English

نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

هدف غرب از تصویب قطعنامه شورای حکام اثرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ایران است

نماینده مردم تهران با اشاره به تصویب قطعنامه شورای حکام گفت: اروپا تلاش می‌کند در آستانه ورود جمهوری اسلامی به انتخابات ریاست جمهوری، فضای داخل را به نفع طرفداران مذاکره با غرب و برجام تغییر دهد، به این صورت که اعلام کند اگر مذاکره با غرب پیگیری نشود آنها تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان اعمال می‌کنند.

 هدف غرب از تصویب قطعنامه شورای حکام اثرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ایران است

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره قطعنامه اخیر شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در شورای حکام تصویب شد، توسط انگلیس، فرانسه و آلمان ارائه شده بود. در حالت عادی پیش‌تر قطعنامه‌هایی که به تصویب می‌رساندند به صورت اجماعی و بدون هیچ مخالفی بود، اما قطعنامه اخیر دو مخالف جدی یعنی روسیه و چین داشت که توجه به آن خیلی مهم است و قطعنامه زمانی اعتبار دارد که بدون مخالف به تصویب برسد. 

وی افزود:  در حالی که اروپایی‌ها در اوکراین، غرب آسیا و حوزه رژیم صهیونیستی گرفتاری دارند، اما تلاش می‌کنند در آستانه ورود جمهوری اسلامی به انتخابات ریاست جمهوری، فضای داخل را به نفع طرفداران مذاکره با غرب و برجام تغییر دهند؛ یعنی می‌خواهند روی انتخابات داخلی ایران اثرگذاری داشته باشند. به این صورت که اعلام کنند اگر مذاکره با غرب پیگیری نشود، آنها تحریم‌های جدیدی علیه کشور اعمال می‌کنند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تصریح کرد:  غرب به‌دنبال آن است که ایران را به‌عنوان یک تهدید معتبر نشان دهند. چنانکه چند روز قبل آمریکا و این سه کشور اروپایی اعلام کردند فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای ما نگران‌کننده است و این می‌تواند یک تهدید برای امنیت اروپا باشد. این حرف بی‌ربط و بی‌اساس، اما جدید بود. هرگز در گذشته آنها چنین آشکارا موضع نمی‌گرفتند.  اکنون به این جمع‌بندی رسید‌ه‌اند که ایران از مسیری که رفته بر نخواهد گشت و البته به‌دلیل خطای خودشان، در این مدت میزان مواد غنی‌سازی شده ایران به ۳۰ برابر افزایش یافت.

ظهره‌وند تأکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در موضع بسیار مقتدرانه‌ای است. ضمن اینکه در دکترین هسته‌ای ایران هرگز حرکت به سمت تولید بمب وجود ندارد. غرب این را می‌داند، اما نگران این هستند که ایران به‌عنوان یک بازیگر موثر منطقه‌ای و بین‌المللی این رویکرد و سیاست‌ها را ادامه دهد. غرب ایران کنترل‌شده  می‌خواهد، ایرانی متاثر از توافقاتی مانند برجام را می‌خواهد که ظرفیت‌های ملی‌اش را در کنترل غرب قرار دهد. اما می‌بینند که با خروج از برجام اشتباه کردند و ظرفیت‌های هسته‌ای ایران خارج از کنترل و اراده غرب است، دنبال این هستند که ایران را در کنترل نگه دارند و اجازه ندهند ظرفیت هسته‌ای ایران در ابعاد مختلف آن شکوفا شود. نکته مهم اینکه هم اکنون نیز ایران در چارچوب مقررات آژانس و پادمان ان‌پی‌تی عمل می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم افزود: جمهوری اسلامی توانسته فروش نفت را از  700 هزار به 2.5 میلیون بشکه در روز برساند. قادر است به دلارهای نفتی خود دسترسی داشته باشد و این مسائل برای غرب بسیار سخت است. ضمن اینکه ایران در منطقه حرف اول را می‌زند؛ بنابراین دلیل ارائه چنین قطعنامه‌هایی تلاش برای کنترل کردن ایران است و نه مقابله با تهدیدی که از سوی کشور ما امنیت اروپا را هدف قرار می‌دهد. ایران قدرتمند به نفع آنها نیست.

 

بیشتر بخوانید:

تأثیر جنگ اوکراین بر تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران

 

اروپا قادر به اثرگذاری در اقتصاد ایران نیست

وی درباره پیامدهای سیاسی و فنی این قطعنامه بیان کرد: این قطعنامه هیچ تأثیری ندارد. چون آنها هر قدر که می‌توانستند ایران را تحریم کنند، تحریم کردند و چیز دیگری برای تحریم وجود ندارد. در حال حاضر روابط تجاری ایران با کل اروپا به زیر ۵۰ ، ۶۰ میلیون دلار در سال رسیده، در حالی که زمانی که من به‌عنوان سفیر ایران در ایتالیا انتخاب شدم فقط روابط تجاری ایران و ایتالیا ۶ میلیارد دلار بود که آن را با ۸ میلیارد دلار تحویل دادم. اینکه حجم تجارت ایران با اروپا به زیر ۱۰۰ میلیون دلار رسیده به این معنی است که اروپا دیگر قدرت اثرگذاری در اقتصاد و تجارت ایران ندارد.  اینکه روابط ایران و با چین و روسیه جلو می‌رود و یک جانبه‌گرایی در دنیا را به هم می‌زند برای اروپایی‌ها قابل پذیرش نیست و معادلات بین‌المللی با نقش مستقل ایران به هم خورده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه