English

اردلان دارآفرین در گفتگو با خبرگزاری موج تشریح کرد:

جبهه مقاومت چگونه ساخته شد/فیلمی در مورد مدافعان سلامت+فیلم

یک کارگردان جوان در مورد نحوه تولید و انگیزه اش از ساخت یک فیلم کوتاه با موضوع مقابله با کرونا توضیحاتی ارائه کرد.

جبهه مقاومت چگونه ساخته شد/فیلمی در مورد مدافعان سلامت+فیلم

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، اردلان دارآفرین فیلم ساز جوان لاهیجانی است که به طور تجربی فعالیت می کند و فیلمی با عنوان «جبهه مقاومت» را با موضوع مدافعان سلامت که در مقابله با بیماری کرونا فعالیت دارند ساخته و در پویش فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان شرکت داده است.

این فیلم ساز در گفتگو با خبرگزاری موج در مورد پیشینه هنری اش گفت: قبلا من با گوشی موبایل عکاسی می‌کردم تقریبا ۳سال پیش دوربینی خریدم که بتوانم عکس های با کیفیتی از چیزهایی که در ذهنم هست بگیرم و ایده هایی که دوست دارم درباره آنها حرفی بزنم را به تصویر بکشم؛ اما بعد از مدتی متوجه شدم که یک فریم به تنهایی نیاز من را برای اینکه حرفم را بزنم برطرف نمی‌کند پس فیلم گرفتن را شروع کردم.

وی در مورد تحصیلاتش در زمینه هنر گفت: من در رشته کامپیوتر با گرایش نرم افزار تحصیل کرده ام و در واقع تحصیلات آکادمیک و یا حتی آموزشگاهی هنری ندارم؛ بلکه سعی کرده‌ام نگاه خودم را با مطالبی که از کتابهای تخصصی فیلم سازی یاد گرفتم ادغام کنم. بنابراین با کمک همسرم که در رشته گرافیک تحصیل کرده و دید هنری خوبی دارد، پیاده سازی ایده هایمان را شروع کردیم.

فیلمی که ساختش احساسات مردم را برانگیخت

 دارآفرین در مورد اولین تجربه فیلمسازی جدی اش گفت: دوسال پیش اولین فیلم کوتاهم با عنوان «هفت سین کاغذی» ساختیم  که به موضوع کودکان کار می پردازد. این ویدئو آرت داستان کودکانی است که در سطح شهر مشغول امرار معاش هستند و با شنیدن صدای یک موسیقی خاطره انگیز، با امکانات کمی که دارند دور هم جمع می‌شوند و هفت سینی را در آخرین لحظات سال می‌چینند و با امیدی که از اعماق قلبشان سرچشمه می‌گیرد به هفت سین کاغذیشان جان میدهند.

این فیلمساز لاهیجانی در مورد هفت سین کاغذی گفت: این فیلم کوتاه ۲دقیقه ای به مدت ۱سال جایی منتشر نشد و فقط و فقط بخاطر ارضای ذوق هنریمان، با امکانات کم و کمک از کودکان فامیل به عنوان بازیگر ساخته شد. نکته جالب این فیلم این بود که چون فکر می‌کردیم شاید خانواده بچه ها دوست نداشته باشند که چهره هایشان با عنوان کودک کار دیده شود از نما های بسته استفاده کردیم که چهره هایشان مشخص نباشد.

وی ادامه داد: خاطره جالب درباره این فیلم این بود که چون خدا را شکر در شهر کوچک ما به ندرت کودکان کار به چشم میخورند به همین دلیل این موضوع برای مردم عجیب بود و بچه های فامیل با آن لباس های کهنه و گریم، مورد توجه و لطف مردم قرار می‌گرفتند به شکلی که حتی یکی از همشهری های دلسوز از ماشین خودش پیاده شد و به بازیگر اصلی ما غذای نذری داد. ما هم اجبارا به همه توضیح میدادیم که بچه ها بازیگر هستند!

اکران هفت سین کاغذی لغو شد اما من دلگرم شدم

این هنرمند جوان با تاکید بر اینکه من هفت سین کاغذی را دلی ساختم، بیان داشت: در بهمن ماه سال بعد (۱۳۹۸) به اصرار خانواده و دوستان این فیلم را برای «جشنواره فیلم، تصویر و نمایشگاه تصویر سال » ارسال کردم و خدا رو شکر مورد توجه داوران و دست اندرکاران جشنواره قرار گرفت و قرار بود که در تاریخ نوزدهم اسفند ماه ۹۸ در خانه هنرمندان ایران  اکران شود که متاسفانه با شیوع بیماری کرونا اکران های عمومی این جشنواره لغو شد. ولی باز هم برای من به عنوان فیلمسازی که اولین فیلمش وارد جشنواره شده، یک دلگرمی بزرگ و محرکی برای بیشتر کارکردن بود .

وی در مورد تاثیر توجه یک جشنواره بر خودش به عنوان یک هنرمند جوان گفت:  بنابراین با همسرم به این نتیجه رسیدیم که ما هم با همین بضاعت می‌توانیم در این حیطه حرفی برای گفتن داشته باشیم و چه خوب که کسی حرف های ما را بشنود .من همیشه عقیده داشتم و دارم که هر کسی باید در این دنیا و این فرصتی که به او داده شده اثری از خود بجا بگذارد، چه با شعری چه با کلامی و یا چه با تصویری. البته که این اول راه است ولی هدف من این است که در ادامه راهم به عنوان یک هنرمند -البته اگر که قابل این وصف باشم- اثری از خودم بجا بگذارم تا شاید کسی از دریچه دوربین من به دنیا نگاه کند.

کرونا مراسم عقدمان را تحت الشعاع قرار داد اما یک فیلم ساختیم

کارگردان فیلم کوتاه «جبهه مقاومت» در مورد ساخت این فیلم گفت: بنابراین تصمیم گرفتم من بعد بیشتر اخبار جشنواره ها را دنبال کنم. برای شرکت در جشنواره ها چیزی که زیاد بود ایده و داستان و چیزی که کم بود تجهیزات و بازیگر مناسب. اما برآن شدیم تا با همین عقیده و با همان امکانات و افرادی که در اطراف مان بودند، ادامه دهم. در طی دنبال کردن اخبار جشنواره ها به پویش فیلمسازی مقابله با کرونا که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگذار می‌شد برخوردم و شروع کردم به ایده پردازی .

وی افزود: در دوران قرنطینه با کمک همسرم و بازیگر ثابت آثارم که خواهر همسرم است شروع کردیم به پیاده سازی ایده، البته ایده دیگری هم داشتم که وصف حال همان روزهای من و همسرم بود، چون من و همسرم هر ۲فروردینی هستیم و بنا بود جشن عقدمان هم در فروردین و روز تولدم باشد که شیوع کرونا این نقطه مهم زندگی مان راهم مثل جشن تولدمان تحت تاثیر قرار داد و ما مجبور شدیم عقدمان را بدون حضور فامیل و خیلی خصوصی برگزار کنیم.

این هنرمند تصریح کرد: از آنجایی که پیاده سازی این ایده نیاز به بازیگران بیشتری داشت که در شرایط قرنطینه مقدور نبود و مجبور به اجرای ایده دوم یعنی جبهه مقاومت شدیم .

جبهه مقاومت دو پیام عمده دارد

اردلان دارآفرین در مورد هدفش از ساخت این فیلم کوتاه گفت: فیلم کوتاه جبهه مقاومت با ترکیب حال و هوای دیروز و امروز کشورمان ساخته شد و دو پیام مهم داشت. از طرفی زحمات کسانی که جانشان را کف دستشان می‌گذارند تا ما در خانه بمانیم. از طرف دیگر به این می‌پردازد که حس و حال کسانی را درک کنیم که سال هاست در خانه مانده اند مثل جانبازان ویا بیمارانی که خانه نشین هستند و حتی پرندگانی که در خانه به صرف جنبه تزئینی زندانی کرده ایم.

اردلان دارآفرین

کارگردان «جبهه مقاومت» در ادامه اظهار داشت: کرونا باعث شد که همه مردم با هم متحد شوند و بیشتر دلشان برای یکدیگر تنگ شود، بیشتر متوجه شوند که هر کسی در دنیا فقط و فقط خودش نیست و به هم نوع خودش کاملا وابسته است. در این بین افرادی هم هستند که ساز ناسازگاری میزنند که در تمام دوران‌ بوده اند. هدف منِ هنرمند این است که با هنرم دید تازه ای به چشمانشان و حرف تازه ای به گوش هایشان برسانم که امیدوارم هم من و هم تمام هنرمندان دیگر در این هدف موفق باشیم.

این هنرمند فیلمساز در پایان در مورد اهمیت برگزاری جشنواره ها برای هنرمندان جوان و بویژه ساکن شهرستان گفت: به نظرم برگزاری همه جشنواره ها و رویدادها در تمام رشته ها و نه تنها فیلم سازی، به هنرمندان فرصت دیده شدن، رقابت و آزمون می‌دهند و همینطور رسانه هایی که هنرمندان گمنام را می بینند و به آنها می پردازند در ایجاد انگیزه بیشتر برای آنها بسیار موثرند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • Aida Alizadeh

    👍👍😍😍

  • رامین بابایی

    بسیار عالی و ممنون از تلاش و پیگیری در این وضعیت جامعه
    امیدوارم همیشه موفق باشید

  • ناشناس

    فیلم قشنگ و تاثیر گذاری بود

  • شایان

    👏👏👏👏

  • ناشناس

    👍👍👍👍👍💐💐💐💐💐

  • مرسده

    زیبا بود 👍🏻😍

  • ناشناس

    بسیار عالی👍👍👍

  • Ramila

    😍😍😍هنرمنداا

  • ناشناس

    👍👍👍👍👍👍

  • ناشناس

    عالی بود.. موفق باشین

  • مهیار

    بسیار عالی بود، با آرزوی توفیق روزافزون برای این کارگردان آینده دار و عوامل فیلم کوتاهشون
    همینطور با قدرت ادامه بدید، حتما موفق خواهید شد

  • هانیه رحیمی

    بسیار عالی و مفید

  • نسرین احمدی

    عالی👏👏

  • Sajedeh jooooon

    واقعا عالی بود.اشکمو در آورد😢
    ما میتونیم کرونا رو شکست بدیم.
    چون میتونیم.

  • ناشناس

    با ارزوی موفقیت برای عزیزانم

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه