English

سیاست در هفته ای که گذشت؛

انتخابات دوازدهم مجلس که بخش نخست دفتر آن بسته شد

پیش ثبت نام انتخابات در حالی هفته ی قبل پایان یافت که کشور دوباره قربانی حادثه تروریستی آنهم یک بار دیگر در شیراز و در حرم مطهر شاهچراغ شد.

انتخابات دوازدهم مجلس که بخش نخست دفتر آن بسته شد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، هفته کاری گذشته با حزن انگیزترین رویداد داخلی یعنی حمله تروریست های کوردل به حرم مطهر شاهچراغ در شیراز شروع شد که این رویداد توسط مجامع مهم بین المللی و داخلی محکوم شد.

در حادثه شاهچراغ دو تن از خادمان حرم مطهر به دست تروریست ها به شهادت رسیدند و در نهایت یکی از خادمین حرم توانست با گلاویز شدن با یک تروریست او را بر زمین زده و اسلحه را از دستش بستاند.

به دنبال آن، رئیس جمهور سریعا به وزیر کشور دستور پیگیری ابعاد و زوایای این اتفاق تلخ را داد و احمد وحیدی هم همان روز یکشنبه راهی شیراز شد تا موضوع را بررسی کند و از نزدیک در جریان امور قرار بگیرد.

گفته می شود تا کنون ۲۰ نفر در ارتباط با این حادثه تروریستی دستگیر شده اند که هیچکدام تابعیت ایرانی ندارند.

حرم شاهچراغ(ع) پیشتر  روز چهارشنبه چهارم آبان سال ۱۴۰۱ هم مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفته بود که در نتیجه آن ۱۳ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند. عاملان این اقدام تروریستی یک ماه گذشته اعدام شدند.

 

برنامه ها و مصوبات مجلس در هفته گذشته

مجلس که یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته صحن علنی داشت و در این جلسات با تحقیق و تفحص از شرکت های پتروشیمی دولتی موافقت کرد و همین زمان احمد وحیدی وزیر کشور که به مجلس رفت و با استیضاح کنندگان وی نشستی برگزار کرد. استیضاح کنندگان که به دنبال بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور خواستار تغییر معاون سیاسی شده بودند در این نشست بر برکناری معاون سیاسی وزارت کشور ابرام کردند.

 

عقب نشینی وزارت کشور در تغییر معاونت سیاسی

فردای حضور وحیدی در مجلس بود که پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور بدون هیچ مقدمه از تغییر معاون سیاسی این وزارتخانه خبر داد و در نهایت مجلس بر این وزارتخانه چیره شد و این تغییر اتفاق افتاد. بعدتر اعلام شد که شاهچراغی استاندار قم به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور معرفی و محمدرضا غلامرضا چمدان خود را بست و از وزارت کشور رفت تا مبادا عده ای از نمایندگان مجلس رنجیده خاطر شوند!

 

خبرهایی با بوی بنزین

بنزین از مهمترین دغدغه های مردم جای خود را پررنگ در صحه خبررسانی مردم باز کرده بود طوری که محدود شدن کارت سوخت آزاد در جایگاه های توزیع سوخت و شکل گیری صف های عریض و طویل برای بنزین زدن خودرو موجب شد تا نگرانی مردم مبنی بر شایعه افزایش قیمت بنزین دو صد برابر شود که با وجود تکذیب این افزایش قیمت توسط وزیر نفت، این دغدغه ها نه تنها کاهش نیافت بلکه بیشتر شد.

تا اینکه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور خواستار برداشته شدن محدودیت استفاده از کارت سوخت آزاد در. جایگاه‌های شلوغ و پر تراکم تهران و به دنبال آن این دغدغه ها و نگرانی ها کمی کاسته شد.

 

بسته شدن دفتر پیش ثبت نام انتخابات مجلس دوازدهم

همچنین هفته قبل پیش ثبت نام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسید که به روایت سخنگوی ستاد انتخابات کشور ۲۲۰ نماینده فعلی برای دور دوازدهم انتخابات خیز برداشتند.

محسن اسلامی در یک نشست خبری با بیان اینکه مدارک بارگذاری شده داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در صورت وجود نواقص به صورت پیامک به او اطلاع داده می شود، گفت: داوطلب می تواند در لینکی نواقص را برطرف و اطلاعات خود را کامل بارگذاری کند.

اسلامی اظهار کرد: ۵۱۱ داوطلب از نمایندگان سه دوره نهم، دهم و یازدهم هستند، اسلامی درباره نام نویسی نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: ۵۱۱ نفر از ثبت نام‌کنندگان، نمایندگان دوره نهم، دهم و یازهم هستند و ثبت نام بیش از هزار نماینده ادوار براساس خوداظهاری پیش ثبت نام خود را اعلام کردند.

به گفته وی، تا ساعت ۱۴ امروز ۲۴۵ نفر از نمایندگان دوره یازدهم مدارک خود را بارگذاری کردند که آمار نهایی این افراد روزهای آینده به اطلاع خواهد رسید.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: شاخص میزان استقبال زنان در ۵ استان البرز، تهران، قزوین، خراسان رضوی و خراسان شمالی بیشتر بوده که به ترتیب ۲۰، ۱۸، ۱۷، ۱۶ و ۱۶ درصد یوده است.

براساس این گزارش ثبت نام اصلی ۲۷ مهر امسال آغاز می شود و به مدت یک هفته ادامه دارد. انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می شود.

 

آغاز فعالیت سرکنسولگری عربستان در مشهد و سفر امیرعبدالهیان به ریاض

 شاهد آغاز فعالیت کاری سرکنسولگری عربستان در یکی از هتل های مشهد، بودیم که این سرکنسولگری همه روزه به جز پنجشنبه و جمعه از ساعت هشت صبح تا ۱۵ است.

در همین راستاد حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به عربستان سفر و با همتای خود در ریاض دیدار کرد. در این سفر سفیر ایران در ریاض وزیر امور خارجه کشورمان را همراهی کرده است.

 

دستور ۹ بندی رئیس جمهور به وزیر کشور برای اربعین

چهارشنبه هفته گذشته، سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نامه‌ای به احمد وحیدی وزیر کشور دستوراتی را در راستای برگزاری هرچه بهتر راهپیمایی عظیم اربعین صادر کرد.

مهمترین محورهای دستورات رئیس‌جمهور بدین شرح است: محور خدمت به زائرین حسینی موکب‌های مردمی است، نهادهای دولتی یاریگر موکب‌های مردمی باشند.

۲- نهادهای دولتی صرفا در موارد ضرورت به خدمت رسانی مستقیم به زائرین بپردازند و حدمت رسانی با نام و تابلو دستگاه‌های دولتی ضرورتی ندارد.

۳-دستگاه‌های دولتی و استانداری‌ها در جهت فعال‌سازی حداکثری گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی اقدام کنند.

۴-از ظرفیت زیست بوم علم و فناوری کشور و صندوق نوآوری و شکوفایی برای حل مسائل اربعین با رویکردهای نوآورانه استفاده شود.

۵- تمهدیدات لازم برای ایاب و ذهاب زائران به ویژه حمل و نقل زمینی از طریق اتوبوس و خودرو شخصی اتخاذ گردد. موارد ایمنی و امنیت سفر زائران با خودرو شخصی مورد توجه و اقدام قرار گیرد.

۶- رسانه ملی بر ترویج ابعاد گفتمانی اربعین و همین طور روایت حضور مردم و تسهیل جذب مشارکت‌های مردمی اقدام نماید.

۷- الگوی حکمرانی مردمی اربعین تدوین شود.

۸- شورای راهبردی اربعین به منظور رصد و سیاستگذاری موضوعات کلان مرتبط با حماسه اربعین و بویژه ابعاد تمدنی آن با حضور مسئولین مرتبط و اندیشمندان و نخبگان و نمایندگان تشکل‌های مردمی تشکیل شود.

۹- پس از ایام اربعین بلافاصله جلسه اسیب‌شناسی و تصمیم‌گیری برای سال آینده با حضور نمایندگان فعالین مردمی تشکیل شود.

رئیس‌جمهور به همین مناسبت در حکمی «حسین یکتا» را به عنوان «نماینده تشکل‌ها و فعالان مردمی در ستاد مرکزی اربعین» منصوب کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه