English

همه چیز درباره اعتبارات اسنادی بانک کشاورزی

گشایش اعتبار اسنادی داخلی بانک کشاورزی به منظور تسهیل مبادلات تجاری داخلی میان تولیدکنندگان کالا و خدمات و خریداران، به ویژه تامین نیاز شرکت‌‌های تولیدی برای خرید مواد اولیه مورد نیاز، توسط شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور انجام می‌شود.

همه چیز درباره اعتبارات اسنادی بانک کشاورزی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بانک کشاورزی با شعار "بانک همه مردم ایران" همواره با ارائه خدمات نوین بانکی مورد توجه تمام مشتریان بانکی قرار گرفته است و در سال جاری نیز با هدف جلب رضایت مشتریان و تکمیل سبد خدمات اعتباری، خدمت گشایش اعتبار اسنادی داخلی (ریالی) را با شرایط ویژه و تسهیل شده در کلیه شعب خود ارائه می‌دهد که می تواند نتایج خوبی را برای بخش های تولیدی و تجارت کشور به همراه داشته باشد.

این خدمات در انواع مختلف دیداری و مدت دار به منظور تسهیل مبادلات تجاری داخلی میان تولیدکنندگان کالا و خدمات و خریداران، به ویژه تامین نیاز شرکت‌‌های تولیدی برای خرید مواد اولیه مورد نیاز، توسط شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور انجام می‌شود.

اعتبار اسنادی داخلی که در اصطلاح Letter  of Creadit   یا به شکل اختصاری  LC ( اعتبارنامه ) نامیده می شود در زبان ساده به نوعی شیوه پرداخت از طریق سیستم بانکی کشور اطلاق می شود که  بانک گشایش‌کننده بنا به درخواست متقاضی که خریدار یا کارفرما است بصورت قطعی و برگشت ناپذیر متعهد میگردد در قبال تحویل کالا یا ارائه خدمت از سوی ذینفع (فروشنده یا پیمانکار) به متقاضی و ارائه اسناد آن به بانک تعیین شده، وجه آن کالا یا خدمات را در سررسید توافق شده به ذینفع پرداخت نماید.

در حقیقت اعتبار اسنادی داخلی به ریال گشایش میگردد و مقصد کالا و یا خدمت، اقامتگاه بانکهای مرتبط، متقاضی و ذینفع آن در داخل مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران واقع است.

این اعتبار یک ابزار مالی شناخته شده و قابل قبول برای خرید های خارجی است که به شکل گسترده و مقبولی در تجارت بین المللی کاربرد دارد.

بانک کشاورزی به عنوان یکی از بانک‌های تخصصی کشور و مورد تایید بانک مرکزی در راستای ارائه خدمات بی نظیر خود به مشتریان و با هدف جلب رضایت حداکثری هرچه بیشتر مشتریان به ارائه گشایش اعتبار اسنادی داخلی با شرایط ویژه در همه شعبات خود در سراسر کشور اقدام نموده است

انواع اعتبار اسنادی داخلی

اعتبار اسنادی داخلی دیداری:

در این نوع اعتبار اسنادی داخلی ، بانک متعهد است وجه اسناد ارائه شده توسط ذینفع را بلافاصله پس از بررسی و احراز انطباق  اسناد با شرایط اعتبار، به وی پرداخت نماید.

اعتبار اسنادی داخلی مدت‌دار:

در این نوع اعتبار اسنادی داخلی، براساس قرارداد منعقده یا پیش فاکتور صادره و حسب توافق طرفین،  بهای کالا و خدمات موضوع اعتباراسنادی داخلی در سررسید معین توافق شده پرداخت خواهد شد.  بانک متعهد است وجه اسناد مطابق ارائه شده توسط ذینفع را در سررسید تعیین شده پرداخت نماید.

به باور کارشناسان اموربانکی استفاده از اعتبارات اسنادی داخلی نیاز به تخصص و آشنایی فنی با اصطلاحات و مقررات بازرگانی و‌ بانکی داخلی  و بین‌المللی دارد و عدم آشنایی کافی به مقررات و کاربردهای انواع اعتبارات اسنادی باعث از دست رفتن فرصتهای ذی قیمت این عرصه می‌گردد به همین منظور به فعالان اقتصادی توصیه می شود با راهنمایی و مشاوره متخصصان وارد این حوزه شوند.

اعتبار اسناد داخلی مانند تمام تسهیلات بانکی دارای مزایای بیشماری است که در ادامه می آید:

  • کاهش نیاز واحدهای بازرگانی و تولیدی به نقدینگی
  • کاهش ریسک مالی فروشندگان و پیمانکاران و تسریع در وصول مطالبات ایشان
  • افزایش اعتبار مشتری  نزد سیستم بانکی
  • برخورداری از تسهیلات بانکی برای تامین مواداولیه و سرمایه درگردش
  • بهره مندی از خدمات تخصصی نظیر اعتبارات اتکایی، اعتبار انتقالی،‌ یوزانس داخلی، تنزیل اعتباراسنادی و….
  • تسهیل و توسعه مبادلات بازرگانی با طرفهای تجاری از طریق سیستم بانکی.
  • کاهش ریسک خریدار و فروشنده در معاملات بازرگانی و احراز اطمینان از حسن انجام تعهدات طرف مقابل.
  • کاهش هزینه های مالی در قراردادهای تجاری

 

اما یکی از مهمترین ویژگی های ال سی یا اعتبار اسنادی داخلی این است که اعتبار اسنادی داخلی برگشت ناپذیر میباشد و هرگونه تغییر در شرایط اعتبار و یا ابطال آن با موافقت و رضایت متعاملین (فروشنده و خریدار) امکان پذیر می باشد.

شرایط واحدهای تولیدی برای گشایش اعتبار اسنادی

  • داشتن اهلیت قانونی
  • واحد تولیدی دایر ویا در آستانه بهره برداری
  • واحد تولیدی باید دارای پروانه بهره برداری و کارت بازرگانی باشد
  • متقاضی گشایش اعتبار اسنادی بایستی تمامی ضوابط و شرایط بانک را در این خصوص دارا باشد
  • عدم سوابق منفی در سیستم بانکی
  • توانایی واریز مابقی وجه اسناد در سررسیدهای مقرر

در اعتبار اسنادی هیچ پولی در ابتدا رد وبدل نمی شود و کلیه طرفین درگیر نیز بدون اینکه شناختی روی افراد طرف خود داشته یاشند در یک زنجیره کاملاً مطمئن اقدام به معامله میکنند بدون اینکه خطری متوجه آنان بشود یا ریسکی را بپذیرند . البته باید اضافه کرد که بانکها فقط به شکل اسناد توجه می کنند و هیچ الزامی در کشف صحت اسناد دریافتی ندارند و به این عمل قاعده استقلال اسناد از روابط پایه گفته می شود و رابطه پایه همان قرارداد اصلی بین فروشنده پاکستانی و خریدار ایرانی است .

تاریخچه تشکیل اعتبارات اسنادی در کشور

در سال 80 در کشور برای اولین بار مقرراتی راجع به ال سی ریالی ابلاغ شد اما پس از سوءاستفاده از این نوع اعتبار اسنادی توسط گروه آریا و تشکیل پرونده موسوم به فساد کلان بانکی, بر اساس دستور بانک مرکزی صدور اعتبارات اسنادی داخلی و تنزیل این گونه ال سی ها در 6 ماهه دوم سال 1390 متوقف گردید. پس از تدوین مقررات سخت گیرانه نسبت به گذشته و تصویب دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی- ریالی در تاریخ 17/9/1394 توسط شورای پول و اعتبار, مجددا صدور و تنزیل ال سی داخلی آغاز شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه