English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم/ اولویت مجلس جدید چیست؟

تکلیف 290 کرسی مجلس دوازدهم شورای اسلامی در دو مرحله مشخص شد. این انتخابات از آن جهت متمایز از دیگر دوره هاست که برای نخستین بار در برخی استان ها رأی دادن به صورت الکترونیکی صورت گرفت.

ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم/ اولویت مجلس جدید چیست؟
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، انتخابات مجلس دوازدهم دو مرحله ای شد. مرحله اول در اسنفد 1402 برگزار گردید اما تعیین تکلیف 45 کرسی از 290 کرسی به 21 اردیبهشت 1403 موکول شد. نکته مهم در این دور از انتخابات، الکترونیکی شدن رأی دادن بود. برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی موجب صرفه‌جویی‌های قابل ملاحظه‌ در هزینه‌ها به ویژه کاهش چاپ تعرفه و استفاده گسترده از نیروی انسانی جهت اخذ رای و شمارش آرا می‌شود که این اتفاق در این دوره انتخابات رخ داد. نکته حائز اهمیت دیگر در این است که مردم می‌توانند نسبت به فرآیند اخذ رای، شمارش آرا، اعلام نتایج، اعتماد و اطمینان کامل داشته باشند. لذا امکان مشارکت در این شرایط بالا می رود.

 

جناح پیروز در رقابت مجلس دوازدهم

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین کرسی مجلس دوازدهم، در انحصار کاندیدا‌های اختصاصی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب (شانا) با ۵۸ کرسی است. پس از شانا، اصلاح‌طلبان با کسب ۴۰ کرسی قرار دارند.

ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی (امناء) با ۱۶ کاندیدای اختصاصی در جایگاه سوم و جبهه موسوم به «صبح ایران» نیز با ۱۱ کاندیدا‌های اختصاصی در جایگاه بعدی قرار دارد. کمترین کاندیدای اختصاصی راه‌یافته به مجلس دوازدهم متعلق به شورای وحدت نیرو‌های انقلاب اسلامی با ۴ کاندیداست.

سایر راه‌یافتگان مجلس دوازدهم، مستقلان یا کسانی هستند که نام‌شان حداقل در دو لیست انتخاباتی مجزا درج شده بود. با این وضعیت کمی سخت می‌توان درباره ترکیب هیات‌رئیسه مجلس دوازدهم سخن گفت.

 

چه تعداد از نمایندگان مجلس یازدهم، در مجلس جدید حضور دارند؟

با توجه به اعلام نتایج انتخابات توسط وزرات کشور، ۱۱۹ نماینده مجلس یازدهم توانستند مجوز حضور در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به دست آورند. تعدادی از نمایندگان در انتخابات ثبت نام نکردند و حدود ۲۲ نماینده رد صلاحیت شدند. تعدادی از نمایندگان نیز در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی انصراف دادند.

 

زنان حاضر در بهارستان

۱۴ کرسی در مجلس دوازدهم به زنان اختصاص یافت که از این تعداد ۷ منتخب سابقه حضور در نهاد قانون‌گذاری را دارند و ۷ نفر دیگر به عنوان نمایندگان جدید راهی بهارستان می‌شوند. گفتنی است در مجلس یازدهم، تعداد نمایندگان زن 17 نفر بود که بعد از فوت فاطمه رهبر، به 16 نفر رسید. لذا باید گفت مجلس دوازدهم شاهد افت حضور زنان در نمایندگی مردم است.

همچنین از حوزه انتخابیه زرتشتیان در تهران برای نخستین بار یک نماینده زن اقلیت از تهران به مجلس دوازدهم راه یافت که نام او بهشید برخوردار است. این در حالی است که در هیچ‌یک از دوره‌های مجلس شورای اسلامی، هیچ نماینده زنی از اقلیت‌های دینی و مذهبی در مجلس حضور نداشته‌ است.

 

دختری که جایگزین پدر شد!

زهرا خدادادی فرزند سلمان خدادادی، متولد سال 1365، یکی از جوان ترین منتخبان مجلس دوازدهم شورای اسلامی است. او فرزند یکی از پرسابقه ترین نمایندگان ادوار سلمان خدادادی است که نماینده ملکان در آذربایجان شرقی بوده و در مجالس پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم به مجلس راه یافته بود. او برای مجالس نهم و دوازدهم هم ثبت‌نام کرد، اما ردصلاحیت شده بود.

 

مسن ترین و جوانترین نمایندگان مجلس دوازدهم

مسن‌ترین نمایندگانی که در مجلس دوازدهم حضور دارند علی‌عسکر ظاهری متولد ۱۳۳۰ از حوزه انتخابیه مسجدسلیمان و حسینعلی شهریاری متولد ۱۳۳۰ از حوزه انتخابیه زاهدان هستند.

از آنجا که هر دو نماینده هم‌سن هستند طبق ماده ۱۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس باید بین آن‌ها برای ریاست بر هیئت‌رئیسه سنی قرعه‌کشی شود.

جوان‌ترین نمایندگان مجلس دوازدهم هم روح‌الله نجابت متولد ۱۳۶۸ از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، عباس قدرتی زوارم متولد ۱۳۶۸ از حوزه انتخابیه شیروان و عبدالحسین همتی سراپرده متولد ۱۳۶۸ از حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان هستند که قرعه‌کشی مشخص می‌کند که چه کسانی می‌توانند در هیئت‌رئیسه سنی حضور داشته باشند.

 

مهمترین موضوعاتی که باید در دستور مجلس دوازدهم باشد

یکی از انگیزه های مهم مردم در بحث مشارکت در انتخابات مجلس، تلاش برای برگزیدن افرادی است که بتوانند نیازها و مطالبات آنها را در یکی از سه قوه اصلی کشور نمایندگی کنند. در همین راستا موضوعات مختلفی به عنوان اولویت در ذهن رأی دهندگان وجود دارد اما با توجه به نظر صاحب نظران سیاسی که با خبرنگار خبرگزاری موج گفتگو کردند، می توان مباحث اقتصادی و فرهنگی را مهمترین اولویت های مجلس دوازدهم دانست.

در این رابطه محمودرضا امینی، استراتژیست و کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به خبرگزاری موج گفت: «اولویتهای کاری مجلس در دو قسم است: یکی تصمیمات کلان و دیگری نیازهای جامعه. امروز نیاز مهم جامعه، مباحث اقتصادی است. مسائلی مانند کنترل قیمت ارز، تلاطم های بازار، کنترل قیمت‌ها، بحث اشتغال و درآمد برای مردم مهم است. البته قطع به یقین ما باید الگوی مصرف درستی داشته باشیم که البته در حال حاضر نداریم، اما معنایش این نیست که قدرت خرید مردم روز به روز کاهش یابد. در مباحث فرهنگی، بعضی مسائل باعث پسرفت ما از هویت و انقلابمان می‌شود. از این رو باید فکر اساسی برای این‌ها صورت بگیرد. مسائل فرهنگی خصوصاً برای نسل‌های بعدی ما اهمیت زیادی دارد. به تبع این موضوع، آموزش و پرورش هم یک بحث مهم و اثرگذار محسوب می‌شود.»

حسین کاشانی پور، کارشناس سیاسی به خبرگزاری موج گفت: «پیگیری واگذاری اختیارات ارگان های دولتی به مردم در راستای تحقق شعار امسال، وظیفه مجلس است تا بتوانیم شعار جهش تولید با مشارکت مردم را محقق سازیم.»

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه نیز در گفتگو با خبرگزاری موج تصریح کرد: «در بحث مبارزه با فساد، مجلس باید گلوگاه هایی که توسط قوه قضائیه شناسایی می شود، را از بین ببرد. وظیفه مهم دیگری که بر دوش مجلس است، مسئله مبارزه با گرانی و حفظ ارزش پول ملی است. اگرچه مجلس یازدهم قوانین خوبی در خصوص دور زدن و خنثی کردن تحریم ها به تصویب رساند، اما در زمینه سیاست ارزی، نوسانات ارزی و حذف ارز از مبادلات اقتصادی موفق نبود. اما ما امیدواریم مجلس دوازهم در این حوزه بهتر عمل کند. ضمن اینکه مبارزه با مافیای ثروت که در اقتصاد کشور رخنه کرده و فرمان هدایت اقتصادی دولت را از آن گرفته است، نیازمند همکاری مجلس و دولت است. در این راستا انتظار می رود مجلس دوازدهم در همکاری بهتر با دولت، ضمن شناسایی این مافیا، به آنها برخورد کند.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه