English

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی:

تخصیص اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریالی برای رفع تنش آبی تبریز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از تخصیص اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریالی برای رفع تنش آبی تبریز خبر داد و گفت: پس از پیگیری‌های مداوم این اعتبار هفته گذشته در ۲ مرحله تخصیص یافت.

 تخصیص اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریالی برای رفع تنش آبی تبریز

به گزار خبرنگار خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، یوسف غفارزاده در جمع خبرنگاران با بحرانی دانستن شرایط آبی در استان اظهار داشت: وضعیت آبی آذربایجان شرقی خوب نیست و میزان بارش‌ها ۲۵ درصد کاهش یافته است و روان آب‌ها نیز ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته پایین آمده است.

وی ادامه داد: مخازن سد‌ها هم نسبت به سال گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش دارد این در حالی است که امسال متوسط گرمی هوا نیز نسبت به سال گذشته ۱.۱ درجه افزایش یافته است.

غفارزاده گفت: اصلی‌ ترین موضوع در این زمینه همراهی و مشارکت مردم در مدیریت منابع آب و مدیریت مصرف است تا در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعت مصرف آب معقول شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجات شرقی ادامه داد: در صورتی که مردم بتوانند در مصرف آب تنها ۱۰ درصد صرفه جویی کنند می‌توانیم با اجرای طرح‌های آبرسانی در حال اجرا بحران کم آبی را در تابستان مدیریت کنیم.

وی  از تخصیص اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریالی برای رفع تنش آبی تبریز خبر داد و گفت: پس از پیگیری‌های مداوم این اعتبار  هفته گذشته در ۲ مرحله تخصیص یافت.

غفارزاده افرود: با توجه به تنش آبی تبریز که در شهریور ماه سال ۱۳۹۹ شمسی موجب قطعی آب شد، بلافاصله بعد از رفع تنش در همان ماه، تمهیدات لازم برای مدیریت پیک مصرف سال ۱۴۰۰ آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: رفع تنش آبی تبریز شامل سه طرح کوتاه مدت است و با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ به دلیل کاهش بارش، کاهش منابع آب‌های سطحی، افزایش دما، مصرف و از سوی دیگر بیماری کرونا موجب افزایش مصرف شده است تمهیدات اساسی باید برای پیک مصرف ۱۴۰۰ اندیشیده می‌شد و اجرای این سه طرح کوتاه مدت قادر است حدود ۸۰۰ لیتر در ثانیه تأمین آب شرب تبریز را بالا ببرد.

غفارزاده اظهارکرد:  طرح تعویض هفت کیلومتر از خط انتقال آب سد نهند به تبریز به دلیل فرسودگی در حال اجرا است که با بهره برداری از آن انتقال آب در زمان پیک  مصرف ۲۵۰ لیتر در ثانیه افزایش داده و از ۶۵۰ به ۹۰۰ لیتر در ثانیه خواهد رساند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی این طرح خبر داد و گفت: طی دو هفته آینده این طرح به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: دومین طرح رفع تنش آبی تبریز، صدور مجوز حفر ۳۰ حلقه چاه شرب است که حدود ۱۵ حلقه از این چاه‌ها توسط شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی حفر و تجهیز و وارد مدار شده و بقیه در حال حفر و تجهیز است که با اتمام آن‌ها نیز منابع تأمین آب شرب تبریز از طریق این چاه‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر در ثانیه افزایش خواهد یافت.

غفارزاده اضافه کرد: طرح سوم کوتاه مدت برای رفع تنش آبی تبریز، جداسازی آب شرب از صنعت و ویلاها است که در این زمینه اقدامات اساسی انجام گرفته و اولویت آن با صنایع پرمصرف است و این طرح حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر در ثانیه میزان دبی آب ورودی تبریز را از خط آبرسانی زرینه رود تبریز افزایش خواهد داد و میزان پیشرفت فیزیکی آن هم ۶۰ درصد است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه