English

ابوالفضل ابوترابی خبر داد:

طرح تاسیس سازمان ملی اقامت برای ساماندهی مهاجران افغان در کشور/ اقامت مهاجران دسته بندی می‌شود

نماینده مردم نجف آباد از تدوین طرحی با عنوان تاسیس سازمان ملی اقامت برای ساماندهی افاغنه در کشور در ٣٦ ماده خبر داد.

طرح تاسیس سازمان ملی اقامت برای ساماندهی مهاجران افغان در کشور/ اقامت مهاجران دسته بندی می‌شود

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، به بیان چند نکته پیرامون افغانستان همسایه شرقی کشورمان پرداخت و گفت: افغانستان سال ها درگیر جنگ داخلی بوده و ما نیز پناهندگان، مهاجران و آوارگانی را طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی در موضوع همسایه شرقی خودمان داریم.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طی سال های اخیر چندین بار سیاست ما نسبت به افغانستان تغییر یافت، سیاست نخست مربوط به سال های اول انقلاب بود که عنوان سیاست استقبال گرم را داشت؛ بعد از مدتی سیاست به طرد افغان‌ها تغییر پیدا کرد که متاسفانه همچنان نیروی انتظامی در همان سیاست مانده و به تحولات جدید واقع بینانه نگاه نمی کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: سیاست طرد، انتظارات را برآورده نکرد و اگرچه طبق آمار، حدود ٢٧ میلیون از مردم افغان از ایران طرد شدند اما واقعیت آن است که این کار بیهوده ای بود، چراکه از طرفی افغان ها را به داخل افغانستان می‌فرستیم و از سویی دیگر دوباره آنها به ایران باز می گردند و در واقع این روند به نوعی تبدیل به یک اشتغال برای نیروی انتظامی و آمادگی آن ها شده است.

ابوترابی سیاست سوم را سیاست ساماندهی افغان ها بر مبنای اقامت دانست و گفت: بر اساس این سیاست، باید اقامت افراد تحت نظارت صورت می گرفت که ثبت نام افاغنه در مدارس، زیباترین دستوری بود که مقام معظم رهبری در این خصوص صادر کردند.

وی با اشاره به خلاهای قانونی در موضوع ساماندهی مهاجران افغان در کشور، یادآور شد: اولین گام برداشته شده در این خصوص در دولت قبل بود که بسیار ضعیف اجرا شد، چراکه دولت قبل، لایحه سازمان ملی مهاجرت را ارائه کرد اما در این خصوص ١٤ دستگاه تصمیم گیرنده بودند که متاسفانه وضعیت بسیار آشفته ای را رقم زد.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس، با بیان اینکه قوانین خوبی در مورد اقامت مهاجران افغان وجود ندارد، افزود: تنها چند مصوبه در شورای عالی امنیت ملی، چند مصوبه در هیات وزیران و نیز برخی قوانین بسیار قدیمی در این خصوص وجود دارد که اصلا کارگشا نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، از تدوین طرحی با عنوان تاسیس سازمان ملی اقامت خبر داد و گفت: این طرح به هیات رئیسه مجلس ارائه شد و به زودی اعلام وصول می شود این درحالی است که طرح مذکور در حدود ٣٦ ماده بوده و بر اساس آن، اقامت‌ها دسته بندی شده است.

وی در تشریح جزئیات طرح مذکور، بیان داشت: درحال حاضر حدود ٥ میلیون مهاجر افغان در کشور وجود دارد که به نظر می‌رسد آمار آنها بیش از این ها است اما در طرح تاسیس سازمان ملی اقامت، افراد باید یکساله، سه ساله و هفت ساله مصاحبه شده و در این سازمان چهره نگاری و انگشت نگاری شوند.

ابوترابی ادامه داد: افاغنه در ایران باید حق بیمه، اشتغال و گواهینامه را داشته باشند و اگر تخلفی را مرتکب شدند نیز از کشور طرد شوند ضمن آنکه دورنمای افغانستان دورنمای مثبتی نیست.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس، با بیان اینکه باید حضور افاغنه در کشور را مهار کنیم، تصریح کرد: اگر بتوانیم این مهاجرین را مهار کنیم بزرگترین هنر را کردیم چراکه امکان بیرون کردن آنها از کشور بعید است و اگر افاغنه را بیرون کنیم به جهت طولانی بودن مرز ایران و افغانستان آنها بازهم به کشور باز می گردند و این اقدام، به نوعی دور باطل است.

 

بیشتر بخوانید:

همزیستی مردم ایران با افغانستانی‌ها سد محکمی در برابر توطئه‌های تفرقه آمیز است

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه ما باید در داخل کشور تمهیداتی برای ساماندهی مهاجران افغان بیاندیشیم، افزود: از قدیم افغانستان و ایران با یکدیگر قرابت خوبی داشتند؛ از سویی، همسایه شرقی ما از ظرفیت های مناسب مانند نیروی انسانی کار نیز برخوردار است.

وی بیان کرد: در کشورهایی که مانند ایران به سمت کنهسالی و پیری حرکت می کنند باید از مکانیزم مهاجرت استفاده کرد تا تهدید کهنسالی خود را به فرصت تبدیل کنند لذا ما نیز با توجه به تعدد کارخانه ها و کارگاه های مختلف در کشور، نیازمند نیروی کار ساده هستیم که باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی 8 میلیون افغان در ایرانن که اکثرا هم قاچاقی اومدن چه جوری میخواید اینا رو سر و سامان بدید ؟ 8 میلیون شوخیه فقط 1 میلیون و چند صد هزار نفرشون قانونی اینجان مابقی قاچاقی اینجان بماند که افغانها یه رود هیرمند دستشونه همون و به روی ایران بستن اونوقت 8 میلون افغان اینجان که نفری 1 لیتر آب هم روزانه مصرف کنن میشه 8 میلیون لیتر آب ، از وقتی افغانها چند دهه قبل وارد ایران شدن بیمه کارگر ایرانی از بین رفت

  • ک ع

    من یه ایرانیم کارگیر من نمیاد اما افغانی ها بهترین جا کار میکنند باید دولت به فکر مردم خودش باشد افغانی نباید به کشورراه بدهند هرچه کار هست برای افغانی هست یه ایرانی بدبخت توزندگی خودش گیر کرده نه کاری گیرش میادنه هیچی وای به حال ما مردم بدبخت کارگر ایرانی بااین وضعیت فکر کنم نان هم گیرما نیادچه خبرشده مرزازاد کردن برای افغانی وای به حال ما

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه