English

استرس در محیط کار را چگونه برطرف کنیم؟

هر شغلی می‌تواند استرس زا باشد و هر فردی که تاکنون شغلی برعهده داشته است در مقطعی از زمان فشار ناشی از استرس کاری را حس کرده است.

استرس در محیط کار را چگونه برطرف کنیم؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، استرس محیط کار یک اپیدمی فراگیر در جامعه ی مدرن است.

استرس در محیط کار  در حالی که در برخی از موارد طبیعی است اما اگر بیش از حد باشد می‌تواند موجب اختلال در بهره‌وری و عملکرد شما شود و بر سلامت جسمی و عاطفی و بر روابط و زندگی نیز تأثیر بگذارد. حتی می‌تواند موفقیت یا عدم موفقیت در کار را تعیین کند.

شما نمی‌توانید همه چیز را در محیط کار خود کنترل کنید. اما این به آن معنی نیست که شما بی‌قدرت هستید، حتی اگر در یک وضعیت سخت گیر کرده باشید. جاه‌طلبی یا خواسته‌های کاری شما هر چه باشد، مواردی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود در برابر اثرات مخرب استرس، بهبود رضایت شغلی و تقویت رفاه خود در داخل و خارج از محل کار استفاده کنید.

هر شغلی می‌تواند استرس‌زا باشد حتی اگر عاشق کاری که انجام می‌دهید باشید.

اما زمانی که استرس کار مزمن می‌شود برای هر کسی طاقت‌ فرسا است چرا که همزمان موجب ضربه زدن به سلامت جسم و روح می‌شود.

متاسفانه تحمل چنین استرس‌هایی برای طولانی مدت بسیار رایج است. شما نمی‌توانید از تنش‌هایی که در طول کار ایجاد می‌شود جلوگیری کنید.

استرس2

در ادامه با برخی از عوامل استرس زا در محیط کار آشنا می‌شوید:

 

_دستمزد کم

_وظایف کاری سنگین

_فرصت‌های کم برای رشد و پیشرفت شغلی

_انجام اموری که جالب یا چالش‌ برانگیز نیستند

_عدم حمایت اجتماعی از شغل مورد نظر

_نداشتن کنترل کافی بر تصمیمات شغلی

_داشتن شرح وظایف نامشخص

_ ترس از اخراج شدن

_ فشار برآورده کردن انتظارات فزاینده برای افزایش رضایت شغلی

 

اثرات منفی استرس بر ذهن و جسم

 

استرس مزمن خبر بدی برای سلامت شماست. برخی از نشانه های استرس برای سلامتی شامل موارد زیر می‌شود:

_سردرد

_سرگیجه

_عدم اشتها

_خستگی چشم

_افزایش وزن

_فشار خون

_بی خوابی

_افسردگی

 

راه‌های مقابله با استرس در محیط کار:

 

1.به جای واکنش، اقدام کنید

ما زمانی که احساس کنیم موقعیت‌ها از کنترل‌مان خارج هستند، استرس را تجربه می‌کنیم. این احساس موجب فعال شدن هورمون‌ استرس خواهد شد که اگر مزمن باشد، باعث اُفت اعتماد‌به‌نفس، تمرکز و سلامتی می‌شود. برای کاهش استرس در محیط کار باید جنبه‌هایی از وضعیت را که قادر به کنترل آن هستید و همچنین جنبه‌های غیرقابل کنترل را، شناسایی کنید.

 

2.استفاده از روابط و دوستیهای سالم و مثبت

گاهی اوقات بهترین راه برای کاهش استرس این است که صرفاً استرس خود را با شخص نزدیک به خود درمیان بگذارید. صحبت کردن در مورد استرس و گرفتن پشتیبانی و همدردی – به‌خصوص چهره به چهره – می‌تواند روشی بسیار مؤثر در بازیابی احساس آرامش شما باشد. شخص دیگر، لازم نیست مشکلات شما را برطرف کند آنها فقط باید شنونده خوبی باشند.

ورزش

3.با ورزش و تغذیه مراقب سلامتی خود باشید

وقتی بیش از حد روی کار متمرکز هستید، ممکن است سلامت جسمانی خود را نادیده بگیرید. اما وقتی با تغذیه و ورزش خوب از سلامتی خود حمایت می‌کنید، نسبت به استرس قوی تر و مقاوم‌تر هستید.

مراقبت از خودتان نیازی به تعمیرات اساسی در شیوه زندگی ندارد. حتی چیزهای کوچک می‌توانند روحیه و انرژی شما را بالا ببرند و باعث شوند احساس راحتی کنید و فکر کنید فرمان زندگی در دستان خودتان است.

نفس

4. نفس عمیق بکشید

اگر احساس خستگی بیش از حد می‌کنید یا از یک جلسه‌ی پُر فشار خارج شده‌اید و نیاز به پاک‌سازی ذهن‌تان دارید، چند دقیقه تنفس عمیق می‌تواند مجددا تعادل‌تان را برقرار سازد. به‌سادگی برای ۵ ثانیه هوا را به درون ریه‌هایتان بفرستید، نگه‌ دارید و با شمارش مشابه از طریق بینی، هوا را خارج کنید. این کار شبیه کسب آرامش و تمرکز از یک کلاس یوگای ۹۰ دقیقه‌ای فقط در سه دقیقه یا کمتر در پشت میز کارتان است.

 

5.خواب کافی داشته باشید

کمبود خواب باعث ایجاد اختلال در بهره‌وری در روز، خلاقیت، مهارتهای حل مسئله و توانایی تمرکز می‌شود. هرچه بهتر استراحت کنید، می‌توانید مسئولیتهای شغلی خود را انجام داده و با استرس در محیط کار مقابله کنید.

 

6. حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید

اغلب ما در طول روز زیر بار حجم بالایی از کار هستیم. ایمیل‌ها،‌ تماس‌های تلفنی،‌ پیغام‌های لحظه‌ای و ناگهانی، ضرب‌العجل‌های اضطراری همه دست به دست هم می‌دهند تا روز یک کارمند را بیش از پیش آشفته کنند. اگرچه شاید شما کنترلی بر حواس‌پرتی‌ها نداشته باشید اما می‌توانید واکنش خود را کنترل کنید.

 

به یکی از سه شیوه‌ی زیر اقدام کنید: حواس‌پرتی را قبول کنید، آن را کنار بگذارید، یا اهمیتش را تشخیص دهید و برای آن برنامه بچینید. شما باید برای واکنشی که می‌خواهید نشان دهید، معیارها را از پیش تعیین کنید. پس می‌توانید با پاسخ دادن به پیغام‌ها در زمانی مشخص، تعیین ساعت‌های اداری برای صحبت شخصی یا بستن در اتاق‌تان در زمانی که نیاز به تمرکز دارید، اطرافیان‌تان را نیز آموزش دهید.

 

7. عادتهای بد را که به استرس در محل کار کمک می‌کند، بشکنید

بسیاری از ما با افکار و رفتارهای منفی موجب بدتر شدن استرس شغلی می‌شویم. اگر بتوانید این عادتهای خود را برطرف سازید، استرس تحمیل شده توسط کارفرمایان را آسان‌تر خواهید یافت.

 

8. نگاه خود را عوض کنید

دیدگاه شما نسبت به وقایع استرس‌زا در محیط کار، عموما یک تفسیر ذهنی از واقعیت‌هاست که اغلب از پشت فیلتر عدم اعتمادبه‌نفس خودتان آن را می‌بینید. با این حال، اگر گامی به عقب بردارید و یک نگاه عینی داشته باشید، تأثیرگذارتر خواهید بود و احتمال کمتری وجود دارد که مسائل را از دید شخصی مشاهده کنید.

 

9. اضطراب را متوقف کنید

افرادی که قبل از ارائه، دچار اضطراب و کمبود نفَس می‌شوند، باید سریع اضطراب خود را با طب فشاری کاهش دهند. قرار دادن انگشت شست بر روی انگشت میانی و فشار دادن‌شان به یکدیگر، باعث تنظیم فشار خون‌تان می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

کاهش استرس به کمک رژیم غذایی

علائم، عوارض و راه کارهای مقابله با استرس

خطر مرگ در کمین کارمندان مضطرب!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه