وداع با پیر دیر آواز و بربط/ شاپور رحیمی در ۷۹ سالگی درگذشت
شاپور رحیمی، هنرمند برجسته، نوازنده چیرهدست عود و مدیر اسبق مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، در سن ۷۹ سالگی و پس از تحمل یک دوره بیماری در تهران درگذشت تا جامعه هنری یکی از استوانههای آموزشی و اجرایی خود را از دست بدهد.
، جامعه موسیقی ایران در سوگ یکی از چهرههای ماندگار و پیشکسوت خود نشست. شاپور رحیمی که به عنوان خواننده، نوازنده عود و مدیر پیشین مرکز حفظ و اشاعه موسیقی شناخته میشد، امروز چهارشنبه سوم تیرماه پس از گذراندن یک دوره بیماری در سن ۷۹ سالگی چشم از جهان فروبست.
این هنرمند فقید که متولد سال ۱۳۲۶ در تهران بود، مسیر هنری خود را با استعدادی کمنظیر از دوران کودکی و با حضور در برنامه کودک رادیو ایران آغاز کرد. او در مسیر تکامل هنری خود، فراگیری آواز ایرانی را نزد اسماعیل مهرتاش شروع کرد و در ادامه از گنجینه دانش اساتیدی همچون محمود کریمی، ادیب خوانساری، محمدرضا شجریان، عبدالله دوامی و نورعلی برومند بهرهمند شد.
رحیمی علاوه بر آواز، در حوزه نوازندگی نیز مهارتی ستودنی داشت و نوازندگی عود یا همان بربط و ردیفهای سازی را نزد نصرالله زرینپنجه و منصور نریمان فرا گرفت. کارنامه آموزشی او بسیار درخشان است و گزارشهای رسمی درباره سوابق تدریس او تصریح کرد: شاپور رحیمی از سال ۱۳۴۹ فعالیتهای آموزشی خود را در مراکز معتبر دانشگاهی از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علامه طباطبایی آغاز کرد.
این استاد پیشکسوت همچنین در هنرستان ملی موسیقی و مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به تربیت شمار زیادی از هنرجویان پرداخت و در این مسیر خاطرنشان کرد: انتقال صحیح ردیفهای موسیقی به نسل جوان رسالت اصلی هنرمندان باسابقه است. رحیمی که به مدت چهار سال مسئولیت مدیریت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را بر عهده داشت، در سال ۱۳۹۲ موفق به دریافت گواهینامه درجه یک هنری شد که معادل دکترا در رشته هنر است.
ارسال نظر