English

قالیباف در صحن مجلس:

برای مجلس اصل است که قدرت خرید مردم برای کالاهای اساسی حفظ شود

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای مجلس اصل است که قدرت خرید مردم برای کالاهای اساسی حفظ شود و در این راستا هر تصمیمی که لازم باشد را خواهیم گرفت.

برای مجلس اصل است که قدرت خرید مردم برای کالاهای اساسی حفظ شود

به گزارش خبرگزاری موج، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه (۱۸ اردیبهشت ماه) در جلسه علنی مجلس که درباره رسیدگی به گرانی‌های اخیر و موضوع ارز ترجیحی تشکیل شده بود، گفت: امروز یکی از مباحث مهمی که مورد توجه نمایندگان است و وظیفه دارم به آن بپردازم بحث مربوط به گرانی‌ها و مشخصاً گرانی آرد صنعتی و ماکارونی است.

وی تصریح کرد: مساله اصلی که باعث نگرانی مردم شده این است که گرانی‌های اخیر آغاز گرانی‌های کالاهای اساسی باشد که معیشت مردم به آن گره خورده است

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ریشه نگرانی مردم این است، اگر قرار است ارز ترجیحی مربوط به کالاهای اساسی هدفمند شوند گرانی‌های شدیدی در دیگر کالاها که مرتبط با آن هستند، ایجاد می‌شود. در موضوع آرد صنعتی و ماکارونی به گونه‌ای عمل شد که این نگرانی‌ها افزایش یافت.

قالیباف اظهار کرد: در این جلسه توضیح می‌دهم که برنامه مجلس برای حفظ قدرت خرید مردم چیست و روشن می‌کنم اگر دولت این برنامه را اجرایی کند مردم با آرامش می‌توانند به حداقل زندگی خود اطمینان داشته باشند.

وی تصریح کرد: در گرانی‌های اخیر در موضوع افزایش قیمت ماکارونی، بی‌توجهی به قانون مجلس باعث شد فضایی ایجاد شود که مردم را به شدت ناراحت کند. به مردم حق می‌دهم که نسبت به آینده نگران باشند اما با توجه به پیگیری‌های انجام شده و جلساتی که برقرار شد، به ویژه جلساتی که در شورای هماهنگی اقتصادی صورت گرفت، مقرر شد که قانون مجلس به طور کامل اجرایی شود و امید است با این راهبرد، آرامش معیشتی برای مردم ایجاد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ابتدا باید توضیح دهم که نباید فراموش کنیم با تصمیمات خلق‌الساعه و تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت قبل، به اقتصاد کشور چه ضربه سهمگینی زده شد؛ کسانی که این ضربه را به اقتصاد کشور زدند، باید پاسخگو باشند.

قالیباف خاطرنشان کرد: ارز ترجیحی باعث حیف و میل ده‌ها هزار میلیارد سرمایه کشور شده است. علاوه بر این، ارز ترجیحی به هیچ وجه نتوانست باعث کنترل گرانی‌ها شود. در این وضعیت هر کارشناس دلسوز اقتصادی تائید می‌کند که ارز ترجیحی باید هدفمند شود.

وی ادامه داد: پیرامون اصلاح اصل هدفمند کردن یارانه ارز ترجیحی، همه اجماع دارند اما درباره نحوه آن، ما حرف‌های جدی داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سیاست مجلس، افزایش دریافتی مردم که باعث تورم بیشتر می‌شود، نیست بلکه سیاست مجلس بر حفظ قدرت خرید مردم است. طبیعی است درمان اصلی و ریشه حفظ قدرت خرید مردم، تنها و تنها در کنترل تورم است.

قالیباف تاکید کرد: تا زمانی که تورم را کنترل نکنیم، نمی‌توانیم قدرت خرید مردم را حفظ کنیم و برای کنترل تورم نیز تنها و تنها باید ناترازی‌ها را برطرف کرد.

وی افزود: برطرف کردن ناترازی‌ها در بودجه، بانک‌ها، انرژی موارد مهمی هستند که باید با سیاست‌های درست مالی و پولی و همراه با اصلاح ساختار بودجه اتفاق بیفتد. مسئله مهم این است که این اصلاح ساختاری در عین حال که درمان ریشه‌ای است، اما زمانبر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آیا باید دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم روز به روز توان مردم برای اداره عادی زندگی‌شان کمتر و کمتر شود؟ به هیچ وجه. مجلس معتقد است در کنار این نگاه درمان ریشه‌ای، باید برای کوتاه مدت برنامه حفظ قدرت خرید مردم برای کالاهای ضروری معیشتی در نظر گرفته شود.

قالیباف تصریح کرد: هدفگذاری در این باره همانطور که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب کرده، ارائه کالاهای ضروری معیشتی به مردم با قیمت شهریور ۱۴۰۰ است.

وی تأکید کرد: در این تصمیم باید کالاهای ضروری معیشتی با کالابرگ و قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم ارائه شود. برای آنکه این مصوبه را تصویب کنیم و تصمیمات ما غیرکارشناسی نباشد، جلسات متعددی با مدیران و کارشناسان اقتصادی و فناوری برگزار کرده و با دقت به جزئیات، از اجرایی بودن آن اطمینان حاصل کرده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در گفتگوی تلویزیونی پس از پایان تصویب بودجه ۱۴۰۱ توضیح دادم که در این مدل که در مجلس مصوب شده بنا شد کالاهای ضروری معیشتی مثل رب، روغن و از این قبیل به اندازه مورد نیاز هر نفر در ماه مقدار مشخصی در نظر گرفته شود و مردم آن کالا را به میزانی که در نظر گرفته شده با قیمت شهریور ۱۴۰۰ خریداری می‌کنند.

قالیباف ادامه داد: به عنوان مثال هر نفر می‌تواند میزان مرغ در نظر گرفته شده برای هر فرد در ماه را با هر کارت بانکی و با مراجعه به همان مراکز و فروشگاه‌های قبلی خریداری کند. به این شکل مردم می‌توانند کالای مورد نیاز خود را به قیمت قبل تهیه کنند و دولت موظف است مابه التفاوت پرداختی مردم و بازار را پرداخت کند.

وی اظهار کرد: البته اگر کسی بخواهد بیش از مقداری که برای هر نفر در نظر گرفته شده کالای اساسی خریداری کند طبیعی است هزینه آن را به قیمت بازار پرداخت خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید توجه شود وقتی وزیر می‌گوید عرضه زیاد و تقاضای کم ما را با مازاد مواجه کرده به این دلیل است که مردم قدرت خرید ندارند و برای همین است که میزان مصرف کاهش داشته است. این موضوع برای سلامت و آینده جامعه نیز خطرناک خواهد بود.

قالیباف بیان کرد: در این طرح می‌خواهیم حداقل نیازهای عمومی مردم به ویژه قشر محروم را برگردانیم برای اجرایی شدن این اقدام مهم مراکزی که اقلام را به مردم عرضه می‌کنند می‌توانند مثل گذشته خدمات را ارائه دهند. ضمناً تاکید می‌کنم مردم با همان کارت بانکی خود سهمیه کالای اساسی خود را خریداری کنند.

وی تاکید کرد: از نظر ما حفظ قدرت خرید عمده مردم در کالاهای اساسی معیشتی اصل اول است و مردم باید یک آرامش معیشتی صددرصدی داشته باشند بعد از این است که ما سیاست‌های مربوط به ارز ترجیحی را تغییر دهیم و هدفمند کنیم در غیر این صورت اتفاقاتی که در مساله ماکارونی صورت گرفت برای دیگر کالاها با ابعاد بسیار گسترده‌تری اتفاق خواهد افتاد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با این اقدامات برای هدفمند کردن ارز ترجیحی پیش از اجرایی شدن کالابرگ الکترونیکی مخالف هستیم. کالابرگ الکترونیکی باید اجرایی شود و نظر رئیس جمهور همین است، عرضه کالا باید حتماً با همان قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد این موضع مشترک مجلس و دولت است.

قالیباف اظهار کرد: مصمم هستیم راهبردی قوی برای مقابله با گرانی‌ها پیگیری کنیم. لذا در جلسه نظارتی مجلس مساله گرانی را با اولویت پیگیری خواهیم کرد و اجرایی شدن مصوبه مجلس را تا نهایت این موضوع تحت نظر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین باید تاکید کنم موضوع مهم سلامت و نان در جامعه ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است نان قوت غالب جامعه است و موضوع آن با دیگر کالاها تفاوت دارد. در موضوع سلامت نیز بیماری به اندازه کافی خانواده‌ها را به زحمت می‌اندازد،از این رو موضوع دارو و نان برای ما اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین اهمیت محرومان جامعه تحت پوشش قرار خواهند گرفت. در چارچوب مصرف نباید هیچ محرومیتی در میزان مصرف طبیعی نان اثرگذار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در خصوص سلامت علاوه بر نظارتی که به طور طبیعی به موضوع دارو می‌شود مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ برای همه کسانی که بیمه نبودند اعتبار در نظر گرفته و تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند.

قالیباف ادامه داد: گزارش‌ها نشان می‌دهد بخش عمده ای از مردم از طریق غیرحضوری تحت بیمه سلامت قرار گرفته اند و همچنین کارت سلامت برای کسانی که بیماری صعب العلاج دارند و داروهای خاصی استفاده می‌کنند، صادر شد و با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی مقرر شد همه آنها در کشور مورد توجه ویژه ای قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: توجه ویژه به این دو موضوع از سوی مجلس و دولت وجود دارد اما مسئول اجرای تصمیمات دولت است و ما به عنوان مجلس به حوزه اجرا ورودی نداریم. من بعد از بررسی‌های لازم و با توجه به تجربه اجرایی که دارم از اجرایی بودن این طرح کاملاً مطمئن هستم گرچه مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اصرار داشت رقم پیشنهادی دولت برای سیاست‌های جبرانی کافی نیست و به همین دلیل آن را حدود ۵۰ درصد افزایش داد اما در صورتی که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی باز هم نیاز به اصلاح بودجه باشد مجلس این آمادگی را دارد که در این زمینه با دولت همکاری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای مجلس اصل است که قدرت خرید مردم برای کالاهای اساسی حفظ شود و در این راستا هر تصمیمی که لازم باشد را خواهیم گرفت.

قالیباف ادامه داد: با توجه به جلساتی که با رئیس جمهور داشتم و مباحثی که دیروز در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی صورت گرفت دولت تصمیم گرفته است هر گونه اقدامی را در چارچوب اجرای کالابرگ الکترونیکی برای کالاهای اساسی انجام دهد. دولت با جدیت قانون مجلس را انجام خواهد داد و مصوبه را به پیش خواهد برد البته شخص رئیس جمهور در اسرع وقت با مردم عزیز در این باره صحبت می‌کند. ان شاءالله نگرانی پیش نخواهد آمد و اگر نگرانی اتفاق بیفتد با اقدامات لازمه نگرانی‌ها برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مردم بدانند هر سه قوه و همه سازمان‌های دولتی و غیردولتی در مجموعه حکمرانی کشور در توجه به سفره و معیشت مردم به عنوان اولویت اول اتفاق نظر دارند. با همدلی و هم افزایی در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم آرامش و ثبات را به سفره مردم بیاوریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی