English

سیاست در هفته ای که سپری شد؛

منتفی شدن برگزاری انتخابات تناسبی/ محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم و رونمایی از موشک کروز ابومهدی

هفته گذشته سیاست داخلی و خارجی مسائل و تحولات بسیاری را پشت سر گذاشت که از مهمترین آن به منتفی شدن انتخابات تناسبی، رونمایی از موشک کروز ابومهدی ، سفر وزیر خارجه لیبی و رییس پارلمان صربستان به تهران و دیدار با مقامات، می توان اشاره کرد.

منتفی شدن برگزاری انتخابات تناسبی/ محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم و رونمایی از موشک کروز ابومهدی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، خبرهای اولین روز هفته کاری گذشته در ادامه محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم، آغاز شد‌. روز شنبه شاهد محکومیت هتک حرمت قرآن کریم توسط نهادهای داخلی و خارجی بوده ایم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این روز در گفت وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود ضمن قدردانی از مواضع این کشور در محکومیت اهانت به قرآن کریم، پیشنهاد کرد نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی در اسرع وقت برگزار شود.
حسین امیرعبداللهیان و بلاول بوتو زرداری وزرای امور خارجه‌ جمهوری‌اسلامی‌ایران و پاکستان در تماس تلفنی بعد از ظهر شنبه ضمن محکوم ساختن هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد و اخیراً در دانمارک، تاکیدکردند: آزادی بیان نباید سایر آزادی‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد و این دست از اقدامات با منزلت انسانی و حقوق بشر در تضاد هستند.

 

تجمع دانشجویی تکریم قرآن کریم در مقابل دانشگاه تهران

 

انجام اقدامات بازدارنده برای تنبیه عاملان و آمران هتک حرمت به قرآن

علی اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت اهانت به قرآن کریم در سوئد، از دولت‌های اسلامی خواست برای جلوگیری از بی‌احترامی به ارزش‌های اسلامی و تنبیه عاملان و آمران آن، از طریق اقدامات بازدارنده ازجمله قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک و توقف مبادلات تجاری و اقتصادی با سوئد تصمیمات جدی را اتخاذ کنند.  
محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک، نوشت: کشورهای اسلامی باید برای جلوگیری از تکرار این عمل شنیع و غیرانسانی، کالاهای این کشورها را تحریم، سفرای آنها را اخراج و محاکمه هتاکان و عوامل آن را پیگیری کنند.

 

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی

 

تصویب حذف انتخابات تناسبی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکشنبه گذشته در راستای رفع ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با حذف ماده ۵۳ و بند مربوط به «برگزاری انتخابات تناسبی در تهران» موافقت کردند.
همچنین در این روز ولادیمیر اورلی در راس هیات پارلمانی با استقبال رسمی حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نایب رییس مجلس شورای اسلامی، وارد تهران شد که در این سفر دو روزه، اورلیچ با رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

بیشتر بخوانید:

انتخابات تناسبی و تناسب آن با انتخابات

منتظر نظر مجمع تشخیص در انتخابات تناسبی هستیم

 

دستگیر اعضای چهار نفره گروهک تروریستی در کهگیلویه و بویراحمد

دادستان عمومی و انقلاب یاسوج روز یکشنبه از دستگیری اعضای چهار نفره گروهک تروریستی که به شبکه منافقان متصل بودند توسط سربازان وزارت اطلاعات در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

سیدعلی ملک حسینی با اعلام این مطلب اظهار کرد: این گروه چهار نفره که به شبکه منافقان متصل بودند اقدام به عملیات ایذایی(عملیاتی که شرایط برای مقاصد بعدی زمینه سازی شود) دراستان های خوزستان، فارس و کهگیلویه بویراحمد داشتند که توسط سربازان امام زمان(عج) دستگیر و این باند متلاشی شدند.

 

 

کاور گذرنامه اربعین موج

هزینه ۵۰ هزارتومانی برای گذرنامه اربعین

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس از برنامه ریزی ستاد اربعین برای صدور گذرنامه زائران اربعین با هزینه ۵۰ هزار تومان در ۲۴ ساعت خبر داد.
ولی‌الله بیاتی با اشاره به برگزاری نشست یکشنبه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس برای بررسی برنامه ستاد اربعین گفت: در گزارش عملکرد مسئولان این ستاد به برنامه‌ریزی برای صدور گذرنامه زیارتی با مبلغ ۵۰ هزار تومان ظرف مدت ۲۴ ساعت تاکید شده است.

 

بیشتر بخوانید:

اینفوگرافیک/نحوه تهیه گذرنامه اربعین

آماده بودن پنج مرز برای تردد زائران حرم حسینی/قرارگاه مشترک عملیات اربعین تشکیل شد

 

دعوت مشاور وزارت خارجه قطر از رئیسی برای سفر به این کشور

در حوزه سیاست خارجی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در دیدار محمد عبدالعزیز الخلیفی وزیر مشاور در وزارت خارجه دولت قطر، مناسبات دو کشور در بخشهای دوجانبه و همچنین همکاری‌ها در موضوعات منطقه ای و موضوعات مهم بین المللی را واجد اهمیت دانست.

وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به گفتگوهای تلفنی خود با دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و همچنین مقامات برخی کشورهای اسلامی، بر ضرورت برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در خصوص اهانت به ساحت قران کریم تاکید کرد.

محمد عبدالعزیز الخلیفی وزیر مشاور در وزارت امور خارجه دولت قطر نیز در این دیدار اهمیت گسترش و توسعه روابط  فیمابین دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

وی پیام دعوت شیخ تمیم بن حمد امیر قطر از آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران را تسلیم وزیر امور خارجه کرد.

 

سفر وزیر خارجه ارمنستان یه تهران

آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان دوشنبه هفته گذشته در صدر هیاتی به ایران سفر کزد و در محل وزارت امور خارجه کشورمان مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان قرار گرفت.

در حوزه سیاست خارجی و بین الملل در روز دوشنبه متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: بخشی از وجوه (پول‌های) ایران در بانک‌های عراق به عمان انتقال داده می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره نقش عمان و قطر در بازپرداخت بدهی های ایران از سوی عراق افزود: می توانم علاقه مندی و تمایل عمان برای دریافت بخشی از این پول ایران را تایید کنم و ما انتظار داریم این انتقال انجام شود.
در این روز سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: گفت‌وگوهای ایران با کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی ادامه دارد و اخیرا هم مقامات سئول وعده‌های مثبتی دادند و امید که شاهد عملیاتی آنها باشیم.
ناصر کنعانی درباره سفر اخیر باقری به لهستان هم گفت: با توجه به وجود تمایل مشترک نزد دو طرف ما گفت وگوهایی را در سطوح معاونین وزرای خارجه در حال انجام داریم.
وی ادامه داد: این گفت وگوها در چند دور انجام شده و زمینه استمرار آن وجود دارد‌

 

سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به آفریقای جنوبی

دبیر شورای عالی امنیت ملی برای حضور در نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو و شرکای بریکس روز دوشنبه عازم آفریقای جنوبی شد.
علی اکبر احمدیان به دعوت‌ دولت آفریقای جنوبی، برای شرکت در نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو و شرکای بریکس در صدر هیأتی به آفریقای جنوبی رفت و با شرکای بریکس و همتایان خود دیدار کرد.

 

موشک کروز «ابومهدی» به ناوگان‌های نیروی دریایی ارتش و سپاه پیوست

رونمایی از کروز دور برد ابومهدی

آیین الحاق سامانه سلاح ‌ کروز دریایی برد بلند ابومهدی سه‌شنبه گذشته با حضور یگان‌های دریایی ارتش و سپاه برگزار شد.

موشک کروز ابومهدی یکی از تولیدات سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با برد بیش از یک هزار کیلومتر است که می‌تواند اهداف دریایی را منهدم کند و از این طریق،‌ محدوده پوشش دفاع دریایی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به قبل چندین برابر کرده و می‌تواند دامنه عملیاتی گسترده‌ای را تحت پوشش قرار دهد.

استفاده از مواد منفجره با قدرت تخریب بالا در سَر جنگی موشک ابومهدی، قابلیت انهدام انواع ناو، ناوچه و ناوشکن‌ها را به این موشک بخشیده است.

موشک ابومهدی قابلیت شلیک از انواع حامل‌های متحرک و ثابت را دارد و سامانه هدایت و ناوبری این موشک قابلیت به‌روزرسانی موقعیت نهایی هدف را در طول پرواز داراست.

واکنش سریع، مدیریت انتخاب هدف در میدان، دورزدن پدافند دشمن و قابلیت شلیک از عمق جزو ویژگی‌های موشک کروز دریایی ابومهدی به شمار می‌رود.

موشک ابومهدی قابلیت پرواز در ارتفاع پست و زیر دید رادارهای دشمن را دارد و می‌تواند مسیر و ارتفاع خود را با توجه به عوارض جغرافیایی و سامانه‌های پدافندی دشمن تغییر دهد.

این موشک اولین موشک کروز برد بلند دریایی است که از هوش مصنوعی در نرم افزارهای مرتبط با طراحی مسیر پروازی موشک در سامانه فرماندهی و کنترل استفاده کرده و امکان عبور از عوارض طبیعی و مصنوعی و همچنین سایت‌های راداری و پدافندی دشمن را با عبور از نقاط راه میانی داشته و از جهت‌های مختلف به سمت هدف حمله و برخورد می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

موشک کروز ابومهدی؛ اولین موشک کروز برد بلند دریایی

 

میثم لطیفی به محل خدمت خود بازگشت

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سه شنبه گذشته در خبری اعلام کرد که با تدبیر اتخاذ شده در دولت مأموریت میثم لطیفی از دانشگاه به دولت منتفی و سپس با انعقاد قرارداد کار معین رابطه اداری وی با دولت برقرار شد و لطیفی در سمت قبلی انجام وظیفه خواهد کرد.

 

دیدار+وزرای+خارجه+لیبی+و+ایران

سفر مقام لیبیایی به تهران بعد از ۱۷ سال

عصر همین روز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با نجلاء منقوش، وزیر امور خارجه لیبی دیدار کرد و درخصوص موضوعات مورد علاقه طرفین به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از برقراری امنیت و ثبات در کشور لیبی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش روابط با کشور دوست، لیبی و کمک به بازسازی این کشور اعلام داشت.

وزیر امور خارجه لیبی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تهران، بعد از گذشت قریب به ۱۷ سال از سفر یک مقام عالی رتبه لیبیایی به کشورمان، اظهار داشت: این سفر بیانگر اراده دو کشور در جهت توسعه مناسبات فیمابین است.  

در این دیدار طرفین در خصوص توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف از جمله فعال سازی کمیسیون عالی مشترک، تشکیل کمیته مشورت‌های سیاسی، تقویت روابط اقتصادی و تجاری، همکاری های علمی و فناوری و برگزاری نمایشگاه های اختصاصی توافق کردند.  

 

آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۱

تایید قانون انتخابات از سوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: شورای نگهبان با حذف ماده ۵۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون جدید انتخابات را تأیید کرد. به گفته طحان نظیف اعضای شورای نگهبان مصوبه اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
در همین روز سخنگوی دولت هم در نشست خبری اعلام کرد که نرخ تورم نقطه به نطقه در تیرماه به زیر ۴۰ درصد رسیده است و گفت: دولت اجازه نمی دهد هیچگونه تعرضی نسبت به حقوق بازنشستگان اتفاق بیفتد و نرخ‌های افزایش حقوق این قشر نشان‌دهنده اهتمام دولت است.
بهادری‌ جهرمی در این نشست با یادآوری مکاتبه ای که در اواخر دولت قبل بین وزارت نیرو و دفتر رییس جمهور صورت گرفته و در آن اعلام شده بود به دلیل خزانه خالی امکان پرداختن به حل مشکل تنش آبی وجود ندارد، اظهار داشت:‌ در ابتدای دولت، حدود ۳۰۰ نقطه با مشکل تنش آبی شناسایی شد که برای رفع آن حدود ۲۴۰ طرح اولویت‌دار در سراسر کشور از سوی دولت تعریف شد و مورد توجه ویژه قرار گرفت.

 

مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار وزارت اطلاعات

وزارت اطلاعات روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در اجرای دستورهای متعدد و مؤکد مقام محترم ریاست جمهوری در راستای حفاظت از حقوق بیت‌المال و کشف و برخورد با مفاسد اقتصادی و به ویژه قاچاق کالا و ارز، این وظیفه‌ی مهم را با عزمی جدی و با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود در دستور کار خود قرار داده است.
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو» را که در جلسه علنی ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۴ تیر ۱۴۰۲ به تایید شورای نگهبان رسیده، برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور ابلاغ کرد.
احمد وحیدی روز چهارشنبه در دیدار «حجابی کرلانگیچ» مقام ترکیه ای اظهار امیدواری کرد در دوره فعالیت سفیر جدید ترکیه در ایران، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

وزیر کشور با یادآوری روابط و توافق‌های موجود بین دو کشور، افزود: لازم است همکاری‌ها در حوزه ماموریت‌های وزارت کشور هم در مسایلی چون اتباع خارجی، مبارزه با جرائم سازمان یافته و قاچاق سلاح، تقویت شود.

وحیدی همچنین با مهم دانستن مسایل رود ارس، خواستار ایجاد کارگروه برای توسعه روابط استان‌های مرزی ایران و ترکیه شد.

 

حیاط دولت و خبر خوش کاهش قیمت مسکن و خودرو

چهارشنبه هفته گذشته مانند همه چهارشنبه ها خبرهای زیادی را در حیاط دولت به همراه داشت و مسئولان دولتی با حضور در جمع خبرنگاران آخرین اخبار را بیان کردند. علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت که موضوع سرقت لوله‌های آب در تهران را نه تکذیب می‌کنم نه تایید و باید موضوع را بررسی کنم. علت فرونشست بخش‌هایی در بزرگراه‌های آزادگان و شهید بابایی سرقت لوله آب نیست.

در ادامه علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت از کاهشی شدن شیب نرخ خودرو و قیمت خرید و فروش مسکن خبر داد و ابراز امیدواری کرد که کاهش قیمت مسکن باید اثر خود را در بلند مدت روی اجاره بها داشته باشد.

سخنگوی دولت در خصوص استعفای وزیر ورزش و جوانان هم گفت: استعفای سید حمید سجادی چند روزی است که تقدیم‌ رئیس جمهور شده، اما هنوز حجت الاسلام رئیسی تصمیم گیری نهایی در این باره نداشته است.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی یکی دیگر از مقامات دولتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که طبق برنامه‌ مصوب و تاکید قاطع رهبر انقلاب، تلاش می‌شود تولید برق را به سقف ۲۰ هزار مگاوات برسانیم.
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات درباره انتشار عکسی از صفحه گفتگوی کاربران در شبکه اجتماعی بله با تاکید بر اینکه این وزارتخانه حافظ حریم خصوصی افراد است، اظهارکرد: پیام رسان بله و سایر پیام رسان ها حافظ امنیت و حریم خصوصی کاربران هستند و خط قرمز ما همین حفظ حریم خصوصی افراد است.
جواد اوجی وزیر نفت هم اعلام کرد که اختصاص سهمیه بنزین به تاکسی های اینترنتی در دستور کار دولت قرار دارد.
وی درباره جزئیات تهاتر نفت و گاز با عراق هم توضیح داد: از راه های مختلفی از جمله گرفتن نخ و حواله، تهاتر کالا و گرفتن فرآورده مطالبات خود را با عراق وصول می کنیم و همه چیز در دستور کار است و محدودیتی نیست.

 

اعزام سفیر به بلغارستان

علیرضا ایروش سفیر جمهوری اسلامی ایران در صوفیا چهارشنبه هفته گذشته استوارنامه خود را تقدیم «رومن رادف»، رئیس جمهور بلغارستان کرد.
ایروش پیش از عزیمت به محل مأموریت با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار و با تشریح آخرین وضعیت حوزه مأموریت خود، اهم برنامه‌های اولویت دار برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات با این کشور را ارائه کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه