English

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اعلام کرد؛

افزایش عملکرد ۱۷۰ کیلویی گندم کاران آذربایجان شرقی در طرح جهش تولید

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش عملکرد ۱۷۰ کیلوگرم در واحد سطح گندم کاران استان در طرح جهش تولید خبر داد.

افزایش عملکرد ۱۷۰ کیلویی گندم کاران آذربایجان شرقی در طرح جهش تولید

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، اکبر فتحی امروز، دوشنبه یکم آبان ماه در حاشیه راه اندازی پنجمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پائیزه (۱۴۰۲_۱۴۰۳) در استان، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در آغازین روزهای فصل کشت پاییزه قرار گرفته‌ایم. استان ما یک منطقه سردسیر است و از یک ماه گذشته، کشت پاییزه در نقاط سردسیر استان و ارتفاعات شروع شده و قسمت عمده این کشت نیز معمولا از آبان ماه آغاز می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که باید کلیه ارکان مربوط به حوزه کشاورزی، مقدمات اجرای این کشت از جمله نهاده‌‎های بذر، کود و سم را فراهم کنند، افزود: وظیفه اصلی ما و رسالت ذاتی وزارتخانه جهادکشاورزی نیز بحث ترویج و آموزش کشاورزی بوده و کلیه ارکان سازمانی باید در این راستا فعالیت کنند و هر فعالیتی در این بخش به عنوان گام نخست باید پیوست ترویجی داشته باشد.

وی با اشاره به راه اندازی پنجمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پائیزه (۱۴۰۲_۱۴۰۳) در استان، ادامه داد: کاروان آموزش و ترویجی الگوی کشت ملی که امروز راه اندازی می‌شود، یک کاروان ترکیبی از محققان، کارشناسان پهنه، خبرگان کشاورزی و کشاورزان پیشرو است که باید در قالب آن، علم خود را به سایر کشاورزان یاد بدهند.

فتحی با بیان این‌که این کاروان به مراکز روستایی در ۲۱ شهرستان استان اعزام می‌شود، گفت: کارشناسان دولتی و خصوصی و محققان مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان در این کاروان حضور دارند تا بتوانند دانش نوین خود را در اختیار کشاورزان و زارعان قرار دهند و بهره برداران نیز با تلفیق علم روز با دانش بومی، عملکرد واحد تولیدی خود را افزایش دهند.

وی با بیان این‌که اقدامات ترویجی کشاورزی قبلا نیز انجام می‌گرفت ولی در قالب کاروان تجمیع و منسجم شده است، افزود: حدود یک سال است که الگوی کشت در کشورمان تدوین شده است. طبیعت، اجبار وجود این الگوی کشت را به ما تحمیل کرده است و با توجه به محدودیت منابع، کشاورزان عزیز با راهنمایی کارشناسان امر به طرف اصلاح الگوی کشت خود رفته‌اند تا محصولاتی با نیاز آبی کمتر را جایگزین محسولات پر آب بر کنند. شاهد این ادعا نیز کاهش کشت پیاز، سیب زمینی و هندوانه به عنوان محصولات پر آب بر و جایگزینی کلزا، گندم و جو به جای آن‌ها است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه