English

هشدار مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی درباره بیماری آنگارا/ دامداران مراقب باشند

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی درباره آلودگی طیور به بیماری ویروسی آنگارا هشدار داد.

هشدار مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی درباره بیماری آنگارا/ دامداران مراقب باشند

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، امیرحسین بهداد مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در جمع مسئولان فنی مرغداری‌های استان اظهار داشت: کانون‌های این بیماری در جنوب شرق و شرق کشور مشاهده شده است و به دلیل اینکه آذربایجان شرقی از مقاصد زمستان گذرانی پرنده‌های مهاجر است و نیز کریدور منطقه‌ای محسوب می‌شود، امکان شیوع این بیماری همانند آنفولانزای فوق حاد پرندگان بسیار بالا است و باید مراقب باشیم.

وی افزود: مشکل اصلی ما ساختار قدیمی و سنتی مرغداری‌های استان است و در کنار آن تعداد واحدها زیاد، ولی تعداد طیور کم است که تلاش می‌کنیم با توسعه ساختار علمی بر چالش‌ها غلبه کنیم.

بهداد تاکید کرد: وظیفه اصلی مسولان فنی، ارسال سریع گزارش در هنگام نخستین شیوع بیماری و مشخص کردن تعداد تلفات اولیه است تا بتوانیم قبل از گسترش بیماری آن را در همان محدوده کنترل کنیم، البته نباید از ضدعفونی و بهداشت مرغداری‌ها هم غفلت شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: آنگارا هم در جوجه‌های گوشتی و هم تخم گذار مشاهده می‌شود، اما به دلیل اینکه تخمگذارها مدت پرورش طولانی دارند، طبیعتا در معرض درگیری بالاتری هستند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که استان ما از پنج مرکز اصلی تولید تخم مرغ کشور است، خسارت اقتصادی شیوع بیماری بالا است و نیاز به مدیریت دقیق دارد.

گفتنی است آنگارا بیماری ویروسی عفونی با تلفات ناگهانی و شدید در طیور و ماکیان است که با تجمع مایعات در زیر پرده پریکارد قلب بدون وجود دیلاتاسیون بطن راست و با کانون‌های نکروتیک فراوان در کبد مشخص می‌شود.

 میزان ابتلا ۱۰ تا ۳۰ درصد و تلفات روزانه ۳ تا ۵ درصد است ولی چنانچه با  بیماری‌های دیگر در گله همزمان شود تلفات تا ۸۰ درصد هم می‌رسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه