English

مسعود مدرسی در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

پویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونا جشنواره نیست

مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی انجمن سینمای جوانان ایران در مورد جزییات پویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونا توضیحاتی ارائه کرد.

پویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونا جشنواره نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با شیوع بیماری کرونا و تبعات آن، در حالی که بسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری تعطیل شدند، گروهی از هنرمندان در رشته های مختلف تلاش کردند تا با تولید آثار مختلف و متنوع در حفظ روحیه مردم و ارتقاء اطلاعات آنها موثر باشند. در این میان انجمن سینمای جوانان ایران ، اقدام به برگزاری «پویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونا» کرد.

فراخوان این پویش در اسفندماه منتشر شد و پایان مهلت ارسال آثار هم 20 فروردین 1399 تعیین شده بود. ویدیوهای تولید شده برای این طرح باید حداکثر سه دقیقه و با موضوع مقابله با کرونا و مضامینی چون آگاهی‌بخشی و پیشگیری از ابتلا به این بیماری و نیز ایجاد روحیه امید و نشاط در جامعه می بودند. در نهایت 10  اثر برتر مشمول دریافت حمایت های 50 تا 100 میلیون ریالی انجمن خواهند شد.

بر همین اساس، مسعود مدرسی مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر اجرایی این پویش به خبرنگار خبرگزار موج گفت: ما این طرح را جشنواره نمی نامیم چرا که برگزاری یک جشنواره ملزوماتی دارد که در حال حاضر امکانش وجود ندارد و گمان ما این است که این طرح یک پویش هنری با هدف ایجاد بستر مناسب جهت ایفای مسئولیت اجتماعی برای فیلم‌سازان جوان  و خلق آثار کوتاه و مؤثر در راستای پیشگیری ، آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی در جامعه بوده است.

مدرسی اظهار داشت: در فراخوان تاکید شده بود که آثار باید کمتر از 3 دقیقه و مناسب برای پخش درفضای مجازی باشند ضمن اینکه روی تولید آثار با استفاده از جلوه‌های ویژه  و عدم نیاز به حضور میدانی هم تاکید شده بود.

استقبال چشمگیر هنرمندان از پویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونا

وی در مورد میزان استقبال هنرمندان از پویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونا گفت: خوشبختانه و فراتر از انتظار ما از این طرح استقبال خیلی خوبی شد و در مهلت تعیین شده 343 ویدیو به دست ما رسید که با توجه به درخواست هایی که حتی هم اکنون هم ادامه دارد، گمان من این است اگر مهلت ارسال آثار تمدید می شد تا بیش از هفتصد اثر به دست ما می رسید. شاهد مثال استقبال پویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونا و اهمیت آن برای هنرمندان این است که در حالی که کوچکترین هنرمند شرکت کننده در آن دختر خانم نه ساله ای است که اتفاقا فیلم خوبی هم ارائه کرده اما شاهد حضور سعید نجاتی که سال گذشته برنده سیمرغ جشنواره فجر شد هم هستیم.

مدرسی در مورد محدودیت سبک آثار گفت: ما در این فراخوان هیچ محدودیتی قائل نشدیم و بنابراین از انواع فیلم ها به دست ما رسید که در این میان بیشترین قالب آثار رسیده داستانی، مستند، انیمیشن و موشن‌گرافی بود.

دبیر اجرایی پویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونا در مورد انتشار فیلم ها در فضای مجازی گفت: در ابتدا ما تصمیم گرفتیم که برخی از این آثار را با هدف ترغیب و ایجاد انگیزه در هنرمندان، در فضای اینستاگرام منتشر کنیم که با حاشیه هایی روبرو شد. از جمله اینکه برای عده ای سوال پیش آمده بود که چرا این آثار به نمایش در آمده و سایر آثار نه؟ ضمن اینکه فکر کردیم این حواشی می تواند در زمان اهدای جوایز حمایتی بیشتر هم شود و شائبه هایی را پدید آورد پس با پیشنهادی که به رییس انجمن دادیم، قرار شد تا همه آثار و با هر کیفیتی در سایت آپارات بارگذاری شده و به نمایش عمومی در آید.

مدرسی ادامه داد: نتیجه این کار هم بسیار خوشحال کننده بود و ما نه تنها استقبال خیلی خوب هنرمندان را شاهد بودیم بلکه با بازدید بسیار بالای روزانه مواجه شدیم به طوری که در مجموع و تا پایان مهلت پویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونا با 60 هزار (به‌طور متوسط روزی 3000 بازدید) بازدید آثار در آپارات روبرو شدیم. این مسئله رضایت بخش بود چرا که در رسیدن ما به اهداف معنوی این پویش خیلی کمک می کرد.

کدام فیلم ها به نمایش در نیامدند

مدیر روابط عمومی انجمن در مورد آثاری که احتمالا به نمایش در نیامدند، تصریح کرد: ما از بین همه آثار رسیده به دبیرخانه تنها دو گروه از آثار را در فضای مجازی منتشر نکردیم. یکی آن دسته از فیلم ها که صاحبانشان چنین اجازه ای به ما ندادند و دیگری آن گروه از آثار که برخی از الزامات قانونی (شرعی و عرفی) را رعایت نکرده بودند. بر این اساس تعداد آثاری که با اجازه صاحبان اثردر آپارات به اشتراک گذاشته شدند 320 ویدیو بود و تنها صاحبان سه اثر این اجازه را به ما ندادند و البته 23 ویدیو هم که یا بعد از مهلت قانونی ارسال شدند و یا به دلیل عدم رعایت مقررات مندرج در فراخوان به پویش راه پیدا نکردند هم انتشار نیافتند.

وی با بیان اینکه در این میان برخی از این آثار به دلیل توهین صریح و احتمال ایجاد حواشی حذف شدند گفت: استقبال هنرمندان از انتشار آثارشان در حالی صورت می گرفت که این نمایش شانس حضور آنها در برخی از جشنواره های بین المللی را از بین می برد اما آ«ها به رغم این اتفاق تمایل داشتند که آثارشان در معرض دید عموم قرار بگیرد.

اعلام اسامی هیات انتخاب و داوران در آینده

مدرسی با بیان اینکه هنوز اسامی هیات داوران مشخص نشده است، در مورد هیات انتخاب این پویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونا گفت: ما برای انتخاب اولیه آثار که به صورت آنلاین هم انجام می شود از 10 نفر از مدیران دفاتر انجمن با سوابق موفق فیلم‌سازی و مستندسازی بهره گرفته ایم که البته برای جلوگیری از هر حاشیه ای تا پایان این مرحله اسامیشان را اعلام نخواهیم کرد.

وی در پایان افزود: حتی خود این افراد هم از نام دیگر اعضای هیات انتخاب مطلع نیستند ضمن اینکه چون از تعدادی از دفاتر انجمن آثاری برای ما ارسال شده بود، مدیران دفاتری که آثار بیشتری داشتند را در جمع هیات انتخاب قرار ندادیم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه