English

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد؛

جهاد تبیین اولویت دانشگاه آزاد است/نگاه جدید دانشگاه آزاد اسلامی به آموزش‌های مهارتی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی توجه به تبیین را از اولویت‌های واحدهای این دانشگاه عنوان کرد و گفت: اگر تبیین صورت نگیرد، تحول‌خواهی در همان نقطه اول حبس می‌شود.

جهاد تبیین اولویت دانشگاه آزاد است/نگاه جدید دانشگاه آزاد اسلامی به آموزش‌های مهارتی

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، محمد مهدی طهرانچی در بیستمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی در تبریز با ارائه مطالبی درخصوص تبیین، حلقه میانی تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی اظهار داشت: الزاماً هر تحول‌خواهی به تحول‌آفرینی ختم نمی‌شود، چرا که در این میان یک حلقه میانی به نام تبیین وجود دارد.

وی با بیان اینکه ابعاد تبیین در حوزه‌های بینشی، گرایشی و کنشی است، افزود: در سطح بینشی شامل تعلیم و تربیت تخصصی، در سطح گرایشی شامل تعلیم و تربیت فرهنگی و اجتماعی و در سطح کنشی شامل تعلیم و تربیت مهارتی است. درواقع تبیین باید بینش‌ساز، کنش‌ساز و گرایش‌‎ساز و درنهایت تعالی‌بخش باشد.

طهرانچی با اشاره به اینکه تبیین غیر از آموزش و در واقع اهمیت آن بالاتر از آموزش است، تاکید کرد: باید در این زمینه ابعاد مسئله برای دانشجویان باز شده و تبیین برای دانشجویان توسط افراد علیم و حکیم که از علم و حکمت الهی بهره‌مند هستند، صورت گیرد.

وی تبیین را یکی از مباحث جدی در حوزه تحول خواند و افزود: مقام معظم رهبری در چهاردهم خرداد سه سال پیش، امام خمینی (ره) را تحول‌خواه معرفی کردند و این نکته مهمی است که باید به عنوان الگو موردتوجه جدی قرار گیرد.

طهرانچی با بیان اینکه مظهر تحول‌خواهی در دانشگاه آزاد اسلامی، سند تحول و تعالی دانشگاه است، گفت: بر این اساس، مظهر تحول‌آفرینی دانشگاه نیز اقدامات صورت گرفته است. بنابراین برای تحول‌آفرینی باید به انجام اقدامات مؤثر در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه توجه شود.

وی با اشاره به سیر تحولی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: این دانشگاه در گام اول بر محور توسعه دانش بود و قرار است در گام دوم خود به دانشگاه حل مسئله تبدیل شود و دوره میانی در این مبحث، دانشگاه با درک مسئله زیست بوم است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: باید دانشگاه به عنوان کانون تعلیم و تربیت قوه عاقله کشور در مباحث چیستی، چرایی و چگونگی مورد توجه قرار گیرد. تربیت علمی و تربیت اخلاقی در کنار هم می‌تواند منجر به شکل‌گیری تمدن شود.

طهرانچی تاکید کرد: دانشگاه نباید به گونه‌ای باشد که دانشجویان صرفاً سرگرم کار خود و اساتید نیز سرگرم کار خود باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از آنجایی که برای تحقق دانش عمیق نیازمند تفکر هستیم، پس وقتی تأکید می‌شود که دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد از آموزش حافظه‌محور به سمت آموزش عمیق حرکت کند، حلقه آن تفکر است که باید برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد زیرا درواقع حلقه مکمل تولید علم، تفکر است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بر ارتقای پاسخگویی و قدرت حل مسئله تأکید می‌شود، به معنای گذار از مسئله‌سازی به مسئله‌یابی است یعنی دانشگاه باید پیرامون خود را ببیند و مسئله‌یابی کند و درواقع قبل از حل مسئله، درک مسئله مهم است.

طهرانچی با اشاره به رویکردهای تحول‌آفرین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، به رویکرد تحول در نظام آموزش اشاره کرد و گفت: در این رویکرد تأکید شده که چرخش تحول‌آفرین از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی‌بخش عمیق، کاربردی، فایده‌محور، بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باید صورت گیرد و در این زمینه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی لازم است توجه جدی به خرج دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم واحدهای دانشگاهی، تأثیر اقتصادی در کشور داشته باشند، باید به سمت صنایع نوآورانه و آموزش مهارت‌های جدید براساس سند آمایش حرکت کنند.

طهرانچی با اشاره به نگاه جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه آموزش‌های مهارتی، اعلام کرد: در این دانشگاه رشته‌های مهارتی با تکیه بر سند آمایش راه‌اندازی می‌شود؛ چرا که شعار دانشگاه آزاد اسلامی «دانشگاه بسترساز اشتغال دانش بنیان » است و ما باید در این زمینه حرکت کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی