English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تقابل ایران و آمریکا؛ آیا فاجعه بزرگ در خاورمیانه نزدیک است؟

«اگر آمریکایی ها بخواهند اقدامی علیه ایران را در دستورکار داشته باشند به خوبی می دانند که تمامی پایگاه‌های آن ها در منطقه، در بُرد موشک های ایرانی است و ایران این توانایی را دارد که ضربات راهبردی را به آمریکایی ها وارد کند.»

تقابل ایران و آمریکا؛ آیا فاجعه بزرگ در خاورمیانه نزدیک است؟
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، تنها اندکی پس از حمله اخیر مقاومت اسلامی عراق به پایگاه نظایمان آمریکایی در اردن ، برخی سیاستمداران و جریان های تندروی آمریکایی در موضع گیری هایی خواستار حمله مستقیم دولت آمریکا به اهدافی در داخل خاک ایران شدند.

استدلال اصلی آن ها نیز این بوده که چون ایران بازیگر اصلی محور مقاومت است، آمریکا به جای مقاومت عراق باید این کشور را هدف قرار دهد. این در حالی است که ایران به صراحت هرگونه مداخله در عملیات اخیر مقاومت عراق علیه نظامیان آمریکایی در اردن را رد کرده و اعلام نموده که این حمله نتیجه بی توجهی به هشدارهای مکرر تهران به مقام های آمریکایی در مورد از کنترل خارج شدنِ تبعات جنگ غزه و تداوم سیاست های جانبدارانه واشینگتن در قالب آن است. البته که برخی مقام های ارشد دولت بایدن نیز اعلام کرده اند که هیچ نشانه ای دال بر کنشگری فعال ایران در قالب برنامه ریزی و یا ایفای نقش در قالب حمله مذکور نیافته اند.

با این همه، برخی این تحلیل را ارائه می کنند که تهران و واشینگتن در مسیر تقابل و درگیری مستقیم هستند. به طور خاص نشریه "پولیتیکو" به تازگی در گزارشی از تشدید فشارهای سیاسی و البته انتخاباتی بر دولت بایدن جهت حمله به ایران در پی حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن خبر داده است. از این رو، خبرگزاری موج در گفت و گو با "حسین کنعانی مقدم" کارشناس مسائل غرب آسیا، به واکاوی چند پرسش بنیادین با محوریت مساله مذکور پرداخته است.

مشروح این  گفت و گو را در ادامه مطالعه فرمایید.

"حسین کنعانی مقدم"؛ دکترای روابط بین الملل و کارشناس مسائل غرب آسیا، در ابتدا و در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه محتمل است که دولت آمریکا به دنبال تقابل مستیم نظامی با ایران و هدف قرار دادن برخی اهداف در داخل کشورمان در پی حمله اخیر به پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن باشد؟ گفت: «آمریکایی ها به خوبی می‌دانند که بر اساس قوانین بین المللی، ایران مستقیما هیچگونه اقدامی را علیه پایگاه های نظامی آمریکا انجام نداده و اگر هم چنین کند، صراحتا، آنچه انجام داده باشد را اعلام می کند. نمونه عینی این مساله را در قضیه حمله موشکی کشورمان به عین الاسد مشاهده کردیم. از این رو، آمریکایی ها هیچ بهانه ای برای حمله مستقیم نظامی به کشورمان ندارند».

وی افزود: «از این رو، به نظر می رسد که آمریکایی ها تمرکز خود را در قالب اقدامات احتمالی نظامیشان بیش از همه معطوف به عراق و سوریه و لبنان و گروه های مقاومت در منطقه خواهند کرد. آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خود است و به هیچ عنوان در راستای منافعش نمی بیند که وارد یک جنگ و درگیری گسترده و جدید شود. البته که باید توجه داشت باشیم که گروه های مقاومت در منطقه نیز از ظرفیت ها و توانمندی های کافی جهت نشان دادن واکنش و پاسخ به هرگونه اقدام نظامی آمریکا برخوردارند.»

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: «با این حال، اگر آمریکایی ها بخواهند اقدامی علیه ایران ار در دستورکار داشته باشند به خوبی می دانند که تمامی پایگاه های آن ها در منطقه، در بُرد موشک های ایرانی است و ایران این توانایی را دارد که ضربات راهبردی را به آمریکایی ها وارد کند. البته همانطور که پیشتر نیز گفتم بعید است آمریکایی ها ریسک یکچنین اقدامی را به جان بخرند.»

حسین کنعانی مقدم در ادامه با اشاره به تشدید فشارهای حزبی و سیاسی به دولت بایدن جهت نشان دادن واکنش نظامی به ایران گفت: «یکی از راهبردهای رژیم صهیونیستی و لابی صهیونیست ها در آمریکا یعنی لابی آیپک این است که آمریکا را وارد جنگ مستقیم با ایران کنند. البته که لابی های دیگری نیز در عرصه سیاسی آمریکا فعال هستند با این همه، باید توجه داشته باشیم که یک قوه عاقله ای نیز در آمریکا وجود دارد که وابستگی حزبی چدانی ندارند و صرفا منافع ملی آمریکا را مد نظر دارند.

آن ها به خوبی می دانند که جنگ گسترده با ایران را شاید آمریکا آغاز کند با این حال، خاتمه دهنده این معادله نیست. ایران بازیگر قدرتمندی است که هرگونه اقدام بی مهابا علیه آن می تواند نتایج و تبعات مخربی را به همراه داشته باشد.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه