English

محمد باقر الفت خبر داد:

بازگشت ۴۰ درصدی مجرمین به زندان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از بازگشت دوباره ۴۰ درصد محکومان و مجرمین پس از تحمل کیفر به زندان خبر داد.

بازگشت ۴۰ درصدی مجرمین به زندان

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری موج، محمد باقر الفت در نشست خبری به مناسبت هفته قوه‌قضائیه به تشریح اقدامات و عملکرد معاونت پیشگیری از جرم دستگاه قضا در سال ۹۴ درباره آمار تکرار جرم پرداخت و گفت: بحث اصلاح و تربیت در محیط زندان یکی از مباحث مهم موردنظر قانونگذار است و زندانیان اگر در زندان مورد آموزش قرار گیرند به طور قطع پس از تحمل کیفر دست به اقدامات مجرمانه نمی‌زنند.  

 

*برخی مجرمین به اقتصاد ناشی از جرم وابسته اند

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد پس از تحمل کیفر مجددا به زندان بازمی‌گردند، اظهار داشت: این مسئله نشان دهنده آن است که شاید اقدامات اصلاحی در زندان انجام نمی‌شود البته باید توجه داشته باشیم که تکرار جرم فقط در اثر بداخلاقی و بی‌فرهنگی نیست بلکه گاهی اوقات زمینه جدا شدن مجرمین از جرم وجود ندارد به نوعی افراد به اقتصاد ناشی از جرم وابسته شده‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه از سرقت‌های خرد در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، کاهش ۶ درصد کاهش داشته است، افزود: خوشبختانه در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ نرخ وقوع و نرخ رشد سرقت‌های خرد کاهش یافته است و یکی از علت‌های این مسئله آن است که تلاش کردیم برای این دسته از مجرمان احکام متناسب صادر شود.

الفت ادامه داد: همچنین تلاش کردیم استفاده از عفو، مرخصی و ظرفیت‌هایی مانند آزادی مشروط در زندان های نیمه‌باز در این دسته از مجرمان کاهش یابد و به نوعی تلاش شد هزینه ارتکاب جرم و سرعت دادرسی برای مجرمین بالا برود.

 

*آمار سرقت های مسلحانه بالا رفته است

معاون رئیس قوه قضائیه افزود: اداره کل وضعی معاونت پیشگیری در همین رابطه با همکاری تولید کنندگان خودرو اقداماتی را در راستای افزایش ضریب امنیتی اتومبیل‌ها انجام داد و به نوعی سعی شد زمینه ارتکاب سرقت کاهش یابد.

وی ادامه داد: در سال گذشته وقوع سرقت‌های خرد نسبت به سال ۹۰،۶ درصد کاهش یافته که البته آمار سرقت‌های همراه با آزار و سرقت‌های مسلحانه بالا رفته است.

 

*پس از انقلاب حاشیه نشینی تشدید شد

معاون قوه قضائیه در مورد حاشیه‌نشینی ها گفت: واقعیت این است که ما در معاون پیشگیری از وقوع جرم تا سال گذشته به صورت خیلی ویژه به حاشیه‌نشینی نپرداختیم و آماری از عملکردمان نداریم. اتفاق خوبی که سال گذشته افتاد، امضای تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی بود و مسئولیت پیشگیری در خصوص حاشیه‌نشینی به معاونت اجتماعی دستگاه قضایی محول شد.

الفت افزود: امسال در خصوص حاشیه‌نشینی برنامه داریم و دنبال کشف راهکارها هستیم و در سال ۹۵ به این موضوع خیلی مهم خواهیم پرداخت.

معاون اجتماعی قوه قضائیه اظهار داشت: کار بسیار گسترده‌ای باید در این حوزه صورت گیرد و با اقدامات سطحی حاشیه‌نشینی از چهره شهرهای ما پاک نمی‌شود و این مسئله هم امری نیست که ۵ یا ۸ سال پیش ایجاد شده باشد بلکه یک سابقه تاریخی ۵۰ ساله دارد و متاسفانه روند آن حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متوقف نشد بلکه تشدید هم شده است.

وی گفت: به طور قطع حاشیه‌نشینی در آینده کشور را آزار می‌دهد و مدیریت کلان کشور را دچار دردسر می‌کند که امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها و تاکید رهبر معظم انقلاب در سال ۹۵ به صورت ویژه به این مسئله بپردازیم.

 

*هدف توزیع کنندگان مخدر شیعیان می باشند

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درباره برنامه‌های انجام شده در راستای پیشگیری از اعتیاد افزود: از سال ۹۰ برنامه پیشگیری از تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر سنتی، صنعتی و داروهای روانگردان در دستور این معاونت است و با ستاد مبارزه موارد مخدار در خصوص پیشگیری از توزیع مواد مخدر داشتیم.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته هجوم مواد مخدر به کشور ما غیرقابل تصور است و به قدری ورود مواد مخدر به کشور زیاد بوده که فعالیت‌های ما در اثر این هجمه خنثی شده است.

الفت اضافه کرد: متاسفانه مجاورت ما با کشور تولید کننده مواد مخدر آن هم کشوری که پهنه خاک جمهوری اسلامی ایران را محل مناسبی برای توزیع و ترانزیت قرار داده و مسیر دیگری را به غیر از مسیر جمهوری اسلامی ایران به صرفه نمی‌داند، تصمیم‌گیرندگان را دچار سختی کرده است به طوری که امروز مردم ما آماج اقدامات قاچاقچیان مواد مخدر هستند.

وی اظهار داشت: کشور ما از نظر قاچاقچیان محل خوبی برای توزیع مواد مخدر است و ما در امر مواد مخدر با سایر کشورها تفاوت اساسی داریم و آن این است که از نظر اعتقادی توزیع‌کنندگان مخدر سعی می‌کنند جمعیت شیعه را مورد آماج قرار دهند.

 

*برای کاهش پدیده طلاق مرکز مشاوره تشکیل دادیم

معاون اجتماعی قوه قضائیه با اشاره به معضل طلاق در کشور افزود: در سالهای گذشته برنامه‌های مختلف و متعددی برای این آسیب داشته‌ایم و عوامل گوناگونی باعث بروز پدیده طلاق می‌شوند، عواملی مانند خشونت در محیط خانواده، عدم مهارت زوجین، آماده نبودن زوجین برای ورود به زندگی مشترک و برخی مسائل دیگر مشکلات جدی را در مسیر زندگی آنها قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: عوامل وقوع پدیده طلاق شناسایی شده و تلاش می‌کنیم در مراکز مشاوره براساس علت‌هایی که سبب بروز اختلاف می‌شود، مشکلات را حل کنیم و تنها اقدام عملی و موثر برای کاهش پدیده طلاق تشکیل مراکز مشاوره است.

الفت اظهار داشت: طلاق مبتنی بر یک اختلاف است که باید حل و مشکلی که ا ختلاف را ایجاد کرده مرتفع شود. متاسفانه دادگاه‌های خانواده وقت ندارند مشکلات زوجین را حل کنند و به قدری کارهایشان زیاد است که فقط به دعاوی رسیدگی می‌کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضائیه گفت: باید یک مرکز تخصصی ایجاد شود تا زوجین برای مشکلات خود راه‌حل علمی و کارساز دریافت کنند و اگر هم تا به امروز راه‌اندازی این مراکز به تاخیر افتاده، در واقع به رشد آسیب طلاق تبدیل شده است. برای کمتر شدن رشد طلاق باید سازوکار لازم ایجاد شود و با حرف زدن ظاهری و توصیه‌های ظاهری به زوجین این اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: ‌البته در استان‌هایی مانند یزد، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری که مراکز مشاوره به صورت خودجوش و زیر نظر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌ها فعالیت می‌کنند به دست آمده است و آمار طلاق در این استانها کاهش یافته است.    

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه