English

سیاست خارجی در هفته ای که گذشت؛

پول‌های بلوکه شده ای که در پی توافق برای تبادل زندانیان با آمریکا آزاد می شود

آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در دو کشور کره جنوبی و عراق ، مهمترین خبر سیاست خارجی در هفته گذشته است که به دنبال توافق با آمریکا برای آزادی زندانیان دو تابعیتی قرار است انجام شود.

پول‌های بلوکه شده ای که در پی توافق برای تبادل زندانیان با آمریکا آزاد می شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی هفته پر خبر و پرکاری را پشت سر گذاشته که توافق برای تبادل زندانیان با آمریکا و آزادسازی پول های بلوکه شده ایران از داغ ترین این خبرهاست.

گفتگوهای تلفنی و رفت و آمدهای سیاسی مقامات دو کشور ایران و عمان در دو سه هفته اخیر بوی انجام تعاملات و توافقات غیرمستقیم با آمریکا را می داد و در نهایت عصر سه شنبه هفته گذشته در حاشیه نشست بریکس و تهران در جمع خبرنگاران و در واکنش به ادعای بازداشت پنجمین آمریکایی و تبادل زندانیان خاطرنشان کرد: از طریق عمان و قطر ماه هاست پیام هایی تبادل می شود و از نظر ما کاملا موضوع انسانی است و به واسطه ها اعلام کردیم که امادگی به انجام رسیدن گفتگوها را داریم.

وی افزود: بدون هیچ پیش شرطی آماده تبادل زندانیان هستیم.

به همین منظور دو روز گذشته اعلام شد ۵نفر از زندانیان ایرانی درآمریکا و ۵نفر از زندانیان آمریکایی در ایران تبادل و به دنبال آن بیش از ۱۰ میلیارد دلار از منابع ایران که ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی است، به‌همراه مقدار قابل توجهی از وجوه ایران در بانک TBI عراق آزاد خواهد شد.

 

سفر امیرعبداللهیان به ژاپن

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه گذشته اعلام کرد، حسین امیر عبداللهیان به منظور بازدید رسمی و دیدار با مقامات ارشد ژاپن، یکشنبه شب به وقت محلی وارد توکیو شد و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه ژاپن قرار گرفت. 

سفر وزیر امور خارجه کشورمان به توکیو همزمان با سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در سال 1945 توسط ایالات متحده آمریکا که منجر به یک فاجعه انسانی گسترده در این دو شهر شد، صورت گرفت.

حسین امیرعبداللهیان در این سفر با نخست وزیر و چند وزیر ژاپن دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه همچنین از نمایشگاه دائمی معرفی ظرفیت‌های صادراتی و جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری ایران در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو بازدید کرد.

همچنین امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی با حضور رسانه‌های اصلی ژاپن، پاسخگوی سؤالات آن‌ها بود.

 

لفاظی های تکراری نتانیاهو علیه ایران

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که وی با هیاتی از اعضای دموکرات کنگره آمریکا در اراضی اشغالی دیدار و گفت‌وگو کرد.

نتانیاهو در جریان این دیدار در ادامه لفاظی‌هایش علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: باید یک تهدید نظامی واقعی برای ایران در زمان مناسب ایجاد و از آن استفاده شود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با چشم پوشی از این مساله که خود این رژیم ۷۵ سال است اساس و پایه مشکلات منطقه است و همچنین در ادامه پروژه ایران هراسی این رژیم و تلاش آن برای غیر مسالمت آمیز جلوه دادن پرونده هسته‌ای ایران، ادامه داد: ما جهانی را نمی‌خواهیم که در آن ایران بتواند نیویورک یا واشنگتن یا هر جای دیگری را با سلاح‌های هسته‌ای تهدید کند، ما جهانی را نمی‌خواهیم که در آن بتوانند اسرائیل را نابود کنند.

این لفاظی‌های نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی تکرار شده است که رزیم صهیونیستی هم اکنون با بحران‌های عمیقی روبه‌رو است که باعث شکاف و دو دستگی در سطح رهبری و توده صهیونیست‌ها شده است. این گسست و دو دستگی وارد لایه‌های مختلف رژیم صهیونیستی به ویژه ارتش شده و موجب آغاز فرار سرمایه ها، کاهش اعتباری اقتصادی، فرار متخصصان و مهاجرت معکوس "اسرائیلی ها" شده است.

 

بیشتر بخوانید:

تکرار ادعای واهی از جزایر سه گانه تا سفر رئیسی به سه کشور آفریقایی

منتفی شدن برگزاری انتخابات تناسبی/ محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم و رونمایی از موشک کروز ابومهدی

 

بیانیه سفیر ایران درباره حاشیه سازی ضدایرانی در پارلمان نیوزیلند

سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیوزیلنددر خصوص حضور سفیر کشورمان در کمیته امور خارجی پارلمان این کشور و برخی حاشیه سازی‌ها در بیانیه ای آورده است: رضا نظرآهاری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ولینگتون بنا به «دعوت رسمی» پارلمان نیوزیلند و طبق عرف مرسوم دعوت از سفرا، در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ در نشست کمیته امور خارجی، دفاع و تجارت پارلمان این کشور حضور یافت. این حضور با هدف تنویر افکار عمومی و تبیین دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران انجام شد و با استقبال و واکنش مثبت اغلب نمایندگان پارلمان روبرو گردید. کمیته مذکور به عنوان مهم ترین کمیته پارلمان نیوزیلند به موضوعات متعدد داخلی و خارجی می‌پردازد و بخشی از نشست این کمیته نیز به موضوع ایران اختصاص داشت.

این بیانیه افزود: در این نشست مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات مختلف به گوش مقامات و مردم کشور نیوزیلند رسانده و تاکید شد جمهوری اسلامی ایران بر اساس نگاه انسانی و پایبندی واقعی به حقوق بشر که ریشه در تعالیم دینی، قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی دارد، رویکردی مسئولانه را در خصوص اغتشاشات سال گذشته در پیش گرفت. سفیر جمهوری اسلامی ایران در این رابطه، توسل برخی معترضان به رفتارهای خشونت آمیز و ایجاد اغتشاش و نیز تحریکات و مداخلات سازماندهی شده خارجی و شهادت ده‌ها تن از نیروهای پلیس و حافظان امنیت را خاطرنشان ساخت.

رسانه رسمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیوزلند نوشت: علیرغم حسن نیت و ابتکار سازنده سفیر کشورمان، یکی از افراد حاضر با رفتار خارج از نزاکت و عرف نمایندگی و دیپلماتیک و با اغراض شخصی و سیاسی، در پی ایجاد تنش و ممانعت از شفاف سازی برآمد که با عدم استقبال روبرو گردید و ناکام ماند؛ اما فیلمی را منتشر کرده و خود را پیروز جلسه معرفی کرد!

 

سفر رییس جمهور به آفریقای جنوبی و حضور در اجلاس سران بریکس

حسین امیرعبداللهیان سه شنبه گذشته در حاشیه کنفرانس ایران و بریکس، درباره عضویت ایران در شانگهای و بریکس و ارتباط آن با مذاکرات برجام، گفت: هیچ ارتباط مستقیمی بین شانگهای و بریکس با برجام وجود ندارد. عضویت ما در شانگهای در روزهای گذشته انجام شد و کارهای بسیار زیادی در حوزه سیاسی و امنیتی و تجاری در حال انجام است. در خصوص بریکس در اول راه هستیم. از طرف افریقا ابتکاری صورت گرفت که دوستان بریکس بتوانند وارد این گروه شوند.

وی افزود: کمتر از ده روز پیش آقای احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست شورای امنیت اعضای بریکس حضور پیدا کردند و آیت الله رییسی دوم شهریور در نشست سران بریکس شرکت می‌کنند و بریکس پلاس اکنون بحث بر سر این است که چه معیارهایی را برای پذیرش اعضای جدید پیش بینی کنند. اکنون مهمترین مسئله حضور رئیس جمهور در ترکیب بریکس و بریکس پلاس است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه