فرهاد نجفی کارگردان سریال آسپرین از اتفاقاتی که برای این سریال افتاده و دلایل و موانع تولید فصل های بعدی این سریال سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، آسپرین مجموعه‌ای که در سال ۱۳۹۵–۱۳۹۴ در ۱۷ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرهاد نجفی در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. این مجموعه نمایشی، در گونه درام معمایی-جنایی توسط وحید حسن‌زاده، حمید سلیمی و سمیه تاجیک نوشته شده و قرار بود که در چهار فصل تولید و عرضه شود؛ اما به رغم تفاوت چشمگیری که با سایر آثار در نوع خود داشت، پس از گذشت سه سال از عرضه اولین فصلش، هنوز خبری از تولید فصل های بعدی آن نیست.

این در حالی است که یکی از عوامل آن، از کم شدن احتمال تولید فصل های بعدی آن خبر داد (اینجا) و علیرام نورایی بازیگر نقش اول مرد این مجموعه هم، ضمن ابراز تاسف از توقف تولید فصل های بعدی این سریال ، از عطش مخاطب برای دیدن ادامه داستان و برند شدن سریال آسپرین طی سه سال گذشته سخن گفت (اینجا). بر همین اساس با فرهاد نجفی تهیه کننده و کارگردان سریال آسپرین که کارگردانی جوان اما صاحب سبک و خوش ذوق است، به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

*تنها تصمیم گیرنده در زمینه تولید فصل های بعدی آسپرین نیستم

فرهاد نجفی، در مورد دلیل توقف تولید فصل های بعدی سریال آسپرین گفت: ما بسیار علاقمند به تولید فصل های بعدی سریال هستیم اما در این زمینه با موسسه هنر نمای پارسیان به مشکلاتی خورده ایم. در واقع این شرکت ضمن اینکه پخش آن را به عهده داشته، به دلیل مشارکت در تبلیغ و تکثیر و توزیع سریال، در آن سهیم شده و حق رایی معادل من دارند؛ آنها هم با توجه به مشکلات عدیده ای که بواسطه دانلودها و تکثیر غیرقانونی «آسپرین» و مسائل دیگری که برایشان بوجود آمد؛ فعلا تمایلی به ادامه این کار ندارد.

این کارگردان و تهیه کننده جوان تصریح کرد: گرچه تا کنون چندین جلسه برگزار کرده ایم اما با توجه به اختلافاتی که وجود دارد، به تفاهم نرسیده ایم. بزرگترین مشکل هم این است که به دلیل اینکه آنها هم حق تصمیم گیری دارند من به تنهایی نمی توانم کار را ادامه دهم. البته ممکن است که در آینده هم جلسه ای داشته باشیم و راه کاری را برای خروج از این بن بست پیدا کنیم و مشکل حل شود.

فرهاد نجفی کارگردان سریال آسپرین

*تماشای میلیونی نامشروع سریال سرمایه ما را به خطر انداخت

وی تاکید کرد: من دوست ندارم برای شرکت پخش کننده سوءتفاهمی پیش بیاید چرا من به آنها حق می دهم و اگر به دنبال بدگویی از آنها بودم باید دو سال پیش این کار را می کردم. من متوجه می شوم که دانلودهای غیرقانونی سرمایه آنها را به خطر انداخت و مردم این سریال را دیدند اما غیرقانونی و نامشروع دیدند.

این هنرمند با بیان اینکه ما تلاش بسیاری برای سریال آسپرین کردیم اما اتفاقات بسیار عجیبی برای آن افتاد؛ افزود: برنامه ما این بود که بیشتر در فصل یک برای فصل دوم به بعدش سرمایه گذاری کنیم همانند سریال موفقی چون Breaking Bad (برکینگ بد) که فصل اولش به تنهایی چندان دلچسب نیست. در واقع در فصل اول همه اهداف ما تحقق نمی یافت؛ کما اینکه در عمل هم ما به همین نتیجه رسیده بودیم و در پنج قسمت اول چندان طرفدار نداشتیم؛ اما از قسمت های شش و هفت به بعد بود که مخاطبان ما رو به افزایش گذاشتند. اما متاسفانه شرایط قانونی و تکنولوژیک کنونی وجود نداشت و در فضای اینترنت، به شکل بی حساب و کتاب و غیر قانونی، آثار و از جمله این سریال، عرضه می شد. به عنوان مثال قسمت اول سریال ما در یوتیوب یک میلیون و دویست هزار بار دیده شده است؛ و این آمار تنها مربوط به یک سایت است و نه سایر سایت ها یا کپی های غیر مجازی که در کنار خیابان و مترو، ده قسمت سریال را بر روی یک سی دی به قیمت هزار تومان می فروختند!

نجفی تاکید کرد: به راحتی می توان تصور کرد که اگر همین تعداد مخاطب، به طور قانونی و با پرداخت هزینه اقدام به تماشای سریال مورد علاقه خود کرده بودند، تا به حال ما نه تنها همه فصل ها بلکه شاید آثار دیگری را هم تولید کرده بودیم. در واقع افراد بسیاری سریال ما را دیدند اما عوایدی برای ما نداشت و سرمایه ما بازنگشت.

*هنوز هم مخاطبان سراغ ادامه داستان آسپرین را می گیرند

وی افزود: نکته ای که برای من خیلی تعجب برانگیز است این است که اگر شما به صفحه اینستاگرام من مراجعه کنید، می بینید که هنوز هم بعد از گذشت این سه سال افرادی سراغ ساخت فصل های بعدی آن را می گیرند و روزی نیست که من به طور مستقیم مورد سوالات متعدد در این زمینه قرار نگیرم! این واقعا جالب است که هنوز این تعداد افراد پیگیر یک سریال هستند اما این اتفاق خیلی دیر و با تاخیر افتاد.

تهیه کننده و کارگردان سریال آسپرین در ادامه گفت: همین مساله مشکل بعدی را بوجود آورد؛ چرا که وقتی سی دی های یک سریال یا فیلم در سوپرمارکت ها و سایر فروشگاه ها توزیع می شوند بعد از پنج هفته (قسمت) جمع آوری می شوند و این گونه نیست که همه هفده قسمت را یک فروشگاه داشته باشد. بنابریان زمانی که از قسمت هفت به بعد مخاطب مشتاق سریال شد و به دنبال بخش های اولیه بودند دیگر سی دی ها در دسترس نبودند و به نوعی چاره ای به جز تماشای غیر قانونی وجود نداشت.

نجفی در ادامه گفت: همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا یک حالت متناقضی شکل بگیرد بین حالتی که یک سریالی که خوب دیده شده اما درآمد زایی نداشته است. من افراد زیادی را دیده ام که حتی دیالوگ های سریال را حفظ هستند و ادعا می کنن که چندین بار این اثر را تماشا کرده اند و از من هم در مورد ادامه تولید آن سوال می کنند. ولی نمی دانم که این خلا چگونه بوجود آمد.

فرهاد نجفی کارگردان سریال آسپرین

*تا این لحظه پیشنهادی از سوی سرمایه گذاری نداشته ایم

این کارگردان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه طی سه سال گذشته قوانین بهینه شده اند و VODها شکل گرفته اند و تجربه های موفق و پرفروشی در حوزه سریال های شبکه نمایش خانگی داشته ایم، آیا سرمایه گذاری برای فصل های بعدی سریال آسپرین پیدا نشده است، گفت: تا این لحظه چنین پیشنهادی برای سرمایه گذاری دریافت نکرده ایم که شاید به ضعف عملکرد ما یا فاصله زیادی که از ساخت فصل اول سریال ایجاد شده و فراموش شدن آن و یا هر دلیل دیگری برگردد.

*برای جز جز این سریال جنگیده ام

فرهاد نجفی در مورد تیتراژ اول سریال که در زمان خودش بلندپروازانه و جذاب بود هم گفت: من آرزو دارم که با تهیه کننده ای کار کنم که همفکر خودم باشد و هیچ علاقه ای به تهیه کنندگی و کارگردان توامان ندارم. وقتی من کاکوبند را برای تیتراژ در نظر گرفتم به هر کدام از دوستانم که گفتم به من گفتند که اگر خواننده معروفی برای تیتراژ مرتکب اشتباه شده ام؛ می خواهم بگویم که من برای جز به جز این کارها جنگیده ام و همه به من درباره آنها گفته اند «نکن!» و من به عنوان تهیه کننده و کارگردان قدرت آن را داشته ام که مطابق با نظرم عمل کنم، بعد که بازخوردها را دیدند گفتند که چه خوب که انجامش دادی. حال اگر 95 درصد تهیه کنندگان ما بودند قطعا اجازه نمی دادند که یگ گروه خوبی مثل کاکوبند که در آن زمان شناخته شده و معروف نبودند را بیاورم در حالی که این قطعه خواننده ندارد و هیچ صدای وکال و ترانه و آهنگ عاشقانه ای ندارد. من برای همه این مسائل جنگیده ام و مگر چقدر یک نفر توان جنگیدن دارد، در حالی که اصلا نباید برای این مسائل جنگ کرد در حالی که اینقدر درگیر سانسور و ممیزی ها هستیم.

وی در مورد قبول تهیه کنندگی و کارگردانی همزمان این سریال به رغم سن کم گفت: پیش از این هم من کارگردانی و تهیه کنندگی یک فیلم سینمایی «چارسو» با بازی محمدرضا فروتن و نیوشا ضیغمی را هم به عهده داشتم و نسبت به مقوله تهیه کنندگی بی تجربه نبودم. بعد از سریال ماتادور به این نتیجه رسیدم که قصه های من خاص هستند و هر تهیه کننده ای قبول نمی کند که آنها را کار کند و زمان و انرژی را که می خواهم صرف یافتن و یا توجیه تهیه کننده ای برای کارکردن قصه ای مثل آسپرین کنم را حفظ کنم و خودم به تهیه آثارم بپردازم.

*اولین داستن سورئال ایرانی که مخاطب آن را باور کرد

نجفی تصریح کرد: البته الان دیگر چنین اعتقادی ندارم؛ اما اگر این ریسک را نمی کردم شاید در اوایل کارم  برای یک تهیه کننده داستان آسپرین عجیب و پذیرشش سخت بود. یک موفقیت عجیبی که ما در این سریال داشتیم و قطعا نویسندگان و کارگردانان با تجربه و باهوش متوجه آن شده اند، این بود که ما برای اولین بار یک قصه سوررئال را به جای رئال به تماشاچی ارائه دادیم و تماشاچی آن را پس نزد. گر چه ما در سینمای هالیوود داستان های سوررئال زیادی داریم که آنها را قبول می کنیم اما در ایران نمونه مشابه موفقی نداشتیم. در این داستان افراد و صورتهایشان جابجا شد اما یک نفر نیامد بگوید که برای من باورپذیر نبود. اگر اعتراضی هم بود در مورد موضوعات دیگری بود.

فرهاد نجفی کارگردان سریال آسپرین

*به فکر عرضه جهانی سریال بودیم

این کارگردان جوان در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از دستاوردهایی که ما داشتیم و می خواستیم که در آسپرین 2 از آن بهره برداری کنیم، مذاکراتی برای عرضه جهانی آن بود که اتفاقا خیلی هم جلو رفته بودیم. تا کنون سعی کرده ام که اجازه ندهم از اهدافم دور شوم و قصه هایی را کار کنم که صرفا برایم درآمد زایی کند و به آن ایمان نداشته باشم یا داستانی را کار کنم که بارها مشابهش ساخته شده است.

*به دنبال انجام کارهای بزرگ هستم

نجفی افزود: در حال حاضر هم من بیکار نیستم و مشغول طراحی در فضاهای دیگری هستم که فعلا به مرحله ای نرسیدیم که آن را رسانه ای کنیم اما همینقدر می توانم بگویم که به دنبال کار کوچک نیستم و دوست دارم که کار بعدیم از آسپرین چندین مرتبه بهتر باشد و با درس گرفتن از اشتباهات و مشکلات احتمالی و تجربه هایم درس بگیرم و کارهای بزرگی انجام دهم. حاضرم دو سال دیرتر کار کنم اما کاری قابل توجه باشد که ان‌شاءالله خروجی این صبوری و تلاش را به زودی خواهید دید.

*از تلویزیون پیشنهاد داشتم اما به دلیل ضعف فیلمنامه نپذیرفتم

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از سریال ماتادور که سریال جذابی در نوع خودش بود، از تلویزیون پیشنهاد همکاری داشته اید؟ گفت: بله تا همین یکی دو سال پیش چندین پیشنهاد داشتم ولی با فیلمنامه بیشتر آنها مشکل داشتم. به این معنی که یا در ژانر من نبودند یا اینکه درخواست اصلاحاتی را با نگاه خودم داشتم که مورد قبول واقع نشد و چندتایی از آنها هم ساخته شد و عمدتا موفق هم نبودند و من هم خوشحالم که ساخت آنها را قبول نکردم. یعنی درست می گفتم که فیلمنامه شان مشکلات زیادی دارد. خودم هم در این مدت پیشقدم نشدم که فیلمنامه ای را برای تولید در تلویزیون ارائه کنم.

*تنها رقیب خودم هستم و در کار دیگران دخالت نمی کنم

این کارگردان در مورد سریال گاندو که به فضای کاری خودش هم نزدیک بود، گفت: من در مورد آثار همکارانم نظر خاصی نمی دهم این از روی محافظه کاری نیست اما من در کار دیگران وارد نمی شوم و و کار خودم را انجام می دهم. شاید باورتان نشود بعد از سریال آسپرین تنها رقیب من خودم هستم که در کارهای خودم به هیچ وجه محافظه کار نیستم. من تنها خودم را با کار قبلی خودم مقایسه می کنم و دوست دارم که چند قدم جلوتر از آن باشم.