سرخط خبرها
  • لیگ یک: مس شهربابک دومین تیم صعود کننده به لیگ برتر
  • استقلال ایران در تصویربرداری فضایی با پرتاب سری ماهواره‌های راداری راد
  • اجرای طرح بزرگ مدیریت مصرف برق در جنوب کشور
  • اعزام ۱۹ فرنگی‌کار به جام بین ‌المللی ایروان
  • خرید طلای دولتی رکورد زد
  • راه‌یابی ۶ سانداکار ایران به نیمه‌نهایی رقابت‌های کشورهای سازمان همکاری شانگهای
  • سخنگوی دولت خبر داد: تخصیص دو میلیارد دلار ارز در گام نخست به واردات بخش صنعت
  • وزیر فرهنگ: زنده‌یاد سیمین‌دخت وحیدی شعر را میدان پاسداشت هویت و ایران می‌دانست
  • افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی تکذیب شد
  • وزیر ارتباطات: پایداری برق سایت‌های ارتباطی باید تضمین شود
  • آماده‌باش هلال‌احمر در پی احتمال وقوع سیلاب و بارش‌های شدید در ۹ استان
  • آزمون و مصاحبه از فرایند صدور مجوز مشاور املاک و نمایشگاه خودرو حذف شد
  • تمرین آسمانخراش‌های ایرانی در اردن
  • عراقچی به عراق سفر می کند
  • چند دکل مخابراتی در سیرک و قشم مورد اصابت دشمن قرار گرفت
  • فریب دود ملایم سیگار الکترونیکی را نخورید
  • سازمان سینمایی: در صورت صعود، بازی ایران با سوییس در سینماها پخش می‌شود
  • پایان مهلت ثبت معافیت چند فرزندی تا ۳۱ شهریور
  • گزارش رسانه تلگراف: حمله به بانک‌های ایرانی کار گروه هکری گنجشک درنده است
  • مذاکره با آمریکا در آستانه تعلیق

افت ۱۸ درصدی صادرات ایران به عراق در پنج ماه نخست سال

صادرات ایران به عراق در پنج ماه نخست امسال با کاهش ۱۸ درصدی به ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار رسید که کاهش صادرات فولاد و ناترازی گاز مهم‌ترین عوامل آن عنوان شد.

ایران و عراق
به گزارش خبرگزاری موج

، براساس آمار سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات کشور به عراق در پنج ماه نخست امسال با کاهش ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار رسیده است.

عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای این سازمان، در نشست هم‌اندیشی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، مهم‌ترین عوامل این افت را کاهش صادرات فولاد و ناترازی گاز عنوان کرد.

او توضیح داد که صادرات فولاد به عراق از ۲۶۱ میلیون دلار در سال ۱۴۰۳ به ۸۷ میلیون دلار در سال جاری سقوط کرده که معادل کاهش ۶۷ درصدی است. روند صادرات گاز نیز به گفته وی نوسانی بوده و پس از افزایش کوتاه‌مدت، دوباره نزولی شده است.

کرمانشاه با صادرات به ارزش یک میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار، رتبه نخست استان‌های صادرکننده به عراق را به خود اختصاص داده و پس از آن خوزستان با ۶۲۸ میلیون دلار و آذربایجان غربی با ۴۳۶ میلیون دلار قرار دارند. ترکیب کالاهای صادراتی شامل ۵۳ درصد کالاهای مصرفی با ارزش افزوده، ۴۲ درصد کالاهای واسطه‌ای و حدود ۴ درصد کالاهای سرمایه‌ای بوده است.

ربیهاوی چالش‌های ارزی، بازگشت ارز، مسائل گمرکی و محدودیت‌های قانونی را از موانع اصلی صادرات برشمرد و تأکید کرد که رفع بخشی از این موانع نیازمند همکاری دولت عراق برای کاهش تعرفه‌ها و ممنوعیت‌هاست.

یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در این نشست هدف‌گذاری تجارت ۲۰ میلیارد دلاری را یادآور شد و بر لزوم تغییر رویکردهای ارزی و حفظ ثبات سیاسی برای تحقق آن تأکید کرد.

او پیش‌بینی کرد که نیمه دوم سال با بهبود نسبی وضعیت تجارت همراه باشد و ثبات روابط اقتصادی دو کشور برقرار بماند. طبق آمار، واردات از عراق نیز در این مدت ۲۸ درصد کاهش یافته است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه