English

قادر آشنا در نشست خبری اعلام کرد: 

نمایشگاه کتاب استانی در همه استان ها برگزار خواهد شد

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران از برگزاری نمایشگاه های کتاب استانی در همه استان ها طی شش ماه دوم سال خبر داد.

نمایشگاه کتاب استانی در همه استان ها برگزار خواهد شد

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، در ابتدای نشست خبری دور جدید نمایشگاه های کتاب استانی قادر آشنا گفت: با توجه به شرایط موجود برگزاری این نمایشگاه ها مقدور نیست مگر با همکاری سایر سازمان ها و نهادهایی که در این موضوع دخیل هستند.

وی افزود: از بدو ورودم در این مورد مذاکراتی را داشتم و قریب به اتفاق استان ها این نمایشگاه ها را از نیازهای خود اعلام کردند بر همین اساس جلسه ای بین معاونت فرهنگی با معاون عمرانی استان های وزارت کشور برگزار شد و پس از آن، مکاتبه وزیر ارشاد با وزیر کشور، منجر به بخشنامه ای مبنی بر کمک مادی و معنوی همه استانداران با این رویداد شد. 

آشنا ادامه داد: در برخی از استان ها نظیر استان فارس عملیاتی هم شد و یک وفاق ملی در این مورد ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: به دلیل شدت گرما و برپایی امتحانات مدارس و دانشگاه ها شش ماه اول را از دست می دهیم و بیشترین فشار به سه ماه اول شش ماه دوم می آید که برای ما مقدور نیست همه نمایشگاه ها را در این زمان برگزار کنیم.

آشنا تاکید کرد: ما در همه استان ها نمایشگاه کتاب برگزار می کنیم و برای این منظور نیاز به زمان داشتیم تا منابع مالی و امکانات خود را مدیریت کنیم که به غیر از یک استان زمان قطعی نمایشگاه هر استان تعیین شده است که این اولین اقدام ما بود.

وی افزود: دومین اقدام ما مدیریت منابع مالی بود. سال گذشته هر نمایشگاه ۱۵۰ میلیون تومان هزینه داشت که تکرار آن برای سال جاری در همه استان ها مقدور نبود. بنابراین امسال سقف هزینه هر استان را به ۱۰۰ میلیون تومان کاهش دادیم. در همین راستا بن کتاب را به سیاق نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حذف کردیم.

آشنا در ادامه گفت: برای صرفه جویی بیشتر چاپ ویژه نامه ها که کاغذی بود را حذف کردیم و تعداد کارمندان اعزامی را به حداقل رساندیم.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت سی نمایشگاه در طول شش ماه کار بسیار سختی است افزود: تا جایی که مقدور باشد به جای هتل ها از ظرفیت مهمانسراها استفاده خواهیم کرد. کمک استانداری و شهرداری های مراکز استان ها قطعا بسیار مفید است و بار مالی را از دوش ارشاد بر می دارد.

وی افزود: در گام بعدی برای برپایی نمایشگاه نیاز به اولویت بندی داشتیم. بنابراین استان های سیل زده خوزستان و گلستان و خراسان شمالی را در اولویت قرار دادیم. استان های مرزی و استان هایی که سال گذشته نمایشگاه نداشتند و استان های کم برخوردار اولویت های بعدی ما بودند. استان های برخوردار ما اولویت نهایی ما هستند.

آشنا تأکید کرد: در استان های سیل زده تخفیف بیشتری اختصاص می دهیم ضمن اینکه در همه استان ها مانند سال گذشته به کتاب فروشی های سطح شهر هم دستگاه پز مخصوص می دهیم و تا یک ماه بعد از آن هم آن را در اختیار خواهند داشت ضمن اینکه امسال کتابفروشی های متقاضی هم می توانند با پذیرش نمایندگی ناشران غیرحاضر در نمایشگاه غرفه بگیرند.

بانک شهر بانک عامل ما است ضمن اینکه پانصد میلیون تومان هم به برگزاری نمایشگاه کمک کرده است.

وی در مورد امکان جدید دیگر این دوره گفت: نرم افزاری برای سامان دهی یارانه نوشته شده است و نمایشگاه های استانی را از این طریق مدیریت می کنیم. ضمن جلوگیری از نقد کردن بن کتاب، اطلاعات وسیع دیگری در اختیار ما قرار خواهد داد. این نرم افزار در بخش عربی نمایشگاه کتاب امتحان شده و مشکلی ندارد.

سالاریان در پاسخ به سوالی در مورد اولویت بندی نمایشگاه ها و حمایت از کتاب فروشی های شهرهای کم برخوردار و یا برخوردار گفت: در ماه مهر ناشران کمک آموزشی حضور نخواهند داشت. برای ایلام بیست مهر را در نظر گرفته بودیم که به دلیل تداخل با مراسم پیاده روی اربعین به درخواست استان این تاریخ تغییر کرد.

قادر آشنا در مورد حذف شدن بن خرید کتاب تصریح کرد: تنها بن اهدایی که بین ده تا پانزده میلیون تومان به مدیران داده می شد که آن را حذف کردیم.

بصیرت معاون مالی موسسه نمایشگاه های فرهنگی تصریح کرد: بیست میلیارد تومان بن مشارکتی خرید کتاب در نظر گرفته شده است. از بیست درصد یارانه حمایتی که به عهده می گیریم، دو میلیارد تومان توسط استان ها، دو میلیارد تومان توسط موسسه نمایشگاه ها و ما بقی توسط متقاضی تامین می شود.

وی تاکید کرد: حذف بن کتاب به معنی کسر از حمایت یارانه ای خرید کتاب از استان ها نیست و مبلغ کسر شده به امور اجرایی تزریق نشده است.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران افزود: عرضه کتاب قاچاق و ممنوعه معضل فراگیر کشور است اما میزان آن در نمایشگاه های استانی به میزانی که ادعا می شود نیست.

بصیرت در همین زمینه تصریح کرد: سامانه جامع فروش کتاب به ما کمک می کند که هم میزان فروش و هم کتابهای عرضه شده را رصد کنیم و گزارش بدهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه