English

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی:

وضعیت آب های زیرزمینی آذربایجان شرقی مطلوب نیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: وضعیت آب های زیرزمینی استان آذربایجان شرقی مطلوب نیست زیرا که کشاورزان برای تامین آب کشاورزی خود به استفاده از ذخایر آب زیرزمینی روی آورده اند

وضعیت آب های زیرزمینی آذربایجان شرقی مطلوب نیست

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، یوسف غفارزاده اظهار داشت: از آغاز سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تاکنون میزان بارش در آذربایجان شرقی ۱۹.۴ درصد و ورودی مخازن سدهای این استان ۳۷ درصد نسبت به زمان مشابه در سال قبل کاهش یافته است.

وی با اعلام اینکه میزان بارش استان تا ۲۵ دی ماه سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، حدود ۸۶.۴ میلی‌متر است، گفت: این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۱۹.۴ درصد و نسبت به مشابه بلندمدت ۱۳.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: از ابتدای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تاکنون، ۴۸ میلیون متر مکعب آب وارد سدهای بزرگ استان شده که این میزان در زمان مشابه سال گذشته ۷۷ میلیون متر مکعب بود و ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی همچنین افزود: در حال حاضر تنها ۳۱ درصد مخازن سدهای بزرگ آذربایجان شرقی پر شده و سدهای آیدوغموش، نهند، سهند و ستارخان به ترتیب با ۵۸ درصد، ۵۴ درصد، ۴۶ درصد و ۱۹ درصد، بیشترین کاهش‌ را دارند. 

غفارزاده گفت: مجموع حجم مخازن سدهای بزرگ استان ۵۷۶ میلیون مترمکعب است که تنها ۳۰درصد آن تاکنون آبگیری شده، ضمن اینکه مخزن سدبوکان که آب شهرهای مسیر و بخشی از آب تبریز را تامین می کند، نسبت به پارسال ۴۶درصد کمتر آب دارد و تاکنون در مجموع ۱۸درصد آبگیری شده است. 

وی ادامه داد: وضعیت آب های زیرزمینی استان آذربایجان شرقی نیز مطلوب نیست زیرا که کشاورزان برای تامین آب کشاورزی خود به استفاده از ذخایر آب زیرزمینی روی آورده اند و متوسط سالانه کسری ۳۶ میلیون مترمکعبی آب دشت ها امسال به ۸۶ میلیون مترمکعب رسیده است که کاهش بیش از ۲ برابری دارد. 

غفارزاده همچنین با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، اعلام کرد: با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی درخصوص پاسخ اضطراری به سیلاب‌های پیش‌رو و کاهش خسارات محتمل و نیز مقابله با یخ زدگی احتمالی تاسیسات و بروز مشکلات قطعی خدمات، به‌رغم احتمال ضعیف رخداد موارد یاد شده، تمامی واحدهای ستادی و شهرستانی و تأسیسات، در آمادگی کامل برای انجام وظایف طبق دستورالعمل‌ها به سر خواهند برد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه