سرخط خبرها
  • تبدیل سالن لیگ ملت های والیبال به سونا با ۳۰ درجه گرما
  • هلال‌احمر برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان ونزوئلا اعلام آمادگی کرد
  • طرح ۵۶ بندی آلمان برای ممنوعیت حضور کودکان در فضای مجازی
  • اسکورت ۴ طرفه ایران در سیاتل
  • درخشش تیم ملی المپیاد جغرافیای ایران در رقابت‌های بین‌المللی
  • قوه قضائیه: خبر ممنوعیت شعار علیه آمریکا جعلی است
  • پیر ترین زن ایران در ۱۴۰ سالگی درگذشت
  • عارف: مردم اصلی‌ترین میزبانان بدرقه آقای شهید ایران هستند
  • رونالدو: بازنشسته نمی شوم
  • بازیگر سریال برکینگ بد مسلمان شد
  • ایران از تاریخ ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) تاکنون ۴۰ میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است
  • وزیر ارشاد: ترامپ به چوپان دروغگو تبدیل شده
  • نایب رئیس کمیسیون کشاورزی: زمان گرانی نان نبود/ فشار نباید از جیب مردم جبران شود
  • دزدی در کمپ تیم ملی فوتبال انگلیس
  • تاج: ۵۰ هزار پرچم ایران برای سیاتل چاپ کردیم
  • دنیامالی: باید به باشکوه‌تر شدن مراسم وداع با رهبر شهید کمک کنیم
  • ۹ تیر، تشییع پیکر شهدای تفحص‌شده مدرسه شجره طیبه میناب
  • بقائی خطاب به روبیو: صلح با تداوم سیاست‌های آمریکا ممکن نیست
  • عزاداری ملی‌پوشان فوتبال ایران در شب تاسوعای حسینی
  • چاقی کودکان و نوجوانان: تهدیدی خاموش برای سلامت نسل آینده

غیرمنصفانه بودن قیمت‌گذاری داروهای تولید داخل / وزارت بهداشت به نامه‌های ارسال شده پاسخ دهد

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌گذاری داروهای تولید داخل بسیار سخت‌گیرانه و غیرمنصفانه است، گفت: به طور متوسط قیمت یک واحد تولید داخل، یک‌بیستم قیمت یک واحد داروی وارداتی است.

v7El9jXRFxoJ
به گزارش خبرگزاری موج،  محمدرضا شانه‌ساز با اشاره به تولید دارو در کشور اظهار داشت: در حال حاضر ما توان تأمین ۹۹.۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور را داریم و فقط ۰.۳ درصد به واردات دارو نیاز داریم که به دلیل کاهش میزان مصرف ارزش اقتصادی تولید داخلی آن بسیار کم است. رئیس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: مشکلی که تا به حال گریبان‌گیر تولید دارو بوده این است که به طور متوسط قیمت یک واحد داروی وارداتی ۲۰ برابر یک واحد داروی تولید داخل است. شانه‌ساز با بیان اینکه بار اصلی درمان و نیاز بیماران کشور بر دوش تولید داخل است، تصریح کرد: اما در حال حاضر قیمت‌گذاری داروهای تولید داخل بسیار سخت‌گیرانه است. وی با بیان اینکه قیمت یک واحد داروی داخلی یک بیستم داروی وارداتی است، متذکر شد: این در حالی است که داروهای وارداتی که با مجوز وزارت بهداشت با حجم کم و کنترل‌های صورت گرفته وارد شده است بیش از ۳۰ چشم را کور کرد. رئیس انجمن علمی داروسازان ایران ضمن توضیح اینکه تولید دارو طبق استانداردهای آزمایشگاهی و درمانی صادرات انجام می‌شود، اشاره کرد: تاکنون هیچ کشوری مطلبی را تحت عنوان اینکه داروهای تولید ایرانی اشکالی برای سلامت بیمار ایجاد کند، عنوان نکرده است. شانه‌ساز، تأکید کرد: قیمت‌گذاری وزارت بهداشت بر تولیدات داخلی به هیچ وجه امکان فراهم کردن حداقل GMP یا شرایط بهینه تولید را میسر نمی‌کند و ما حتی نمی‌توانیم هزینه‌های بانکی‌مان را هم بپردازیم و امکان بروزرسانی کارخانه‌ها را از دست می‌دهیم. وی با بیان اینکه تولیدات داخلی تمام نکات آزمایشگاهی و کلینیکی را رعایت می‌کند، متذکر شد: ولی به دلیل کاستی‌های فضای تولید مانند طراحی داخلی، امکانات فضاسازی و جداسازی، هواساز و غیره این محصولات مورد تأیید کشورهای دیگر قرار نمی‌گیرد که این کاستی‌ها ناشی از درآمد پائین شرکت‌های داروسازی است. وزارت بهداشت به نامه‌های ارسال شده پاسخ دهد رئیس انجمن علمی داروسازان ایران ضمن گلایه از مسئولین وزارت بهداشت، گفت: قیمت‌های داده شده در مقایسه با اقلام وارداتی به هیچ وجه منصفانه نیست و بنده به عنوان بزرگترین هلدینگ دارویی از وزیر بهداشت می‌خواهم به نامه‌هایی که در این خصوص به ایشان ارسال شده است پاسخگو بوده و توجه بیشتری داشته باشند. شانه‌ساز ادامه داد: انتظار داریم قیمتی عادلانه و منصفانه برای داروهای تولید داخل ارائه شود همچنین در زمینه پرداخت مطالبات که سررسید خیلی از آنها بیش از یکسال است اقدام لازم را بکار گیرند. وی با بیان اینکه در حال حاضر این انجمن به عنوان بزرگترین هلدینگ دارویی کشور، ۱۲۰۰ میلیارد تومان مطالبات از بخش‌های غیرخصوصی دارد که عمدتاً مربوط به وزارت بهداشت است، افزود: این دیرکرد پرداخت وزارت بهداشت که ناشی از طرح تحول سلامت است ما را وادار به گرفتن وام می‌کند تا بتوانم چرخ کارخانه‌ها را بچرخانیم. این مقام مسئول با توضیح اینکه در حال حاضر ۴ تا ۵٫۲ برابر نیاز کشور ظرفیت تولید در داخل وجود دارد که این میزان برای صادرات دارو پیش‌بینی شده بود، گفت: اما در حال حاضر به دلیل زیان‌ده بودن و سود نداشتن دارو نمی‌توانیم موفق به کسب گواهی‌های بین‌المللی شده و مازاد تولید دارو را صادر کنیم. رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه شرکت‌های داروسازی نقش مهمی در اجرای اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کنند، اذعان کرد: در حال حاضر ارزبری داروهای داخلی ما حدود ۸٫۱ تا ۹٫۱ میلیارد دلار در سال است که اگر این میزان تولید داخلی را نداشتیم مانند سال‌های قبل از انقلاب مجبور به واردات دارو بودیم که این مبلغ به ۱۴ میلیارد دلار می‌رسید. شانه‌ساز در پایان به خدمات ارائه شده تولیدات داخلی شرکت‌های داروسازی اشاره کرد و گفت: از میزان ارزی که برای دارو اختصاص داده می‌شود حدود ۸۰۰ میلیون دلار اختصاص به تولید داخلی است که ۹۷ درصد بازار را در اختیار دارد، در حالیکه بیش از ۱ میلیارد دلار این بودجه به ۳-۲ درصد واردات دارو اختصاص داده است و این نشان دهنده به صرفه بودن تولید داخل است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه