English

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی:

نظام بانکی در خدمت تولید نیست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در خصوص موضوع تامین مالی و چالش کمبود نقدینگی صنایع کوچک که باید از سوی نظام بانکی انجام شود، گفت: متاسفانه نظام بانکی ما در خدمت تولید نیست و تمایل به سرمایه گذاری در جاهایی غیر از تولید یعنی در بخش‌های تجاری و خدماتی و یا سایر بخش‌ها دارد.

نظام بانکی در خدمت تولید نیست

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، صابر پرنیان در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور صنایع کوچک است، اظهار کرد: صنایع بزرگ معمولا هلدینگ هستند و برای تامین مالی می توانند از سایر منابع استفاده کنند ولی صنایع کوچک به لحاظ نوع فعالیت خود نیاز به حمایت ویژه‌ای دارند چرا که صنایع کوچک در تامین مواد اولیه، بهره مندی از زیرساخت ها و تامین مالی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

وی نظام بانکی کشور را یک نظام پولی ناکارآمد توصیف کرد، گفت: هزینه تمام شده پول در کشور بالا است و این موضوع در بخش تولید به ویژه در صنایع کوچک تاثیرگذار است.

وی افزود: سیاست‌های کلان پولی و مالی کشور باید یک خط اعتباری ویژه‌ای را برای صنایع کوچک کشور باز کنند برای مثال با توجه به این که کفش تبریز یک صنعت با اشتغال بالا و ثروت آفرین است و نیازی به سرمایه گذاری زیادی نیز ندارد بنابراین سال گذشته تسهیلات بانکی برای فعالان صنعت کفش تبریز تخصیص داده شد که البته یک نمونه موفق بود.

وی با بیان این که در حوزه رشد تولید و مهار تورم باید نقدینگی کنترل شود، بیان کرد: باید اعتبار ویژه‌ای برای صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی در نظر گرفته شود تا این صنایع با تکمیل زنجیره تولید مکمل صنایع بزرگ باشند.

وی ادامه داد: سال گذشته تبصره ۱۸ اجرا نشد و در سال جاری نیز با وجود این که دو ماه از سال، گذشته است صنایع بزرگ همچنان در انتظار بهره مندی از تسهیلات بانکی هستند.

وی افزود: با توجه به افزایش چند برابری نرخ مواد اولیه و نیاز به سرمایه در گردش باید به سرعت تمهیدات ویژه ای اتخاذ شود تا واحدهای تولیدی آسیبی نبینند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه