English

مدیر غرفه کتاب یمن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران:

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی برای تقویت روابط فرهنگی میان کشورهاست/ تبدلات فرهنگی و ادبی میان ایران و یمن موجب نزدیکی دو کشور شده است

مدیر غرفه کتاب یمن، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فرصتی برای تقویت روابط فرهنگی میان کشورها خواند و تصریح کرد: تبادلات در عرصه فرهنگ و ادبیات میان ایران و یمن موجب نزدیکی میان دو کشور شده است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی برای تقویت روابط فرهنگی میان کشورهاست/ تبدلات فرهنگی و ادبی میان ایران و یمن موجب نزدیکی دو کشور شده است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، برای تبادلات فرهنگی بین کشورها لازم است کارهای بنیادینی در جهت حمایت از فرهنگ نوشتن، خواندن و توسعه و رشد نهادهایی در ارتباط با فرهنگ مطالعه‌، صورت گیرد. از این‌رو از ظرفیت نمایشگاه کتاب تهران می‌توان هم برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های متقابل و هم برای دعوت به حضور ناشران و اهالی فرهنگ و هنر استفاده کرد. ناشران کشورهای مختلف به‌‌عنوان ناشر و به قصد فروش کتاب‌های خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا می‌کنند، به‌طوری که تأثیر حضور این ناشران در ارتقای روابط فرهنگی بین ایران و دیگر کشورهای جهان می‌تواند ناخودآگاه و غیرمستقیم باشد. از این‌رو فعالیت در این خصوص برعهده خود دست‌اندرکاران نمایشگاه است که به صورت آگاهانه در ارتقای روابط فرهنگی بکوشند.

«احمد الجنید» در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، می‌گوید: به واسطه تبادلات فرهنگی صورت گرفته در حوزه نشر و کتاب  مردم یمن با ادبیات و تمدن ایرانی آشنایی زیادی دارند و به آن علاقه‌مندند.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی به شناخت مردم کشورها از فرهنگ یکدیگر کمک می‌کند و همچنین برقراری آرامش و صلح و دوستی در منطقه را در پی دارد. همچنانکه خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید شما را با صورت های مختلف خلق کردیم و در تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید.

الجنید با اشاره به آنکه نام ایران در میان افکار عمومی و اذهان مردم یمن نام محبوبی به شمار می‌رود، گفت: البته اخباری که از ایران در مورد حمایت این کشور به گوش مردم یمن می‌رسد ، در تشدید علاقه‌مندی یمنی‌ها به ایران موثر بوده است.

 

14020119000601_Test_NewPhotoFree

 

وی افزود: البته تمدن باستانی و فرهنگ غنی ایران طوری که در کتاب‌ها و متون مختلف خوانده‌اند ، برای یمنی‌ها بسیار قابل احترام و جذاب بوده و در حال حاضر آنها بسیار مشتاق هستند که ایران بزرگ را از نزدیک دیدار کنند. در کل خاصیت کتاب و ادبیات این است که انسان‌ها را مشتاق می‌کند که در واقعیت آنچه را که خوانده‌اند دنبال کنند.

رییس انجمن دانشجویان یمنی در تهران گفت: البته به واسطه جنگ و درگیری‌هایی که در این چند سال در یمن وجود داشته امکان رفت و آمد میان مردم دو کشور محدود بوده و الان امیدوارم کشور یمن بعد از سختی‌هایی که پشت سر گذاشته ، فضایی آرام در این کشور فراهم شود تا زمینه برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه در صنعا ایجاد شود تا ما در بخش بزرگی میزبان ناشرین و نویسندگان از کشور ایران باشیم.

الجنید، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یکی از نمونه‌های بسیار عالی در میان نمایشگاه‌های خارجی عنوان کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه در محل مصلای بزرگ تهران این امکان را فراهم آورده که وسعت زیادی به برگزاری غرفه‌ها و بخش‌های مختلف اختصاص داده شود.

وی نظم در برگزاری این نمایشگاه را ستودنی دانست و بیان داشت: برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در وسعتی بزرگ امکان تامین دیدگاه‌ها و سلیقه‌های مختلف مردم را در بازدید از غرفه‌ها و بخش‌های مختلف نمایشگاه اعم از بخش  کودک ، نوجوان و بزرگسال و غرفه کتاب‌ها خارجی را تامین می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: 

بن رایگان کتاب، هدیه ویژه بانک ملی ایران به علاقه مندان کتاب و کتابخوانی

هنوز داستان‌های خارجی مربوط به کودک غلبه دارد که عیب بزرگی است + فیلم

۳ هزار ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران/ نمایشگاه کتاب بزرگترین جشنواره فرهنگی منطقه است

 

رییس انجمن دانشجویان یمنی در تهران، در مورد غرفه یمن، توضیح داد: با توجه به محدودیت‌های پروازی در یمن به واسطه تحریم‌هایی که وجود دارد ما نتوانستیم در حد مطلوب و دلخواه میزبان ناشرین یمنی باشیم با این حال زمینه حضور 26 عنوان کتاب مختلف با موضوعات مختلف در غرفه یمن مهیا شد، ضمن آنکه به همت انجمن دانشجویان یمنی در تهران ما تعدادی از عناوین کتب یمنی را در ایران به زبان فارسی ترجمه و به چاپ رساندیم که این کتاب‌ها اکنون در غرفه یمن در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.

وی گفت: در غرفه یمن ما علاوه بر کتاب سعی کردیم از طریق تصاویر از بخش‌های مختلف این کشور و معرفی شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی و ادبی، مردم ایران را با فرهنگ مردم و بخش‌های مختلف این کشور آشنا سازیم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه