English

موج از علت تعویق بررسی لایحه حمایت از کودکان گزارش می دهد

صدایی که به جایی نمی رسد

لایحه حمایت از کودکان در بین موضوعات سیاسی و اقتصادی جامعه گم شده است .شاید همه چیز از آنها مهمتر است، خودشان هم می دانند که دستشان بند جایی نیست و شاید تنها کورسوی امیدی که می تواند آنها را از منجلاب سختی بیرون بکشد در پس مشکلات اقتصادی، که در اولویت همه جریان های کشور قرار دارد، از بین رفته است. بسیاری از آنها تعریف مشخص و ثابتی از قانون و لایحه و تبصره و ماده ندارند و فقط تنها چیزی که برایشان اهمیت دارد دستی مهربان است که دست های بی رمقشان را بگیرد.

صدایی که به جایی نمی رسد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، اخبار مربوط به کودکان از جمله حوادث و مسائلی است که قسمت عمده ای از مردم جامعه را با خود درگیر می کند و بی پناهی این کودکان دل هر انسانی را به درد می آورد. اما مساله اینجا است که، قانون هم گاهی پشت این کودکان بی دفاع را خالی کرده است و لایحه ای را که می تواند تا حدودی کودکان را مورد حمایت قرار دهد، در تلاطم  امروز و دیروز قرار گرفته است.

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مرداد ماه سال 1390 توسط قوه قضاییه مطرح و هیات وزیران دولت دهم آن را به تصویب رساند و مهر سال 91 برای بررسی به مجلس شورای اسلامی وصول شد.

با وجود بررسی در آن زمان این لایحه به نتیجه نرسیده  و به مجلس دهم رسید. اما با این وجود با گذشت دو سال از شروع کار مجلس دهم، هنوز هم این لایحه قانونی نشده و با تاخیر 6 ساله، مجددا چند ماهی است که در کمیسیون قضایی مجلس در دستور کار قرار گرفته است.

توجه ویژه، دلیل طولانی شدن لایحه حمایت از کودکان

محمد کاظمی  معتقد است که، این لایحه با دقت در حال بررسی است و اگر بنا باشد که بحث حمایت از کودکان به صورت قانون، مدون شود، باید با دقت و توجه ویژه، این کار صورت گیرد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در توضیح این لایحه به خبرنگار موج گفت: در حال حاضر حدود 30 ماده آن باقی مانده است که، به دلیل آنکه مرکز پژوهش های مجلس، بهزیستی،قوه قضاییه هر کدام به صورت جداگانه بر روی آن نظر کارشناسی می دهند، بررسی آن به درازا کشیده است.

وی خبر تعویق بررسی این لایحه را خلاف واقع دانست و در ادامه گفت : دلیل طولانی شدن آن، دقت در بررسی لوایح است و امید داریم بتوانیم تا یک ماه دیگر آن را به نتیجه برسانیم.

وی در ادامه افزود:تراکم لوایح در این کمیسیون بالا است و بررسی پشت سر هم آنها باعث شده، لایحه حمایت از کودکان کمی زمان ببرد و از سوی دیگر بررسی کابینه دولت هم در راس امور مجلس بود و به همین دلیل تا کنون 9 ماده آن بررسی و بقیه آن هم در نوبت بررسی است.  اما موضوع این است که در موارد قضائی بحث به گونه‌ای است که ساعت‌ها ممکن است صرف تعریف یک کلمه شود .

بررسی لایحه حمایت از کودکان تسریع شود

سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری کشور هم بر روی این موضوع انتقاد داشته و معتقد است که تکلیف این لایحه باید هر چه زودتر مشخص شود و به نتیجه نهایی برسد. زیرا تصویب این لایحه می تواند در بسیاری از بحش ها، مشکلات کودکان و نوجوانانی که در معرض آسیب قرار دارند را مرتفع کند.

صدایمان به جایی نمی رسد

اسد بیگی نیز به خبرنگار موج گفت : ما بارها فریاد کشیده ایم که این لایحه باید زودتر به نتیجه برسد، اما صدایمان به جایی نرسیده است و بالا رفتن آمار کودک آزاری لزوم تصویب این لایحه را بیش از گذشته نشان می دهد. وی با اشاره به اینکه هنوز آماری از میزان کودک آزاری وجود ندارد، در ادامه گفت: در گذشته هم کودک آزاری وجود داشته و شاید نمی توان گفت که آمار آن بالا رفته است. اما وجود فضای مجازی باعث شده اخبار این حوزه بیشتر در بین مردم گسترش پیدا کند و مردم از آن مطلع شوند.

وی در ادامه افزود: کودک آزاری چهار نوع دارد که شامل کودک آزاری جسمانی، جنسی، روانی(عاطفی) و غفلت(مساحمه) می‌شود. سه مورد اول شامل تنبیه کودک و از این دست آزارها می‌شود اما در مورد چهارم که غفلت و سهل‌انگاری است، وظایفی بر عهده والدین قرار دارد که این وظایف انجام نمی‌شود و این امر مصداق کودک آزاری است. جلوگیری از مدرسه رفتن کودک و عدم تامین بهداشت و پوشاک و تغذیه کودک در گروه چهارم قرار دارد.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور  در ادامه تصریح کرد:از 170 هزار تماس بیش از 13 هزار و 800 تماس آن مربوط به کودک آزاری بوده است که به نظر می رسد این تصویب لایحه حمایت از کودکان می تواند، دست ما را در بررسی این مشکلات باز کند.

همه مشکلات در گرو این قوانین نیست

اما معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، معتقد است که تمام مسائل مربوط به کودکان به این قانون بستگی ندارد .وی به موج گفت:این لایحه با حساسیت زیادی در حال بررسی است. اما تمام کارهای ما معطل این قانون نیست و ما بر اساس قانون حمایت از کودکان سال 1381 ،می توانیم وظایف خود را به عنوان سازمان متولی انجام دهیم. این در حالی است که همه فکر می کنند که تا این قانون به تصویب نرسد، نمی توان کارهای حمایتی را انجام داد.

وی افزود :‌ مشکل ما نبود قوانین نیست، بلکه عدم آگاهی از همان قوانینی است که وجود دارد. ما در سال جدید با راه اندازی بیش از 150  مرکز اورژانس اجتماعی را در شهرهای بالای 50 هزار نفر را در دستور کار قرار داده ایم، که در حال حاضر بیش از 50 مرکز راه اندازی شده است.

مهمترین چالش ما در حوزه کنترل و پیشگیری قرار دارد و اگر همان طور که یک خبر در فضای مجازی به سرعت منتشر می شود، راه های پیشگیری و قوانین موجود به مردم آموزش داده شود، بسیاری از مشکلات برطرف می شود. در واقع سازمان بهزیستی، در حال حاضر نیز می تواند خیلی از کارها را انجام دهد، اما زمانی می تواند فعالیت هایش هدفدار شود که مردم شناخت کاملی از مسائل حقوقی و قضایی داشته باشند. در واقع قوانین بخشی از کار است، اما استراتژی نقشه راه مهمترین مساله به حساب می آید .

فرید در ادامه افزود : شما تصور کنید که آمار بیماری های قلبی را بخواهیم با ساخت مراکز icu و یا ccu کاهش دهیم. درست است که این مراکز می تواند تاثیر گذار باشد، اما مشکل اینجا است که مساله ای که می تواند موثر باشد، اطلاع از عوامل شیوع بیماری های قلبی است و باید با معرفی آنها این بخش را درمان کرد. در حوزه اجتماعی نیز وضع بر همین منوال است و آموزش حرف اول را می زند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه