English

دانستنی‌هایی درباره ارزهای دیجیتال؛

تاریخچه پیدایش و نحوه عملکرد ارز دیجیتال

ارز دیجیتال نوعی پول یا ارز است که بصورت صفر و یک و دیجیتال جایگزین ارز های رایج شده است.

تاریخچه پیدایش و نحوه عملکرد ارز دیجیتال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رمز ارز و یا ارز دیجیتال، سقوط و یا افزایش قیمت آن از عبارات و اخباری است که این روزها شاید زیاد به گوشتان خورده باشد و حتی خودتان نیز وارد این دنیا شده باشد.

قصد داریم کم کم شما را با این ارزها و نحوه عملکرد و انواعشان و همچنین تاریخچه پیدایش آن ها آشنا کنیم و امروز به سراغ تاریخچه پیدایش و نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال رفته ایم.

 

ارز دیجیتال چیست؟

 

ارز دیجیتال معروف به رمز ارزها همان (cryptocurrency) یا (Digital currency) است؛ نوعی پول یا ارز که بصورت صفر و یک و دیجیتال جایگزین ارز های رایج شده است.

 ارزهای دیجیتال دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن ها کاربرد خاصی دارد و به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند مورد استقبال بسیاری از افراد در سراسر جهان قرار گرفته است.

همان‌طور که از واژه آن نیز برمی‌آید، ارز دیجیتال به هر ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال اشاره دارد، این مفهوم در مقابل واسطه‌های فیزیکی همچون اوراق بانکی یا سکه مطرح می‌شود.

اما در این میان باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که هر ارز دیجیتالی ارز مجازی یا رمزارز نیست و پول‌های دیجیتال مانند پول‌های فیزیکی، برای خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند اما می‌توانند به استفاده در مجامع خاص نیز محدود شوند.

 

تاریخچه پیدایش ارزهای دیجیتال و ای-گلدها

 

می توان گفت ایجاد شرکت دیجی‌کش در اواخر دهه ۹۰ توسط دیوید چاوم سرآغاز بوجود آمدن ارزهای دیجیتال است، در واقع در آن زمان دیجی‌کش از علم رمزنگاری استفاده کرده بود و این امر بستری برای بانک‌ها فراهم می‌کرد تا به وسیله آن قابلیت انتقال ارزش به صورت الکترونیکی فراهم شود.

در سال ۱۹۹۶ یکی از اولین ای-گلدها با پشتوانه طلا ایجاد شد.

در واقع یکی از پول‌های دیجیتال مطرح دیگر لیبرتی رزرو (Liberty Reserve) بود که در سال ۲۰۰۶ به‌وجود آمد، اگر بخواهیم بیشتر درباره آن توضیح دهیم باید اینطور گفت که؛ این سرویس به کاربران اجازه می‌داد تا پول دلار یا یوروی خود را به رزرو آزادی تبدیل کرده و بتوانند آن را آزادانه با دستمزد ۱٪ بین یکدیگر رد و بدل کنند، سرویس های متمرکزی که شهرت ویژه ای در پولشویی داشتند و این شهرت سبب شد تا دولت آمریکا هر دو سرویس را تعطیل و علاقه به استفاده مجدد از پول‌های دیجیتال را افزایش دهد.

تمام این اقدامات در نهایت در سال 2009 به معرفی بیت‌کوین انجامید که آن را به بزرگ‌ترین و موردِ قبول‌ترین پول دیجیتال تبدیل کرد.

ارز دیجیتال

 نحوه عملکرد ارز دیجیتال

 

عملکرد و نحوه انجام معاملات در دنیای ارز دیجیتالی بسیار ساده و در عین حال بسیار امن است.

به این صورت که خریدار و فروشنده ارز دیجیتالی اطلاعات خود را ارائه می دهند، اطلاعات ارائه شده توسط ماینر ها بررسی و تایید می شود و پس از تایید صحت اطلاعات شروع به فرایند استخراج ارز دیجیتال مربوط به آن معامله با استفاده از دستگاه ماینر می کنند.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که فرایند استخراج ارز دیجیتال بسیار سخت است و با روش های پیچیده، توسط افرادی که این وظیفه را بر عهده گرفته اند با استفاده از دستگاه ماینر صورت می گیرد.

در نهایت پس از ثبت رمز مورد نظر و تولید ارز دیجیتال اطلاعات آن دیگر قابل تغییر نیست و این اطلاعات توسط هَش به یکدیگر متصل می شوند و تشکیل یک بلاک مجزا و اضافه کردن آن به شبکه بلاک چین می دهند که در نهایت همه این بلاک ها توسط هَش به بلاک قبلی خود مرتبط می شوند و تشکیل یک شبکه درختی را می دهند که تقریباً غیر قابل نفوذ و تغییر است.

 

بیشتر بخوانید:

لیر دیجیتال به عرصه اقتصاد ترکیه وارد شد

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

راه‌اندازی پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال توسط Neobank آلمان

پیش بینی آینده قیمت سولانا

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه