English

یک جامعه شناس در گفت و گو با موج؛

شهدا قهرمانان واقعی زندگی هستند

فرقی نمی کرد در ایران باشید یا در آن سوی مرزها ، اصولگرا باشید یا اصلاح طلب ،ورزشی باشید یا هنرمند دیدن اوج مظلومیت این شهید باعث می شود دلت بشکند اما ته دلت احساس غرور و عزت بنشیند .

شهدا قهرمانان واقعی زندگی هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی موج، در یک سال اخیر مردم ایران کم با اخبار ناگوار و تلخ دست و پنجه نرم نکردند مرگ حجاج ایرانی در منا، حادثه پلاسکو، مرگ تلخ آتنا و بنیتا،آمار تصادف های تلخ جاده ای مسائلی بود که در چند ماه گذشته بر روح و روان مردم ایران  تاثیر گذاشته است. اخباری تلخ که تا مدت ها در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و به دنبال خود التهاب فراگیری را نیز به دنبال داشت.

اما در میان حجم سنگین اخبار تلخ این ماه ها تلخی خبر شهادت شهید حججی جور دیگری بود. زیرا طعم عزت و افتخار در پس نگاه مظلوم این شهید نهفته شده بود این عزت و افتخار موضوعی است که جامعه شناسان از آن به پدیده شهید حججی یاد می کنند و معتقدند که آثار زیادی نیز در خود داشته است.

مصطفی قرایی مقدم در گفت و گو با موج در مورد این ماجرا و چگونگی همه گیر شدن ماجرای شهید حججی گفت : شهدا به این دلیل بین همه مردم محبوب و دوست داشتنی هستند که جامعه احساس می کند شهدا به خاطر آنها جانشان را از دست می دهند. این افراد از مرز خودخواهی گذشته اند و به دیگر خواهی رسیده اند.

در واقع این گروه افراد در همه جای دنیا مقدس هستند زیرا به خاطر مردم جامعه ، میهن، ارزش ها و اعتقاداتشان از بسیاری از خواسته هایشان گذشته اند و خودشان را در معرض خطر قرار داده اند.

این جامعه شناس افزود : شهدا از همه نظر در جامعه محبوب و مورد احترامند زیرا آنها به خاطر دیگران از دنیا رفته اند .

البته در بین شهدا نیز گاهی شرایط یک شهید با شهدای دیگر متفاوت می شود .گاهی در جنگ یک نفر بر اثر اصابت گلوله به شهادت می رسد اما گاهی در همان جا فردی برای باز کردن معبر روی مین می رود و راه را برای رزمندگان باز می کند . این نوع شهادت متفاوت است و برای همیشه به انسانیت و بشریت اعتبار و عزت می بخشد.

وی با اشاره به اینکه این افراد به مرز خودیابی رسیده اند گفت : چنین اتفاقاتی باعث می شود فرد در مرحله بالایی از توجه در جامعه قرار بگیرد .زیرا افرادی که در این گروه قرار دارند می دانند که با قرار گرفتن در این شرایط جان خودشان را از دست می دهند اما با همه وجود بر روی اعتقادات و ارزش های خود پافشاری می کنند و این رمز ماندگاری و عزت آنها است .

این جامعه شناس تصریح کرد : در مورد شهادت شهید حججی نیز اوج مظلومیت و اسارت او مردم را به شدت متاثر کرد و خم نشدن او در برابر دشمنان باعث شد همه مردم احساس غرور و عزت کنند . از سوی دیگر سر جدا شدن این شهید نیز برای مردم غم انگیز بود زیرا سربریدن نشانه ای در فرهنگ ما ایرانی ها به حساب می آید و در واقع یاد شهادت امام حسین(ع) را در ذهن ها زنده می کند و در واقع نوعی نوستالژی در نزد ایرانی ها به حساب می آید و جامعه برایش ارزش قائل است و به همین دلیل جامعه نسبت به این ماجرا واکنش شدید نشان داد.

وی به نقش رسانه ها در این ماجرا اشاره کرده و افزود: رسانه ها نیز این ماجرا را تقویت کردند و از کنار آن به سادگی نگذشتند و با مطرح کردن این ماجرا مردم را با این موضوع بیشتر درگیر کردند و این از اتفاقات خوبی بود که در رسانه ها رقم خورد و باعث شد جایگاه شهید و شهادت یکبار دیگر به اوج عزت در جامعه برسد.

قرایی مقدم با اشاره به اینکه شهدا قهرمانان واقعی جامعه ما هستند اضافه کرد : این قهرمانان به ما درس زندگی می دهند اما باید جامعه ما برای موفقیت بیشتر به جایی برسد که هر کسی در جامعه بتواند قهرمان واقعی زندگی دیگران باشد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه