English

مدیرکل اداره مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت:

تشخیص سریع و دقیق، کلید مدیریت مالاریاست

مدیرکل اداره مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت، تشخیص سریع و دقیق را کلید مدیریت موثر مالاریا دانست.

تشخیص سریع و دقیق، کلید مدیریت مالاریاست

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر احمد رئیسی در آیین افتتاحیه نشست دو روزه هم اندیشی مسوولین آزمایشگاه‌های مرجع سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با اشاره به ضرورت برگزاری این نشست، تشخیص صحیح را از ارکان اصلی مبارزه با انواع بیماری‌ها دانست و افزود: متاسفانه به خدمات آزمایشگاهی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و یا کم درآمد توجه اندکی می‌شود، این در حالی است که خدمات آزمایشگاهی ضعیف بیشترین تاثیر منفی را بر مردم فقیر و آسیب‌پذیر خواهد گذاشت، زیرا همواره این گروه از مردم هستند که سنگین‌ترین بار بیماری‌ها را بر دوش می‌کشند.

وی با بیان اینکه ثابت شده است سوء مدیریت مالاریا از جمله خدمات تشخیصی آن، در یک دور باطل موجب افزایش بار بیماری در جوامع آسیب پذیر می‌شود، تشخیص سریع و دقیق را کلید مدیریت موثر مالاریا دانست.

رییسی در ادامه با اشاره به این که مالاریای شدید یک اورژانس پزشکی بالقوه است و باید سریعا درمان شود، افزود: در بسیاری از کشورها که مالاریا در آنها بومی است، کمبود منابع یک مانع عمده در تشخیص به موقع و قابل اعتماد مالاریا است.

وی ادامه داد: از آنجا که بخش قابل توجهی از بیماران بخصوص در مناطق عاری از مالاریا جهت دریافت مراقبت‌های پزشکی و تشخیص بیماری به بخش خصوصی و کلینیک های سرپایی مراجعه می‌کنند، زمان آن رسیده که استاندارد بودن خدمات در این مراکز تضمین و مستندات مربوطه فراهم شده و بعنوان بخشی از مستندات لازم برای اخذ گواهی حذف مالاریا در دسترس قرار گیرد.

مدیرکل اداره مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که ارتقای بیشتر نظام تضمین کیفیت برای تشخیص میکروسکوپی مالاریا و گسترش آن به کلیه آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در سطح کشور اعم از خصوصی و دولتی، نیازمند همکاری و تعامل کامل مدیریت‌های مرتبط در نظام سلامت اعم از درمان، بهداشت و... است.

در ادامه دکتر عباس شهبازی - استاد انگل شناسی پزشکی دانشکده تبریز نیز گفت: ایران در حال حاضر از لحاظ «جامعیت» الگوی پیاده‌سازی نظام تضمین کیفیت تشخیص میکروسکوپی مالاریا در منطقه شده است.

شهبازی با بیان این مطلب که برای برنامه‌های دارای زیر ساخت های توسعه یافته‌تر، همچون برنامه حذف مالاریا در ایران، باید از نظام تضمین کیفیت تا حد امکان جامع استفاده کرد، یادآور شد: جامعیت یعنی به جایی برسیم که تضمین کیفیت را با سایر اهداف کلیدی آن از جمله صرفه جویی و هزینه‌اثربخشی هم آشتی دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی