English

سخنگوی قوه قضاییه:

آزادی متهم پرونده بنیتا با فیش حقوقی صحت ندارد/دادستان پیگیری می کند

غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه درباره سخنان اخیر بقایی ،پرونده قتل بنیتا وبازداشت دو مداح معروف به خبرنگاران توضیحاتی ارائه داد.

آزادی متهم پرونده بنیتا با فیش حقوقی صحت ندارد/دادستان پیگیری می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، یکصد و پانزدهمین نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای آغاز شد. 

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای پیشاپیش فرا رسیدن روزخبرنگار در 17 مرداد را تبریک گفت و یاد و خاطره شهدای رسانه را گرامی داشت و افزود: کار خبرنگاری کار مهم و سخت و پرمسوولیتی است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بقایی بعد از ازادی ادعاهایی را علیه قوه قضاییه و شخص سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرده اند،گفت: آنچه را که در مورد این پرونده لازم است دادستان می گوید یا اگر اقدامی لازم باشد اقدام می کنند، در واقع این مسائل صحیح نیست تا مقداری که قانون اجازه بدهد از جمله دست خط ایشان برای انتقال به سوئیت یا امکانات را دادستان تهران ارائه می کنند. مبالغ را هم اگر صلاح بدانند اعلام می کنند.

محسنی اژه ای در خصوص پرونده بنیتا گفت: مسائلی که در مورد سوابق دو متهم پرونده قتل بنیتا نقل شده صحت ندارد، گفته بودند یکی از متهمین 130 سابقه سرقت دارد و با کفالت آزاده شده، این صحت ندارد، همچنین گفته هایی مبنی بر اینکه  با فیش حقوقی آزاد شده این مطلب خلاف واقع است و صحت ندارد.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، دادستان این پرونده را پیگیری می کند، در واقع رئیس کل دادگستری تهران با مطالعه پرونده گفت متهم یک پرونده داشته و در جریان تحقیقات مشخص شده 12 سرقت وسایل داخلی ماشین داشته و 14 ماه بازداشت بوده است. بعد از 14 ماه بازداشت با قرار وثیقه 160 میلیونی آزاد شده است این فرد به اتهام 12 سرقت داخل خودرو به هر کدام محکومیت پیدا کرده و به 55 ماه حبس و رد مال محکوم شده است. 

پرونده بازداشت دو مداح در دادگاه ویژه روحانیت مطرح شد 

 محسنی اژه ای در خصوص دستگیری و آزادی دو مداح معروف گفت: پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح است و جزئیات را نمی دانم اما می دانم دو نفری دستگیر شدند و یک نفر با قرار آزاد شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق قانون فرد ایرانی محاکمه می شود، فرد غیرایرانی هم چنانچه در خاک و قلمرو ایران مرتکب جرم شود رسیدگی و طبق قانون مجازات می شود، گفت : ایران افراد دوتابعیتی را نمی پذیرد و کسانی که جرمی داشته باشند چه دوتابعیتی و چه ایرانی طبق قانون محاکمه می شوند و قوه قضاییه به هیچ وجه به آمریکا اجازه دخالت نمی دهد. 

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مرگ بنیتا، قتل عمد یا شبهه عمد است و خانواده او باید تفاضل دیه بدهند، افزود: دادستان و قاضی و بازپرس باید اظهارنظر کنند. پرونده تازه به تهران ارسال شده و درباره تفاضل دیه هم ماده 428 قانون مجازات اسلامی تعیین تکلیف کرده است.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، در مواردی که جنایت نظم و امنیت عمومی را برهم زند یا احساسات عمومی را مانند این پرونده و پرونده آتنا جریحه دار کند و مصلحت در اجرای قصاص باشد، لکن خواهان قصاص تمکن از پرداخت فاضل دیه نداشته باشد، با درخواست دادستان و تایید رئیس قوه قضاییه مقدار مذکور از بیت المال پرداخت می شود. با فرض اینکه مسایل این ماده باشد، مشکلی در پرونده نداریم.

محسنی اژه ای  در پاسخ به این سوال که برخی افراد حواشی پرونده آقای بقایی از جمله وکیل ایشان یا آقای جوانفکر نامه های سرگشاده علیه شما و قوه قضاییه دادند و مصاحبه کردند و بعضا توهین هایی هم طرح شد. این اقدامات به چه منظور است و شما چه خواهید کرد، گفت: درباره خودم می گویم. افرادی که متهم به مسایل مالی هستند ممکن است با غوغا سالاری می خواهند مسیر پرونده مالی خود را به مسایل سیاسی تغییر دهند، بعید نیست. فکر می کنند ممکن است قوه قضاییه با این مسایل عقب می نشیند. 

وی در ادامه با بیان اینکه قوه قضاییه بر اساس قانون هر اقدامی که لازم باشد، نه بیشتر را انجام می دهد، تصریح کرد: اینها تصور می کنند در جامعه موقعیتی دارند و دارند تست می کنند. خیلی نباید به این مسایل بها داد. من شخصا شکایت از این مسایل نمی کنم. از اول انقلاب هم در مسایلی که برایم داشتند، شکایت نکردم. ولی اگر مربوط به قوه قضاییه است، دادستان در مسیر قانون اقدام می کند.

هرکسی از طایفه احمدی‌نژاد اقدام خلاف قانون داشته باشد، تعقیب می‌شود

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بقایی 24 ساعت بعد از صحبت هایش علیه قوه قضاییه مجدد تحت تعقیب دستگاه قضا قرار گرفت؛یک هفته قبل تر احمدی نژاد صحبت هایی را مطرح کرد و شما گفته بودید بخشی از این صحبت ها قابلیت تعقیب قضایی دارد، آیا انجام شده است، گفت: حتما آنها هم انجام می شود و هر کس از این طایفه و غیر از این طایفه اقدامات خلاف قانون انجام دهد قطعا رسیدگی می شود.

رسیدگی پرونده حسین فریدون ادامه دارد

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون گفت: این پرونده مسیر خود را طی می‌کند که پس از انجام تحیقات به مرحله صدور قرار رسیده است. بعد از اینکه قرار تامین شد، فرد از زندان آزاد شده و پرونده مفتوح است و رسیدگی ادامه دارد و تحقیقات نیز انجام می‌شود تا پرونده تکمیل شده و بازپرس اظهارنظر کند.

 پابند الکترونیکی آزمایشی اجرا می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در مورد بحث پابندهای الکترونیک اعلام کرد: این پابندها برای زندانیان بعد از آزادی نیست، بلکه برای کسانی است که محکوم به حبس شده‌اند و این اجازه به آنها داده شده که با شرایطی، به جای حبس در زندان، در یک جای مخصوص دیگر که قاضی تعیین کرده با پابند الکترونیکی حبس خود را ادامه دهند؛ مثل خانه که نباید از آن محدوده خارج شوند. 

به گفته محسنی اژه‌ای، این پابند الکترونیک برای مجرمان بعد از پایان زندان نیست. در واقع مشکلات بودجه‌ای داریم؛ پابند الکترونیکی را به صورت آزمایشی شروع کرده‌ایم تا ببینیم در عمل مشکلی پیش‌ می‌آید یانه؛ اگر بودجه بود، با سرعت بیشتری این طرح آزمایشی صورت می‌گرفت. 

ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی مجرمان

وی درباره ضرورت بانک اطلاعاتی نیز گفت: ضرورت دارد که یک بانک اطلاعاتی تشکیل شود تا مجرمین حرفه‌ای و خطرناک در آن ثبت شده تا هم زمان رسیدگی به پرونده‌شان و هم زمان بیرون بودن آنها بتوان توسط ضابطین مراقبت‌هایی برای آنها انجام داد تا مرتکب جرم نشوند. 

وی در مورد باندهای اطلاعاتی ادامه داد: این باندها باید به صورت آنلاین به نیروی انتظامی و دستگاه قضایی وصل باشد که هنوز به این مرحله بهره‌برداری نرسیده است. 

حکم پزشک تبریزی هنوز صادر نشده است

سخنگوی قوه قضاییه درمورد آخرین وضعیت پرونده پزشک تبریزی گفت: هنوز حکم این پرونده صادر نشده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه