English

تقاضامحور بودن تنها ۴۶ پیشنهاده ثبت‌شده در ایرانداک/ثبت ۱۲۵ هزار جستجو در روز

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه از 10 هزار و 424 پیشنهاده ثبت‌شده در ایرانداک تنها 46 پیشنهاده (Proposal) تقاضامحور بوده‌ است، گفت: اطلاعات نزدیک به 400 هزار پایان‌نامه و رساله از ایران در ایرانداک به ثبت رسیده است.

تقاضامحور بودن تنها 46 پیشنهاده ثبت‌شده در ایرانداک/ثبت 125 هزار جستجو در روز

به گزارش خبرگزاری موج دکتر سیروس علیدوستی در خصوص اهداف محقق شده و محقق نشده در سال 95 اظهار کرد: در سال 95 هدفگذاری 20 درصد افزایش منابع درآمد پایدار را داشتیم که در این بخش موفق بودیم؛ اما در بخش‌هایی همچون پژوهش که به دنبال بازنگری و تصویب ساختار نوین پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی در شورای گسترش آموزش عالی بودیم، موفق نشدیم.

وی افزود: در سال 95 موفق به برگزاری چهارمین همایش مدیران فناوری اطلاعات، اجرای رسمی «سامانه همانندجو»، اجرای نسخه یک «سامانه پیشینه پژوهش»، اجرای «سامانه مدیریت نشست‌ها و مصوبه‌های هیات‌های امنا» و اجرای «سامانه راهنمای پژوهش و پژوهشگران» شدیم.

رئیس ایرانداک ادامه داد: راه‌اندازی «دروازه اطلاعات علمی پژوهشی و فناورانه ایران»، ‌راه‌اندازی «داشبورد طرح‌های پژوهشی»، راه‌اندازی «سامانه جایگاه علم، فناروی و نوآوری ایران در جهان (نما)»، راه‌اندازی «سامانه شاخص‌های پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری» و اجرای «سامانه عضویت فراگیر کتابخانه (طرح غدیر)» از دیگر دستاوردهای ایرانداک در سال 95 بود.

علیدوستی گفت: همچنین موفق به راه‌اندازی سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده متناسب با آیین‌نامه تازه وزارت علوم، جذب تکنولوژی ساخت داشبوردهای مدیریتی و هوش سازمانی و راه‌اندازی پایگاه وب راهنمای استناد به منابع اطلاعات فارسی و انگلیسی شدیم.

رئیس ایرانداک افزود: در واقع 80 درصد هدف‌های پژوهشگاه تحقق یافته است، اما بخشی دیگر به دلیل کمبود منابع مالی و تشریفات اداری دست‌وپاگیر و نادرست بودن پیش‌بینی‌ها محقق نشد.

ذخایر علمی ایرانداک

علیدوستی در ادامه با بیان اینکه بر پایه آمار آموزش عالی، ایرانداک نزدیک 50 درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را دریافت می‌کند، گفت: سالانه 120 هزار دانش‌آموخته پایان‌نامه و رساله ارائه می‌کنند که از این تعداد حدود 60 هزار پایان‌نامه و رساله در ایرانداک ثبت می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از مزیت‌های ثبت اطلاعات در ایرانداک، یافتن پیوند میان دانشگاه و دولت و صنعت است. برای نمونه از 2208 پیشنهاده‌ای که در آذر ماه 95 در سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده ثبت شده، تنها 13 پیشنهاده تقاضامحور بوده است که نسبت 6 در هزار را نشان می‌دهد که نیاز به رسیدگی دارد.

علیدوستی ادامه داد: همچنین از 10 هزار و 424 پیشنهاده ثبت‌شده نیز تنها 46 پیشنهاده تقاضامحور بوده‌اند.

وی در ادامه درباره ذخایر علمی ایرانداک نیز اظهار کرد: در پایگاه اطلاعات علمی ایران(گنج) که از قدیمی‌ترین پایگاه‌های کشور است، اطلاعات نزدیک به 400 هزار پایان‌نامه و رساله از ایران و بیش از 15 هزار پایان‌نامه و رساله ثبت شده از دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور وجود دارد.

وی افزود: همچنین 80 هزار طرح پژوهشی و 25 هزار گزارش دولتی در پایگاه گنج در دسترس جامعه علمی کشور است. روزانه بیش از 10 هزار کاربر جداگانه بر اساس آی پی به این پایگاه وصل می‌شوند و 125 هزار جستجو در روز (هر دو ثانیه 3 جستجو) در آن انجام می‌شود.

رئیس ایرانداک گفت: در 69 روز کاری از آذرماه تا 15 اسفند ماه 95، میانگین روزانه ثبت و تأیید پیشنهاده به ترتیب 383 و 126 و میانیگن ثبت و تأیید پایان‌نامه و رساله نیز به ترتیب 353 و 190 بوده است.

بارگذاری 255 درخواست اجرای پژوهش در سامانه "ساعت"

رئیس ایرانداک در ادامه با بیان اینکه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با ابلاغ بهمن ماه سال 95 خود، دستگاه‌های دولتی را ملزم به ثبت نیازهای پژوهشی خود در سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت) کرد، تصریح کرد: اجرای آزمایشی سامانه "ساعت" از ابتدای سال 95 آغاز شد و در این مدت 900 دانشجو و 50 سازمان در این سامانه ثبت نام کردند؛ همچنین، سازمان‌های عضو "ساعت" نیز تاکنون نزدیک به 400 فراخوان و بیش از 2000 عنوان پژوهش را در "ساعت" بارگذاری کرده‌اند و 255 درخواست اجرای پژوهش نیز برای نمایندگان سازمان‌های فعال درسامانه فرستاده شده است که سازمان‌ها آنها را بررسی و فرایندهای سامانه را برای آنها دنبال کرده‌اند.

علیدوستی خاطرنشان کرد: با الزام شورای عالی عتف و استقبال سازمان‌ها و دانشجویان، بازار خوبی برای پژوهش کشور در سامانه "ساعت" ایجاد می‌شود. البته در حال حاضر در نسخه یک این سامانه عرضه‌کننده پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرف دیگر سازمان‌های متقاضی و موجودیت سوم هم حامیان پژوهش هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه