English

نابودی ‌۲۵ هزار هکتار زمین کشاورزی‌ در غزه

رژیم صهیونیستی با تخریب بیش از ۲۵ هزار هکتار زمین کشاورزی‌، تخریب مرغداری‌ها و دامپروری‌ها و به آتش کشیدن قایق‌های ماهیگیری در نوار غزه، خطر گرسنگی را تشدید کرده است.

نابودی ‌۲۵ هزار هکتار زمین کشاورزی‌ در غزه

به گزارش خبرگزاری موج، «منیر التعبان» کشاورز اهل غزه، با اندوه و تأسف نهال‌های گوجه فرنگی نارس را در گلخانه خود واقع در شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه وارسی می‌کند که از تشنگی شدید به دلیل نبود آب پژمرده شده‌اند.

منیر در گفت‌وگو با شبکه الجزیره می‌گوید: جنگ بخش کشاورزی را ویران کرده است. اگر این وضعیت ادامه یابد، ما دچار قحطی خواهیم شد.

به گفته این کشاورز غزه‌ای ‌آبیاری گیاهان اینجا به برداشت آب از چاه‌های زیرزمینی متکی است، اما قطع برق و کاهش سوختموجب شده است آبیاری تقریبا غیر ممکن شود.

منیر التعبان می‌گوید: گیاه گوجه فرنگی را باید هر روز آبیاری کرد، اما اکنون نمی‌توانیم و فقط هر سه روز یک‌بار به مقدار کمی پنج دقیقه به آن آب می‌دهیم که بیش از یک متر مکعب آب در هر هزار متر مربع نیست، این محصولات گوجه فرنگی الان باید رسیده و در بازار عرضه می‌شد، اما بی‌آبی مانع می‌شود.

 

مشکل فقط بی آبی نیست

منیر با بیان اینکه یک مشکل دیگر کمبود کود و آفت‌کش است که اصلا در دسترس نیست و قیمت آنها ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، گفت: من در تلاشم تا آفت‌ها را به هر روشی بیرون برانم، زیرا سموم دفع آفات در دسترس نیست و اگر آفت وارد گلخانه شوند، کل محصول را از بین می‌برد.

این شهروند اهل غزه با پیش بینی اینکه حدود دو هزار دلار به محصولاتش در شرایط جنگ خسارت وارد آمده است، گفت: با وجود رنج فراوانی که تحمل می‌کنیم اما در مقایسه با کشاورزانی که زمین‌های آنها نزدیک مرز یا نزدیک مناطق مسکونی است، خوش شانسیم؛ تازه وضعیت من بهتر است، خیلی‌ها به دلیل حملات اسرائیل نمی‌توانند به زمین‌هایشان دسترسی داشته باشند و محصولاتشان کاملاً خراب شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط جنگی کشاورزان امکان برداشت خرما و زیتون را نداشتند، می‌گوید: وضعیت بسیار غم انگیزی است. آنهایی هم که به پرورش طیور، گاو و گوسفند مشغول بودند، خسارات زیادی متحمل شدند.

منیر همچنین می‌گوید: من کشاورزانی را می‌شناسم که جوجه‌های ۲۰ روز مرغداری خود را به دلیل ناتوانی در تغذیه و آب دادن به آنها معدوم کردند.

به گفته منیر، بخش طیور غزه کاملاً وابسته به واردات تخم مرغ است، ‌این بدان معناست که غزه در آینده نزدیک تخم مرغ هم ندارد که بخواهد به مرغ تبدیل شود، در غزه سن مرغ آماده برای تحویل به بازار حدود ۴۵ روز است و با توجه به اینکه ۳۳ روز از جنگ می‌گذرد، اگر مرغی هم در بازار باشد ته مانده‌هاست.

این شهروند غزه‌ای می‌گوید که‌ یک شانه تخم مرغ را از فروشگاهی به قیمت ۳۸ شکل (حدود ۱۰ دلار) خریداری کرده است، ‌قیمت آن قبل از جنگ ۱۰ شکل (حدود ۳ دلار) بوده است و فروشنده‌ها هم بیشتر از یک شانه نمی‌فروشند.

 

 مصائب کشاورزان و سبزی فروشان غزه

این بحران به فروشندگان میوه و تره بار نوار غزه هم رسیده است که از تأثیر جنگ بر محصولات کشاورزی شکایت می‌کنند؛ احمد خطاب، سبزی‌فروشی در شهر دیرالبلح می‌گوید: جنگ، کشاورزی را نابود کرده است و کشاورزان قطعاً ورشکست خواهند شد.

خطاب با اشاره به اینکه با توجه به تداوم حملات اسرائیل به نوار غزه، برای خرید سبزیجات خود را به خطر می‌اندازد، می‌گوید: به دلیل سختی حمل‌ونقل و حتی نبود کیسه‌های نایلونی مورد نیاز برای بسته بندی میوه و تره بار، دو برابر پول به رانندگان می‌پردازیم و این موجب افزایش قیمت برای مشتریان می‌شود.

وی افزود: فکر می‌کنم ظرف چند هفته دیگر سبزی و صیفی‌جات در نوار غزه پیدا نخواهیم کرد، حتی بیشتر صاحبان یخچال‌های نگهداری میوه و تره بار به دلیل نبود برق کار را متوقف کرده‌اند.

خطاب ادامه می دهد: من فردی را می‌شناسم که روزانه هزار شکل (۲۶۰ دلار) برای خرید گازوئیل می‌پردازد تا بتواند یخچال خود را برای میوه و سبزی‌ها روشن نگاه دارد.

 

خطر گرسنگی در غزه با نابودی ‌۲۵ هزار هکتار زمین کشاورزی

سلامه معروف، رئیس دفتر رسانه‌ای دولت فلسطین در نوار غزه در گفت‌وگو با الجزیره با بیان اینکه حملات اسرائیل کشاورزی را به طور کامل نابود می‌کند، گفت: بر اساس برآورد اولیه ۲۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی غزه هدف حمله مستقیم رژیم صهیونیستی قرار گرفته که منجر به تخریب کامل محصولات آن شده و حتی به دلیل میزان مواد منفجره‌ای که در این زمین‌ها ریخته شده بعدا هم مناسب کشاورزی نیستند.

وی افزود: به دلیل عدم دسترسی کشاورزان به زمین‌های خود برای آب‌رسانی و نظارت بر آنها، همه محصولات زیان دیده است و حتی کشاورزان در صورت دسترسی به زمین‌هایشان، به دلیل کمبود سوخت نمی‌توانند چاه‌ها را راه‌اندازی کنند.

این مقام فلسطینی به تمام شدن خوراک مرغ و در نتیجه تلف شدن طیور اشاره کرد و گفت: تلفات در حوزه کشاورزی زیاد و همه جانبه است.

اسماعیل الثوابته، مدیرکل دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین نیز نسبت به قحطی به ویژه در استان‌های غزه و شمال غزه که بیشتر تحت فشار حملات رژیم صهیونیستی است، هشدار داد و گفت: جنگ اسرائیل در نوار غزه به شکلی بی‌سابقه خسارات زیادی به بخش کشاورزی وارد کرد و این خسارات بر اساس برآورد اولیه صدها میلیون دلار است.

وی تاکید کرد: این موضوع ، مستقیماً بر زندگی شهروندان تأثیر گذاشته است، زیرا ده‌ها اقلام کشاورزی وجود دارد که به دلیل جنگ دیگر در بازارها موجود نیست، چه سبزی، چه گوشت قرمز، چه مرغ و چه ماهی.

 

 سوخته شدن صدها هزار درخت میوه و ده‌ها هزار جریب زمین

الثوابته می‌گوید: رژیم اشغالگر، صدها هزار درخت میوه مانند زیتون و مرکبات و ده ها هزار جریب زمین کشاورزی را نابود کرد و سوزاند، علاوه بر آن تأسیسات کشاورزی مانند دامداری‌ها و مرغداری‌ها را ویران کرد و و از رسیدن بسیاری از کشاورزان بخصوص در مناطق مرزی به مزارع خود ممانعت کرد.

وی همچنین به موضوع جلوگیری اسرائیل از صادرات محصولات کشاورزی کشاورزان فلسطینی اشاره کرد و گفت: این از جمله تخلفات فاحشی است که رژیم اشغالگر مرتکب شده‌، زیرا همه منشورها و قراردادهای بین‌المللی که بر حق کار تاکید دارند به ویژه میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ‌را نقض کرده است.

بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی فلسطین در سپتامبر گذشته، توقف صادرات بر ۶۰ هزار خانواده شاغل در بخش کشاورزی تأثیر می‌گذارد و موجب خسارات مادی هنگفتی به کشاورزان می‌شود که بیش از یک میلیون شکل در روز (۲۶۰ هزار دلار) تخمین زده می‌شود.

* خسارت بخش صیادی و ماهیگیری غزه

نزار عیاش، رئیس اتحادیه ماهیگیران در نوار غزه نیز با اشاره به اینکه آنها نیز از حملات اسرائیل متحمل تلفات سنگینی شده‌اند، به الجزیره گفت: نیروهای اشغالگر ۱۴ قایق کوچک و ۵ قایق بزرگ را در بندر رفح (جنوب) و ۱۴ قایق را در بندر دیرالبلح (مرکز) هدف حملات خود گرفته و تخریب کردند.در مورد بندر اصلی غزه (شمال) خسارت شدید است اما چون زیر حملات اسرائیل امکان دسترسی به آنجا وجود ندارد، میزان خسارات برآورده نشده همین قدر می‌دانیم که دستکم ۷۰۰ قایق ماهیگیران در آنجاست.

به گفته وزارت کشاورزی، تعداد قایق‌های اختصاص یافته برای ماهیگیری در نوار غزه حدود دو هزار و ۵۰۰ قایق است که اسباب معیشت بیش از ۱۰ هزار ماهیگیر است.

در مورد خسارات ناشی از توقف ماهیگیری، به گفته عیاش این ضررها در نتیجه توقف ماهیگیری یا صادرات به بازارهای کرانه باختری که طبق داده های وزارت کشاورزی در سپتامبر گذشته به حدود ۲۰ تن در هفته می رسید، بسیار زیاد است.

وی گفت: مشکل این است که ماهیگیران بسیار فقیر هستند و با صید روزانه خود امرار معاش می‌کنند و توقف ماهیگیری منجر به گرسنگی در آنها و خانواده‌هایشان می‌شود.

همانطور که مدیرکل دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در غزه می گوید: اشغالگران نه تنها مانع از کار ماهیگیران در دریا شدند، بلکه مزارع پرورش ماهی را به ارزش میلیون‌ها دلار تخریب کردند و تعدادی از کارگران مسئول آنجا را در حالی که مشغول کار خود بودند، کشتند و ماهی‌های آنجا هم مردند.

الثوابته افزود: ارتش رژیم صهیونیستی به طور کامل مانع از کار ماهیگیران شده و حتی به تعدادی از ماهیگیرانی که برای امرار معاش برای ماهیگیری در استان‌های جنوبی رفته بودند، تیراندازی کرد و آنها را کشت.

امروز سی و چهارمین روز تجاوز همه جانبه نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه است که در نتیجه آن ۱۱ هزار نفر شهید و بیش از ۲۵ هزار نفر دیگر زخمی شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه