نیست که سعی می شود برطرف شود.

او درادامه درباره بیمه کارفرمایان نیز گفت: کارفرمایان می توانند بیمه شوند به دو شرط ؛ یکی اینکه هیئت مدیره یا مدیرعامل نباشد که در واقع سهام دار شرکت باشد که منع قانونی دارد. ولی اگر حقوق بگیر باشد و رابطه حقوق و دستمزدی باشد می تواند بیمه باشد . شرط دوم اینکه کارگاه هایی که تحت حمایت دولت هستند یعنی حق کارفرمایی را دولت پرداخت می کند کارفرما با پرداخت بیمه می تواند بیمه شود و از خدمات بیمه ای برخوردار باشد.

او افزود: پانزده تا بیست درصد عوارض شهرداری متعلق به سازمان تامین اجتماعی است. کارگران ساختمانی باید کارت مهارت فنی حرفه ای داشته باشد که در غیر اینصورت نمی تواند تحت پوشش باشد. کارگران باید حتما اشتغال هم داشته باشند تا تحت پوشش بیمه باشند چون اگر کارگری فقط کارت مهارت فنی حرفه ای داشته باشد ولی اشتغال به کاری نداشته باشد نمی تواند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرد .

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: کارگران ساختمانی می توانند از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی در سایت کارگران ساختمانی ثبت نام کنند و به شرط دو الزامی که گفته شد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند. کارگران ساختمانی در بالاترین نقطه ریسک قرار دارند. ما علی رغم کمبود منابع بازهم برای کارگران ساختمانی هزینه کرده ایم و آنها را بر اساس نوبت تحت پوشش قرار می دهیم.

نوربخش افزود: سازمان تامین اجتماعی سازمان بیمه گر است و افرادی هم هستند که به عنوان حمایتی تحت پوشش قرار می گیرند مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی. اما افرادی که می توانند حق بیمه پرداخت کنند 24 سال پرداخت می کنند ولی میانگین پرداخت به خود بیمه شده و بازماندگان 41 سال است.

وی گفت: در لایحه جدید که لایحه چند لایه نظام بیمه ای است در هیئت دولت قرار دارد که برای افرادی هم که زیر حداقل دستمزد هستند بیمه فراگیر پیش بینی شده که به نسبت درآمد پایین بتواند تحت پوشش قرار گیرند اما خدمات متناسب با این بیمه متفاوت خواهد بود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: بیماری که به بخش خصوصی مراجعه می کند مابه التفاوت را نیز باید پرداخت کند اما این مابه التفاوت در بخش دولتی وجود ندارد اما در بخش سرپایی باید بیش از سی درصد مابه التفاوت پرداخت کند.

نوربخش همچنین گفت: در ماه 4 هزار و 400 میلیارد تومان پرداخت به بازنشستگان داریم ممکن است به دلایل مختلف و حجم تبادل در برخی ماهها تاخیر در پرداخت ها داشته باشیم اما تلاش مستمر ما این است که سطح خدمات را بالا ببریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه