English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دلایل ناخشنودی غرب از توسعه روابط ایران و چین چیست؟ / امنیت پایدار و کاهش فشار تحریم ها استراتژی همکای ۲۵ ساله

در حالی دولت آمریکا توسعه روابط ایران و چین را خطرناک قلمداد کرده که پیش تر رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه برای افزایش رقابت با چین تاکید کرده و حالا این کشور نگران شکل گیری بلوکی در شرق آسیا و از منطقه خاورمیانه است.

دلایل ناخشنودی غرب از توسعه روابط ایران و چین چیست؟ / امنیت پایدار و کاهش فشار تحریم ها استراتژی همکای 25 ساله

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، همکاری ایران و چین به شدت مورد توجه رسانه های غربی قرار گرفته است و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده اند که خطرات اقدامات ایران تنها برای آمریکا نیست و به زیان چین هم هست، این مساله حکایت از این دارد که آمریکایی ها به شدت نگران توسعه روابط ایران و چین هستند به ویژه اینکه در سفر اخیر رئیس جمهوری ایران 20 سند همکاری دوجانبه امضا شده که در راستای سند همکاری 25 ساله است.

پیش از این دولت های غربی نسبت به اجرای این سند بلندمدت هم واکنش نشان داده بودند و آن را ابزاری برای دورزدن تحریم ها عنوان کرده بودند، اما به نظر می رسد که این موضوع تنها یک بهانه برای دورکردن ایران در همکاری راهبردی با چین است.

در حال حاضر این تنها ایران نیست که به همکاری با چینی ها تمایل نشان می دهد بلکه دولت چین هم خواستار توسعه روابط با ایران هست در حالی که پیش از این در سفر رئیس جمهوری چین به عربستان خیلی ها ادعا می کردند که چین به دنبال جایگزین کردن سند جامع همکاری با عربستان به جای ایران است و به نوعی صادرات نفت ایران هم محدود خواهد شد، چراکه در سال های اخیر که ایران تحریم بوده بیشترین صادرات نفت ایران به این کشور بوده است.

 

چرا چین به دنبال توسعه روابط خود با کشورهای خاورمیانه است؟

اما چرا چین به دنبال توسعه روابط خود با کشورهای خاورمیانه است؟ رئیس جمهوری آمریکا به تازگی در سخنرانی سالانه خود به رقابت با چین تاکید ویژه ای داشت و همین موضوع بحث آغاز یک دوره جنگ سرد دیگر در جهان مطرح کرده، از این رو چین نه تنها به دنبال این است که زمینه پایداری را برای تامین مواد اولیه خود به وجود بیاورد. همچنان بازارهای صادراتی خود را توسعه دهد و از طرف دیگر جدال چین و آمریکا بر سر تایوان باعث شده تا دو کشور به دنبال بلوک بندی های جدید باشند و آمریکا هم با تکرار اینکه دولت چین به دنبال مقدمه چینی برای حمله به تایوان است بر اختلافات می دمد.

علیرضا شهبازی نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج با اشاره به افزایش فشار تحریم های غربی علیه ایران گفت: به طورقطع یکی از راهبردهای کشور برای خنثی کردن تحریم ها توسعه روابط با کشورهای همسایه و همچنین چین است، چراکه بسیاری از این همکاری ها می تواند در قالب پیمان های دوجانبه و چندجانبه با استفاده از ارزهای ملی اتفاق بیفتد و این موضوع فشار دلار و تحریم ها در اقتصاد را کمرنگ تر می کند.

 

ایران راهبرد شرق گرایی را تقویت می کند

در شرایط کنونی ایران هم توسط غرب به تحریم های بیشتر تهدید می شود و همین موضوع باعث شده تا راهبرد شرق گرایی را تقویت کند و بعد از اینکه عضویتش در سازمان شانگهای نهایی شد به دنبال توسعه روابط دوجانبه با اعضای این سازمان هم برآمده است. چراکه ایران در سال های اخیر با کمبود سرمایه گذاری مواجه شده و همین مساله روی کاهش بهره وری و حتی ضعف رشد اقتصادی کشور اثر گذاشته است، در این شرایط بسیاری از مقامات ایرانی معتقد هستند که دولت چین می تواند سرمایه گذاری های خوبی در ایران داشته باشد، همان‌طوری که در سند 25 ساله هم پیش بینی شده که چین در حوزه های مختلف نفت و گاز، پتروشیمی، شیلات، گردشگری و ... سرمایه گذاری کند و حتی گفته شده چین آمادگی مشارکت تا سطح 400 میلیارد دلار هم دارد و در قبال آن ایران می تواند در حوزه صادرات نفت و ... با این کشور همکاری داشته باشد و البته تخفیف هایی هم در قیمت برای چین در نظر خواهد گرفت.

مجید رضا حریری اتاق ایران و چین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه چین در سال های گذشته سهم بالایی در روابط تجاری با ایران داشته است، گفت: در شرایط کنونی کشور چین ظرفیت این را دارد که تجارت خود را با ایران تا سه برابر افزایش دهد و قطعاً اجرای سند 25 ساله می تواند زمینه همکار در همه بخش های صنعتی را فراهم کند و از این طریق منافع دوطرفه ای را برای طرفین به وجود می آورد.

 

تاثیر طرح یک کمربند یک جاده در روابط دوجانبه

یکی دیگر از راهبردهای همکاری ایران و چین طرح یک کمربند یک جاده موسوم به جاده ابریشم است که به نوعی شرق را به کشورهای اروپایی متصل می کند و از آنجایی که اجرای این طرح می تواند هزینه های مبادله کالا از چین به اروپا را به شدت کاهش دهد با استقبال خوبی همراه شده است، اما در مقطع کنونی چند مسیر برای این جاده پیش بینی شده که یکی از آن‌ها از مسیر قزاقستان و شمال ایران خواهد بود و مسیر دیگر به‌واسطه توسعه همکاری های اخیر چین با پاکستان پیش بینی شده که از آن کشور عبور خواهد کرد و بعد از ایران عبور می کند که به دلیل مسافت طولانی تر اجرای این گزینه کمتر است.

به طور قطع همکاری ایران و چین می تواند به ثبات بیشتر منطقه کمک کند، زیرا در شرایط کنونی کشورهای همچون هند، پاکستان، قزاقستان، افغانستان، روسیه، عراق، عربستان، سوریه و ... همکاری گسترده ای با بلوک شرق دارند و هرگونه توافقی که منجر به تحکیم روابط کشورهای منطقه شود به توسعه روابط و کاهش نفوذ غرب در این منطقه کمک خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید:

اینفوگرافیک/ اهداف سفر رییس جمهور به چین

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه