English

خبرگزاری موج آذربایجان شرقی گزارش می‌دهد:

آذربایجان‌ شرقی، نگینی در دل کوه‌های استوار

آذربایجان‌شرقی با دارا بودن مناطق کوهستانی، طبیعت سرسبز ارسباران، مکان‌های تاریخی، فرهنگی و رفاهی، یکی از مقصدهای اصلی جذاب برای گردشگران است.

آذربایجان‌ شرقی، نگینی در دل کوه‌های استوار
به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان‌ شرقی

، استان آذربایجان‌شرقی با ۴۵ هزار و ۴۹۱ کیلومترمربع وسعت و جمعیتی افزون بر ۴ میلیون‌ و ۴۰ هزار و۴۰۰ نفر طبق برآورد سال ۱۴۰۰ با ۲۱ شهرستان در شمال‌غرب کشور واقع شده است.

آذربایجان شرقی محل اتصال دو رشته کوه مهم و اصلی ایران یعنی البرز و زاگرس است و از سمت شمال با سه کشور آذربایجان، ارمنستان و نخجوان، از غرب و جنوب غرب با استان آذربایجان غربی، از شرق با استان اردبیل و از جنوب‌شرقی با استان زنجان دارای مرز مشترک است.

آذربایجان‌شرقی به مرکزیت تبریز، قسمت بزرگ شمال‌غرب ایران را به خود اختصاص داده است. شهر تاریخی تبریز با یک‌ میلیون‌ و ۶۴۳ هزار و ۴۷۶ نفر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ و مساحت ۲ هزار و ۱۶۷ کیلومترمربع در ۶۰۰ کیلومتری تهران، ۱۳۵ کیلومتری مرز نخجوان، ۲۸۰ کیلومتری مرز ترکیه، ۱۵۶کیلومتری مرز ارمنستان، ۲۷۰ کیلومتری جمهوری آذربایجان از مرز آستارا و ۳۵۰ کیلومتر از مرز بیله‌سوار قرار دارد.

آذربایجان‌شرقی با قرارگرفتن در حاشیه‌ رودخانه ارس، کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و قفقاز را به هم متصل می‌کند. شهر تبریز در مسیر جاده ابریشم که فلات ایران و آناتولی را به هم متصل می‌کند، قرار گرفته که این امر به پیشرفت، توسعه و رشد اقتصادی آن کمک فراوانی کرده است.

راه‌آهن تبریز نیز قبل از جنگ جهانی دوم احداث شده است، طول راه‌آهن رازی ۲۸۳ کیلومتر است و در ترکیه به شبکه راه‌آهن اروپا متصل می‌شود.

جاده ترانزیت تبریز-آسیا (جاده سنتو) موجب پیشرفت همکاری‌های کشور های ایران، پاکستان و ترکیه شده است. این ارتباط علاوه بر منافع اقتصادی، حمل‌ونقل کالا و تجارب بین اروپا و ایران را تسهیل کرده است.

کلانشهر تبریز اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی توسط سازمان کنفرانس اسلامی OIC به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی برای سال ۲۰۱۸ میلادی انتخاب شد. تبریز در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز توسط شورای جهانی صنایع دستی به عنوان«شهر جهانی فرش دستباف» انتخاب شده بود.

نمونه‌هایی از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آذربایجان‌شرقی، روستای جهانی و تاریخی کندوان در شهرستان اسکو، جنگل‌های فندقلو در شهرستان اهر، پیست اسکی سهند در شهرستان بستان‌آباد، آسیاب خرابه، کلیسای سنت استپانوس و رودخانه ارس در شهرستان جلفا، جنگل‌های آینالو در شهرستان خداآفرین، قلعه بابک، جنگل‌های ارسباران و آبگرم آبش‌احمد در شهرستان کلیبر، پیست اسکی و کاروانسرای پیام در شهرستان مرند و قلعه ضحاک در شهرستان هشترود، گوشه‌ای از پتانسیل بی‌نظیر گردشگری آذربایجان‌شرقی است.

آذربایجان‌شرقی

آذربایجان‌شرقی

کلانشهر تبریز به تنهایی با توجه به مکان‌های تاریخی، فرهنگی، رفاهی از جذابیت خاصی در میان شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی برخوردار است که می‌توان به بازار بزرگ تبریز، مساجد کبود، جامع و بقره، قلعه ارک، موزه‌های مشروطه آذربایجان و قاجار، مقبرة‌الشعرا، پارک و عمارت ائل‌گولی و ائل‌باغی، کوه و بقعه عون‌بن.علی، مراکز تفریحی لاله‌پارک، ستاره‌باران و اطلس و شهربازی باغلارباغی به عنوان بخشی از جاذبه‌های گردشگری کلانشهر تبریز اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید:

مناطق گردشگری زنجان/ با سفر به زنجان از سومین گنبد بزرگ جهان بازدید کنید +تصاویر

مناطق گردشگری مازندران/ کندلوس میعادگاه عاشقان طبیعت و تاریخ +تصاویر

مناطق گردشگری اصفهان/ نصف جهان گردشگری به رنگ لاجوردی +تصاویر

مناطق گردشگری قم / در شهر قم هم زیارت کنید هم سیاحت +تصاویر

مناطق گردشگری همدان/ همدان یا هگمتانه تونلی برای سفر به تاریخ+تصاویر

مناطق گردشگری شیراز / از شهر راز چه می دانید؟

مناطق گردشگری تهران با روستاهای سرسبز  +تصاویر

 

62587879

آذربایجان‌شرقی

بازار تبریز، بزرگ‌ترین بازار بهم‌پیوسته و مسقف دنیاست. قدمت بنای اولیه این بازار مشخص نیست، اما طبق سفرنامه‌های تاورنیه و مقدسی پیش از قرن چهارم هجری قمری بنا شده است. البته مجموعه کنونی بازار در دوره قاجاریه بعد از زلزله ۱۱۹۳ هجری قمری ساخته شده و معماری زیبا، کثرت تیمچه‌ها، سراها، راسته‌ها و تنوع مشاغل ویژگی خاصی به این بازار بخشیده است. بازار تبریز در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آذربایجان‌شرقی

غذاهای تبریز شهره جهانی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به کوفته تبریزی، انواع کوکو، انواع دلمه و آش، انواع چلو، کباب‌ و شیرینی اشاره کرد. فرش، کفش‌های دستدوز، اریس و نوقا، انواع شیرینی به‌ویژه قرابیه و آجیل تبریز از سوغاتی‌های آذربایجان‌شرقی هستند.

آذربایجان‌شرقی

 آداب و رسوم عید نوروز در آذربایجان شرقی

 بردن هدیه که به آن «تاباخ» گفته می‌شود برای تازه عروس‌ها از رسوم این استان در نوروز است. همزمان با عید نوروز در استان آذربایجان شرقی مرسوم است که برای تازه‌عروس‌ها هدایایی به‌عنوان عیدی برده می‌شود.

در روزهای پایانی سال، خانواده داماد هدایا و میوه و شیرینی را روی سینی‌هایی گذاشته و به خانه عروس می‌روند. این رسم بیشتر در شهرستان آذرشهر انجام می‌شود. البته دادن هدیه به تازه‌عروس‌ها در همه مناطق استان مرسوم است. هدایا شامل شیرینی، آجیل چهارشنبه، طلا و جواهرات و پارچه و یک بشقاب غذای چهارشنبه آخر سال است که آنها را در سینی گذاشته و به خانه عروس می‌فرستند.

 یکی دیگر از رسم‌های رایج در اکثر روستاهای آذربایجان شرقی، شال‌اندازی یا قورشاخ ساللاماخ است. پس از آنکه آتش‌افروزی به پایان رسید و همه به خانه‌هایشان بازگشتند، پس از شام، جوان‌ها و نوجوانان به پشت‌بام‌ها می‌روند، از روزنه سقف خانه‌ها شال- دستمال چهارگوش متصل به چند متر طناب- خود را به داخل خانه آویزان می‌کنند و اهالی خانه داخل آن بادام، گردو و کشمش پر می‌کنند و  گره می‌زنند.

گذاشتن تخم‌مرغ رنگی آب‌پز شده و جوراب و پول در داخل شال نیز رسم است. به‌طور کلی این‌گونه است که می‌گویند در برخی نقاط پسرهای نامزددار برای عروس هدیه‌ای تهیه کرده و با همان شال به داخل خانه می‌فرستند که گاهی عطر و صابون یا پیراهن است و اگر وضع مالی خوبی داشته باشد، انگشتری طلا.

در مقابل خانواده عروس هم پیراهنی نو و جوراب در شال گذاشته و سپس به پشت‌بام رفته و پسر را برای صرف شام به خانه دعوت می‌کنند.

4909450

احمد حمزه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج آذربایجان شرقی از آمادگی پذیرش مسافران در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: مراکز فرهنگی، تاریخی، رفاهی و گردشگری استان مهیای پذیرش مسافران از سراسر کشور هستند. 

وی به اقامت ۳۲۲ هزار و ۹۲۸ نفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ در مراکز اسکان رسمی اعم از هتل، هتل‌آپارتمان و مسافرخانه‌ها اشاره کرد و افزود: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به اسکان، اقامت گردشگران در مراکز اسکان رسمی و بازدید از مراکز فرهنگی و هنری، آمار مسافران را محاسبه و اعلام می‌کند.

وی تمهیدات صورت گرفته برای پذیرایی هرچه بهتر از مسافران را تشریح کرد و گفت: ستاد اجرایی خدمات سفر استان از دی ماه ۱۴۰۲ با ۱۲ کمیته تخصصی خدمات حمل‌ونقل، امداد و نجات، امنیتی و انتظامی، ترافیک، اسکان و رفاه، امور شهرداری‌ها، تنظیم بازار، خدمات بهداشتی، سلامت و محیط‌زیست، تبلیغات امور فرهنگی و فضای مجازی، برنامه‌ریزی و آمار، هماهنگی امور دهیاری‌ها فعالیت خود را در راستای آماده‌سازی و بسترسازی برای پذیرایی از گردشگران شروع کرده است.

حمزه‌زاده ادامه داد: در محورهای مواصلاتی و دروازه‌های ورودی آذربایجان شرقی مراکز اطلاع‌رسانی گردشگری، امداد و نجات مکان‌یابی شده و استقرار یافته‌اند و همچنین در ۷۰ نقطه استان بازارچه‌های صنایع دستی در کنار سازمان‌های تاریخی و فرهنگی و داخل موزه‌ها که بزرگ‌ترین آنها در مسجد کبود تبریز دایر شده، فعالیت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: اتوبوس‌های تبریزگردی، تاکسی‌های از من بپرس و حدود ۸۰ نفر راهنمای گردشگری طبق روال سال‌های گذشته به گردشگران خدمات ارائه خواهند داد و همچنین بازرس‌های گردشگری در محورهای مواصلاتی استان و مکان‌های فرهنگی و تاریخی به نحوه عملکرد و خدمات‌رسانی‌ها نظارت خواهند کرد.

وی از برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی با همکاری شهرداری تبریز و سازمان‌های دیگر خبر داد و گفت: ویژه برنامه‌های فرهنگی هم‌زمان با لیالی قدر در سطح شهر تبریز برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی به جذب گردشگران خارجی تاکید کرد و افزود: سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار گردشگر خارجی از کشورهای ترکیه، عراق و آذربایجان در مراکز اسکان رسمی آذربایجان شرقی اقامت داشته‌اند و در این راستا تورفن‌هایی را از کشورهای عراق، ارمنستان، ژاپن و چین برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان آوردیم.

وی از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای زیباسازی روستای جهانی کندوان به دستور استاندار خبر داد و گفت: ما وظایف و مسئولیت‌های هر یک از سازمان و ارگان‌های دولتی از جمله محوطه‌سازی، ساماندهی بازارچه محلی و روشنایی روستای جهانی و تاریخی کندوان را احصا کرده‌ایم که بعد از تعطیلات عید نوروز برای شروع عملیات اجرایی به آنها ابلاغ خواهیم کرد.

آذربایجان‌شرقی

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه